Igauņu uzņēmums LuxExpress, kurš vasarā protestēja pret sabiedriskā transporta subsidēšanu Latvijā, sācis starppilsētu iekšzemes pārvadājumus vairākos maršrutos Igaunijā.
Lux Express veiks pārvadājumus maršrutos Tallina – Tartu, Tallina – Narva un Tallina – Pērnava.
Šovasar, augustā, Lux Express uzsāka akciju, protestējot pret sabiedriskā transportēšana subsidēšanu, piedāvājot pārvadāt pasažierus maršrutā Rīga – Liepāja bez maksas. Akcijas mērķis bija Latvijas iedzīvotājiem demonstrēt «kādā kvalitātē pasažieru pārvadājumi varētu būt arī Latvijā», pauda uzņēmuma pārstāvji.
Latvijā valsts budžeta līdzekļu apmērs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu kompensēšanai 2013. gadā pārsniegs 40 miljonus latu, ziņojot par vietējo pārvadājumu uzsākšanu Igaunijā, norāda Lux Express valdes priekšsēdētājs Hannes Sārpū (Hannes Saarpuu). Viņš norāda, ka šī sistēma būtu jāreformē un ka tā nav ilgtspējīga.
Lux Express vadītājs, kuram iepriekš tika pārmesta Latvijas tirgus nepārzināšana, atzīst, ka situācija Igaunijā pasažieru pārvadājumu jomā būtiski atšķiras no Latvijas. «Igaunijā valsts subsidē tikai reģionālos maršrutus, turpretī starppilsētu pārvadājumu tirgus ir atvērts, un tas darbojas uz brīvas konkurences pamata,» pauda Lux Express valdes priekšsēdētājs.
Brīvā tirgus sistēma šajā sektorā Igaunijā pastāv jau vairāk kā 20 gadus un šajā laikā ir attīstījusies konkurence, kas veicinājusi piedāvāto pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanos, norādīja H. Sārpū.
«Protams, ir jāņem vērā arguments, ka, atceļot subsīdijas, ciestu mazākas nozīmes maršruti. Tādēļ būtu jāizvērtē, kuri maršruti ir iedzīvotājiem nepieciešami, bet nav dzīvotspējīgi bez valsts atbalsta, un jāturpina tos subsidēt. Tādā veidā, samazinot subsidējamo maršrutu skaitu, to radītie izdevumi par zaudējumiem valstij arī ievērojami samazinātos. Taču, ņemot vērā šīs nedēļas valdības lēmumu, neizskatās, ka šajā jomā būtu sasniegts kāds progress,» H. Sārpū piedāvā savu versiju, kā Latvijā varētu attīstīties pasažieru pārvadājumu joma.
Viņš uzskata, ka pašlaik visos galvenajos virzienos (Rīga-Tukums-Talsi-Ventspils, Rīga-Saldus-Kuldīga-Ventspils, Rīga-Saldus-Liepāja, Rīga-Jēkabpils-Rēzekne, Rīga-Daugavpils, Rīga-Valmiera, Rīga-Gulbene, Rīga-Cēsis) ir pietiekams pasažieru apjoms, lai veiktu nedotētu komercdarbību.
Db.lv jau iepriekš rakstīja, ka Lux Expresss starppilsētu pārvadājumi Latvijā, pēc Latvijas Autotransporta direkcijas pārstāvji paustā, varētu būt iespējami tikai no 2020. gada. «Autotransporta direkcija piekrīt Lux Express vadībai, ka, atsevišķus starppilsētu maršrutus «palaižot» brīvā tirgū, iespējams, tajos varētu samazināties cena, kā arī tajos brauktu labāki autobusi, un uz tā rēķina – šajos maršrutos būtu arī vairāk pasažieru, tomēr tajā pašā laikā tādā gadījumā vēl lielāka valsts dotācija, ļoti iespējams, būtu jāpiešķir mazāk rentablajiem maršrutiem,» iepriekš intervijā Db.lv norādīja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes prieksšēdētājs Normunds Narvaišs.
Iespēja, ka nākotnē tomēr daļēji varētu tikt liberalizēts pasažieru pārvadājumu tirgus, pastāv, taču, ja arī šāds scenārijs piepildītos, tas nenotiks ātrāk nekā 2020. gadā, norāda N. Narvaišs.
«Sakarā ar Latvijas situāciju ir ļoti rūpīgi jāizpēta, vai vispār ir izdevīgi liberalizēt tirgu – vai nevajadzēs papildus dotāciju no valsts budžeta, ko šobrīd mēs nevaram atļauties. Sajūta tomēr saka priekšā, ka šādu papildus dotāciju vajadzēs. Tādā gadījumā vajadzēs atrast citu mehānismu, piemēram, ka komercmaršrutiem būtu jāmaksā kāda peļņas daļa, kas savukārt būtu novirzāma nerentablajiem maršrutiem; cits variants – izsolīt, teiksim, rentablo maršrutu reisus vai ieviest licences maksu par katru reisu,» skaidroja ATD vadītājs.