Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas jau tuvākajā laikā tiks izskatīti Saeimā, paredz precizēt pasažieru regulāro un neregulāro pārvadājumu definīciju, informē VSIA Autotransporta direkcija.
Savukārt Ministru kabinetam uzdots deleģējums jaunu noteikumu izstrādei par pasažieru neregulāro un speciālo regulāro pārvadājumu veikšanas kārtību Latvijas teritorijā.
Pēc Autotransporta direkcijas aplēsēm tā saucamie nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā no 5% līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita. Tas rada zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, ko rezultātā kompensē valsts no budžeta līdzekļiem (dotācijas sabiedriskajam transportam).
Par nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem visbiežāk tiek dēvēti pārvadātāji, kas ir saņēmuši licences komercpārvadājumu veikšanai un deklarē, ka veicot neregulāros pasažieru pārvadājumus. Būtībā šie pārvadājumi ir maskēti pasažieru regulārie pārvadājumi, jo ir noteikts maršruts, brauciena maksa un kustības saraksts.
No regulārajiem pārvadājumiem minētie pārvadājumi atšķiras ar to, ka maršruta sākums un beigas nav autoosta, bet pārvadātājs pats nosaka pasažieru apmaiņas vietas galapunktos, maksu par braucienu iekasē autobusa vadītājs, pasažierim ne vienmēr izsniedzot braucienu apliecinošu dokumentu. Ir konstatēti gadījumi, kad šādi pārvadātāji izvairās no nodokļu nomaksas un pārvadājumu veikšanai nereti izmanto neatbilstošus transporta līdzekļus tādējādi pakļaujot riskam pasažierus.
Šie pārvadātāji neievēro nosacījumus, kas attiecas uz regulārajiem pakalpojumu sniedzējiem – tie nav spiesti iebraukt autoostās un maksāt par to sniegtajiem pakalpojumiem, nepiešķir atlaides pasažieru kategorijām, kurām tās pienākas, neievēro ceļu satiksmes noteikumus un neatbild par pasažieru drošību, pakalpojuma kvalitāti.
Tāpat grozījumi nepieciešami, lai atvieglotu pašvaldību darbu skolēnu pārvadājumu organizēšanā. Šobrīd lielākā daļa tā saucamo skolēnu autobusu atbilst likumā noteiktajai speciālo regulāro pārvadājumu definīcijai, bet esošā normatīvā bāze neaptver lielu daļu ar skolēnu pārvadājumiem saistītu jautājumu un rada papildu spriedzi pašvaldībām organizējot bērnu nokļūšanu mācību iestādēs.
Vienoto maršrutu tīklu apkalpojošie pārvadātāji, pasažieru pārvadājumu nozari pārstāvošās sabiedriskās organizācijas un transporta eksperti vairākkārt ir uzsvēruši nepieciešamību veikt atbilstošas korekcijas likumdošanā, lai sakārtotu neregulāro pārvadājumu nozari un novērstu iespēju noteikto neregulāro pārvadājumu aizsegā veikt regulāros pasažieru pārvadājumus.