VAS Pasažieru vilciens (PV) plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.–2016. gadā, pakāpeniski nomainot esošo elektrovilcienu ritošo sastāvu. Konceptuālu atbalstu tālāka šī jautājuma risināšanai PV ir saņēmis arī no Satiksmes ministrijas, kam minētie priekšlikumi iesniegti izvērtēšanai.
Izvērtējot dažādas tirgū esošās iespējas, PV secinājis, ka reālākās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai ir viens no minētajiem variantiem. Katram no tiem gan ir savas stirpās un vājās puses, kuras jāizvērtē un jāanalizē kā no finanšu, tā juridiskajiem aspektiem.
PV ir arī izvērtējis riskus gadījumā, ja tiek nolemts ritošā sastāvu neatjaunot un nepieciešams turpināt ieguldīt esošos vilcienu kapitālajos remontos. Šādā gadījumā jārēķinās gan ar papildus izdevumiem, gan iespējamu darba kārtībā esošu vilcienu skaita samazināšanos, kas vienlaikus nozīmētu arī reisu skaita samazināšanu, kas neatbilst PV mērķiem.
Izvērtējot finansiālās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai, PV vēlas maksimāli izmantot uzņēnmuma rīcībā jau esošos līdzekļus, pēc iespējas izvairoties no papildus budžeta līdzekļu pieprasīšanas. Finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas. Aprēķināts, ka, sākot izmantot jaunus elektrovilcienus, krietni samazinās kapitālajiem remontiem nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums. Precīzus finansiālos aprēķinus PV pabeigs tuvāko nedēļu laikā.
Db.lv jau rakstīja, ka, izgāžoties jaunu vilcienu iepirkumam, Eiropas Komisija atbalstījusi Latvijas piedāvājumu, kas paredz iepriekš plānoto Eiropas Savienības fondu finansējumu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādei pārdalīt citiem dzelzceļa transporta investīcijas projektiem. Plānotais finansējums vairāk nekā 100 miljonu latu apmērā tiks novirzīts dzelzceļa infrastruktūrai, pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācijai (peronu rekonstrukcijai) un esošo dīzeļvilcienu vagonu modernizācijai.