Ar šo AS Staburadze valde paziņo, ka ir saņēmusi sekojošu informāciju no tās akcionāra NR Confectionary AB, kas atspoguļota šīsdienas laikrakstā Dienas Bizness.
AS Laima, AS Staburadzes un AS Gutta īpašnieks NP Confectionary AB gatavojas pirkt vairākus uzņēmumus ārpus Latvijas, investējot ap 300 milj. Eiro divos gados.
NP Confectionary AB izpilddirektors AS Laima padomes priekšsēdētājs Juris Jonaitis atklāj, kas paredz jaunu kompāniju iegādi, kas nodarbojas ar saldumu, dzērienu un ātri un ērti pagatavojamo produktu ražošanu.
Patlaban tiek apzināti uzņēmumi Baltijas valstīs un tām tuvumā esošajos tirgos - Pēterburgā, Maskavā, Polijā, kur NP Confectionary AB jau pieder Lider Artur, kā arī Čehijā, Skandināvijā un interese ir arī par Lielbritāniju. Šobrīd aktīvs darbs notiek ar 12 projektiem un šo uzņēmumu apgrozījums ir, sākot no pieciem līdz 150 miljoniem eiro. J. Jonaitis klāstīja, ka jau tuvākajā laikā noslēgsies viena ātri un ērti pagatavojamas pārtikas uzņēmuma iegādes darījums vienā no kaimiņvalstīm, taču viņš pagaidām neatklāja kompānijas nosaukumu. Savukārt, raksturojot Krievijas tirgu, J. Jonaitis norāda, ka pēdējos gados uzņēmumi ir ļoti strauji attīstījušies un investīcijas tajos, iespējams, ir bijušas daudz intensīvākas nekā Baltijā. Krievijas uzņēmumi ir tehniski un tehnoloģiski daudz labāk aprkoti un produktu kvalitāte ir augstāka nekā Latvijā. „Ir atsevišķas sfēras, kur redzam, ka kompānijas kvalificējas diviem svarīgiem faktoriem - augošs pārtikas tirgus un otrs - mēs varam pievienot savas zināšanas vai gūt labumus, apvienojot jaunos uzņēmumus ar tiem, kas jau mums ir tagad,” tā J. Jonaitis.
J.Jonaitis neizslēdz iespēju, ka ar laiku varētu esošos novirzienus papildināt vēl ar citiem, bet pagaidām attīstība notiks jau nosauktajos. „Mums šobrīd novirziens ir ļoti skaidrs - esam ieguvuši pieredzi, zināšanas un sapratuši, kas konkrētajā nozarē jādara, lai gūtu maksimālu peļņu. Ja ejam jaunā segmentā, tad jābūt ļoti spēcīgiem argumentiem, lai to darītu,” tā J. Jonaitis. NP Confectionary īpašnieka Nordic Partners izstrādāto plānu uzņēmums gatavojas realizēt darbībā ar Islandes banku Landsbank, kas jau šobrīd ir NP Confectionary AB sadarbības partneris.
NP Confectionary AB ietilpstošo uzņēmumu apgrozījumu līdz 2009. gadam, salīdzinot ar pērno gadu, plānots palielināt par 85%. J. Jonaitis uzskata, ka tas iespējams, jo pārtikas nozares ir ļoti strauji augošas. Otrkārt, šogad un nākamgad jau esošajos uzņēmumos intensīvi tiks investēts jaunās tehnoloģijās un jaunu produktu izstrādē. Tāpat vērā ņemami budžeti paredzēti tirdzniecības marku atpazīstamībai, tiesa, tos viņš nekonkretizēja.
Jāpiebilst, ka kompānijai ir būtisks tirdzniecības apjomu pieaugums ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā. Baltijas tirgu NP Confectionary AB uzskata par svarīgāko jeb tirgus Nr. 1. „Mums ir ļoti stingra ticība, ka pārtikas industrijai Baltijas tirgū ir ļoti laba nākotne tuvākajos piecos līdz 10 gados,” tā J. Jonaitis. Savukārt esošo un plānoto kompāniju gada apgrozījums 2009. gadā varētu sasniegt 339 miljonus eiro, kas ir par 306% vairāk nekā 2006. gadā.
Kompānijas mērķis ir izveidot stipru un pelnošu holdingu, ar kuru 2009. gadā startēt vienā no Skandināvijas valstu biržām, kļūstot par publisku kompāniju. Pagaidām vēl nav zināms, uz kuru valsts biržu doties, taču esot skaidrs redzējums un plāns, kā to darīt.
„Sākumā jāsasniedz kritiskā masa uzņēmumu portfelim, kura varētu būt apgrozījumā virs 300 miljoniem eiro, un tad kompānija varētu būt interesants investīciju objekts investoriem kādā no Skandināvijas valstu biržām,” tā J. Jonaitis.
Jau ziņots, ka AS Laima un AS Staburadze akcionāri, izvērtējot akciju kotācijas lietderību un efektivitāti, pēc aptuveni mēneša ilgas atrašanās Rīgas Fondu biržā nolēma pārtraukt akciju kotāciju biržas Brīvajā sarakstā un izslēgt akcijas no tā.
Tagad, izsakot obligāto akciju pārdošanu mazajiem akcionāriem, uzņēmumu īpašnieki varēs brīvi rīkoties ar kompāniju, to attīstot un sagatavojot jaunam cēlienam, ceļā uz kādu no Skandināvijas biržām. Drīzumā gaidāmas izmaiņas arī Latvijā, jo AS Laima un AS Staburadze ražotnes tiks pārceltas uz Granīta ielu Salaspils lauku teritorijā, kur jau ir rezervēta teritorija jaunas rūpnīcas celtniecībai. Patlaban izstrādāts rūpnīcas tehniskais projekts un notiek sagatavošanās darbi, lai saņemtu atļaujas nepieciešamo darbu veikšanai. 2009. gads ir termiņš, kad jāsāk darboties jaunajai ražotnei. Plānotās investīcijas jaunajā ražotnē ir ap 20 miljoni Ls - gan ražotnes celtniecība, gan tehnoloģiju atjaunošana. Celtniecībā kompānija naudu neinvestēs, to darīs Nordic Partners piederošā NP Properties, bet AS Laima un AS Staburadze telpas īrēs.
Ar nekustamo īpašumu Rīgas centrā, kur patlaban atrodas abas ražotnes, pēc to pārcelšanas nodarbosies NP Properties. Lai arī ik pa laikam sabiedrībā parādās runas par it k iespējamu AS Laima un AS Staburadze pārdošanu, J. Jonaitis tās nosauc par spekulatīvām, jo esot desmitiem interesentu, kas vēlētos nopirkt saldumu ražotājas, un piedāvājumi birstot kā no pārpilnības raga - līdz šim interesi izrādījušas gan lielas ārvalstu kompānijas, taču „kompānijas mēs nepārdosim, jo paši redzam kā tās varam attīstīt,” piebilst J. Jonaitis.
Saldumu tirgus ir augošs, atsevišķās saldumu kategorijās Baltijas tirgū pērn pret 2005. gadu pieaugums bijis 15 - 20%, liecina abu saldumu ražotāju dati. Patlaban AS Laima un AS Staburadze ieņem līderpozīcijas saldumu biznesā Baltijas tirgū.
Ar cieņu,
Normunds Ozoliņš
Valdes priekšsēdētājs