Asi kritizējot pašreizējo situāciju pasažieru pārvadājumu jomā Latvijā, pasažieru autobusus reisu operators Lux Express uzsācis akciju, kuras laikā vēlas Latvijas iedzīvotājiem demonstrēt «kādā kvalitātē pasažieru pārvadājumi varētu būt arī Latvijā», piedāvājot 30 dienas pārvadāt pasažierus maršrutā Rīga – Liepāja – Rīga bez maksas. Tikmēr Lux Express konkurenti pauž, ka igauņu pārvadātāja apgalvojumi liecina par Latvijas tirgus nepārzināšanu.
(Ziņa papildināta ar Ecolines komentāru)
Atklājot akciju, Lux Express vadītājs Hannes Sārpū (Hannes Saarpuu) uzsvēra, ka pašlaik Latvijas pārvadājumu tirgus regulējums «neveicina kvalitatīvu un mūsdienīgu pasažieru pārvadājumu jomas pakalpojumu attīstību». Viņš skaidroja, ka pašlaik tirgus ir slēgts un tas neveicina konkurenci pārvadātāju staprā. «Esošais regulējums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumu tirgus ir slēgts un valdības nepārtraukti dotē pārvadātājus, ir bezatbildīgs un var funkcionēt tikai īstermiņā. Neesošā konkurence pasažieru pārvadājumu sistēmā faktiski liedz cilvēkiem pieeju moderniem un augstas kvalitātes pakalpojumiem,» norādīja Lux Express vadītājs.
«Starppilsētu pārvadājumu tirgum Latvijā vajadzētu tikt atvērtam un liberalizētam, vismaz maršrutos starp Latvijas lielākajām pilsētām. Tādējādi pārvadātājiem būtu iespēja piedāvāt dažādus produktus un pakalpojumu līmeņus,» norādīja H. Sārpū. Viņš skaidroja, ka šāda pieeja tiek izmantota Skandināvijā, Vācijā un Igaunijā, un šajās valsīs arvien vairāk cilvēku izvēlas autobusu privātās automašīnas vietā.
«Iespējams kā būtiskāko ieguvumu var minēt to, ka, atverot tirgu, valdībai vairs nebūtu jāsubsidē pasažieru pārvadātāji tik lielā apmērā kā tas tiek darīts šobrīd un kas katru gadu izraisa plašas diskusijas. Sabiedriskajam transportam ir nepieciešams vairāk pasažieru, kas «izkāpj» no personīgajām automašīnām, nevis arvien pieaugošas valdības subsīdijas,» pauda Lux Express vadītājs.
Tikmēr Autotransporta direkcijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sandra Maļuha pauda, ka Latvijā darbojas Eiropas regulas, kas nosaka, ka pasažieru pārvadātājs tiek izvēlēts, izsludinot konkursu, tādēļ nevar teikt, ka konkurence šajā jomā nepastāv. Konkursā ir virkne nosacījumu, pēc kuriem tiek vērtēti pretendenti – cena, autobusu vecums, autobusa ietilpība utt. Valsts dotācijas ir nepieciešamas arī, lai nodrošinātu bezmaksas autotransporta pārvadājumus, piemēram, invalīdiem un represētām personām, Db.lv skaidroja S. Maļuha. Viņa norādīja, ka tāpat pasažieri tiek pārvadāti maršrutos, kas nav izdevīgi pārvadātājam.
Lux Express bez maksas pārvadās pasažierus maršrutā Rīga – Liepāja – Rīga vienu mēnesi katru dienu, piedāvājot ikvienam ar spēles palīdzību iegūt vietu autobusā.
Atklāšanas pasākumā Lux Express vadītājs minēja, ka Latvijā būtu iespējams pat divkāršot sabiedriskā transporta lietotāju skaitu, bet pašlaik tas nav iespējams esošās sabiedriskā transporta politikas dēļ. Satiksmes ministrija Db.lv norādīja, ka, piedāvājot bezmaksas braucienus, to nav iespējams uzskatāmi pierādīt un objektīvi atspoguļot situāciju. Jautājums ir arī par to, kā šie pārvadājumi tiks organizēti un vai tie tiks veikti tieši tajā maršrutā, kur brauc valsts pasūtītais sabiedriskais tranports un vai autobusi apstāsies visās pieturās u.tml. Tāpat jautājums ir arī par maršruta izvēli Rīga - Liepāja, lai pierādītu, ka iespējams ievērojami kāpināt autobusu pasažieru skaitu. «Kāpēc pārvadājumi netiek veikti, piemēram, no Dagdas uz Rēzekni?» jautā Satiksmes ministrijas pārstsāve Elīna Balgalve.
Tikmēr Lux Express konkurējošais uzņēmums Ecolines pauž, ka valsts subsīdiju samazināšana vai atcelšana lielajos maršrutos tikai sadārdzinātu braucienus mazajos maršrutos vai tos iznīcinātu pilnībā. «Tas ir taisnākais ceļš uz situāciju, kad lauku rajonos bērni uz skolu vairs netiks, bet pensionāriem nebūs pieejams ne ārsts, ne pasts, ne baznīca. Igauņu pārvadātāja apgalvojums, ka lielo maršrutu subsidēšanas pārtraukšana būtu risinājums Latvijas situācijai, liecina par vienkāršu mūsu tirgus nepārzināšanu vai populismu,» teikts Ecolines paziņojumā.
Valdība nesubsidē konkrētus maršrutus, bet gan pārvadātājus kā uzņēmumus, kas nodrošina pakalpojumus vairākos maršrutos. Tieši tā ir iespējams vispār veikt pasažieru pārvadājumus mazajos un pārvadātājiem citādi nerentablajos maršrutos, pauž Ecolines, norādot, ka Norma-A un Ecolines maršruts Rīga – Rēzekne ir «plusos», savukārt, piemēram, Rēzekne-Rogovka - «mīnusos». «Bet mēs vienalga tur braucam un arī tos dažus cilvēkus, kam tas nepieciešams, vedam,» norāda Ecolines pārstāvji.
Tajā pašā laikā Ecolines pārstāvji norāda, ka «Lux Express personīgā mārketinga un sabiedrisko attiecību akcija, vedot cilvēkus bez maksas savos autobusos ir lieliska ideja, kā reklamēt sevi, izrādīt savus autobusus un pakalpojumus», tajā pašā laikā uzdodot jautājumu «kāds tad būs Latvijas iedzīvotāju ilgtermiņa ieguvums». Ecolines pārstāvji pauž, ka pēc publiski pieejamās informācijas, šis pārvadātājs arī Igaunijā iekšzemes pasažieru pārvadājumus nenodrošina.