Brokastu pārslu zīmols "Milzu!" atradis investoru, kāpina eksporta apjomus, apgrozījumu un turpina radīt nākotnes produktus.
Pēdējā gada laikā uzņēmums īstenojis vairākas inovatīvas ieceres, tostarp izveidojis jaunu zīmolu "Veggy Crush," ar kuru ražo gaļai alternatīvus produktus, piemēram, no teksturētiem pelēkajiem zirņiem gatavotus dārzeņu burgerus, pelmeņus u.c. "Jau kādu laiku vēlējāmies piedāvāt veselīgu alternatīvu ne tikai brokastu pārslu segmentā, bet arī gatavo maltīšu segmentā, lai aizņemti cilvēki, atnākot mājās, vienkāršā veidā varētu baudīt ērti pagatavojamu, siltu un veselīgu maltīti," stāsta uzņēmuma vadītājs Enno Ence.
Otrais MILZU! lielākais jaunums ir jaunās, graudaugus nesaturošās brokastu pārslas "Veggy Cereal", kas vēl pirms nonākšanas pārdošanā septembra sākumā jau baudīja nozares profesionāļu novērtējumu ārpus Latvijas. Uzņēmums iekļuvis inovāciju izlasē SIAL Innovation Selection Paris 2020, kas ir viena no pasaulē lielākajām pārtikas izstādēm. Šāda atzinība parāda "Milzu!" radītā produkta konkurētspēju, kas uzņēmumam ir ļoti nozīmīgi.
Jaunās pārslas ir ražotas no Latvijā audzētiem, bioloģiskiem pelēkajiem zirņiem. Tā ir iespēja bērnam dažādot uzturu, bez graudaugiem piedāvāt arī dārzeņus pārslu formātā. Uzņēmums novērojis, ka šobrīd patērētāji arvien vairāk novērtē tīru, saprotamu sastāvu – bez garšas pastiprinātājiem, aromātvielām, mākslīgi pievienotiem vitamīniem. Patērētājs meklē produktus, kuros ir iespējami maz pievienotā cukura, bioloģiskus produktus, jo sākam vairāk saprast un novērot, kādu ietekmi uz veselību atstāj pesticīdu atliekvielas. Sabiedrība lēnām atgriežas pie uzturzinātnes pamatiem un izvēlas kvalitatīvu pārtiku.
Pandēmijas laikā top jaunumi
Pārslu realizācija pirmajā pusgadā turpinājusi stabili pieaugt. "Ar tām nebija kā ar griķiem, tās strauji neizpirka, taču mērens pieaugums bija. Sākotnēji nevarējām saprast, kā mainīsies iedzīvotāju pirkšanas paradumi, pārejot no iepirkšanās klātienē uz tiešsaisti. Bet mūsu rezultāti eksportā pierādīja, ka mūsu iestrādnes strādā un tās jāattīsta. Eksports mums ir audzis straujāk nekā patēriņš vietējā tirgū," komentē E.Ence.
Runājot tieši par Covid-19 ietekmi uz uzņēmuma attīstību, "Milzu!" vadītājs norāda, ka bija jāsagrupējas. "Pieņēmām jaunā vīrusa esamību kā faktu, kam jāmeklē risinājumi. Mums ir pārdošanas pieaugums, lai gan ir arī tādi ražotāji, kam ir liels realizācijas apmēru kritums. Koncentrējāmies uz to, ka jādara viss, lai var turpināt strādāt. Pandēmijas sākumā mums nebija plāna sākt ražot produktus zem preču zīmes "Veggy Crush" tieši šogad, taču sākām sadarbību ar lielu izplatītāju, kurš nolēma pāriet no B2B jeb "bizness-biznesam" sektora pa tiešo uz B2C jeb "bizness patērētājam" sektoru caur interneta veikalu. Tāpēc varētu teikt, ka zināmā mērā Covid-19 laikā tapa mūsu produkts un jaunais "Veggy Crush" zīmols. Pirms tam mums bija tikai ideja, kurai saskatījām potenciālu un pie tās strādājām. Taču Covid-19 zināmā mērā paātrināja šo produktu nonākšanu pie patērētāja. Domājām ar šiem produktiem vēl pirms pandēmijas startēt standarta veikalos, prezentēt tos patērētājiem un dzirdēt viņu atsauksmes. Taču tad sākās pandēmija. Produkti jau mums bija, jo testi tika veikti. Sapratām, ka nesēdēsim un negaidīsim, kad viss atgriezīsies vecajās sliedēs. Ātri uztaisījām kilogramu lielus caurspīdīgus iepakojumus un ar sociālo tīklu starpniecību informējām, ka šāds produkts pastāv," stāsta E.Ence. Uzņēmumam Covid-19 laiks ļāva pievērsties inovāciju izpētei un lieliem soļiem virzīties produktu attīstībā.
Pieaug eksports
Šobrīd "Milzu!" produkti aizceļo uz 20 valstīm un augstākie pārdošanas rādītāji vērojami Polijā, Vācijā un Ukrainā. Ja uzņēmuma kopējais apgrozījums šā gada pirmajos sešos mēnešos pieauga par 8% salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, tad eksportā par 17%. Sešos mēnešos graudaugu pārslu apgrozījums Latvijā pirmajā pusgadā audzis par 6%, bet Polijā brokastu pārslu realizācija ir augusi par 38%.
"Mums ir segmenti, kuros bija arī neliels kritums, piemēram, šokolādes realizācijā, bet kopsummā ir pieaugums. Jāņem vērā arī tas, ka šokolādes segmentā visiem tirgus dalībniekiem bija kritums. Taču mūsu pamatbizness joprojām ir graudaugu pārslu realizācija, kuru pārdošanas rādītāji pirmajos sešos mēnešos, neraugoties uz Covid-19, bija stabila. Plānojot rezultātus, neviens jau nevarēja prognozēt Covid-19 ietekmi uz tiem," skaidro E.Ence.
Uzņēmums plāno iekarot arī jaunus eksporta tirgus. Latvijā realizētais "Milzu!" produkcijas apmērs patlaban ir 38%, bet eksporta īpatsvaram ir tendence palielināties. Piemēram, ja 2019.gadā kopumā Latvijā tika realizēti 42% no kopējā saražotās produkcijas apmēra, tad šogad pašmāju tirgū realizētās produkcijas īpatsvars sarucis līdz 38%. "Katru gadu eksporta īpatsvaram ir tendence augt, kas ir loģisks solis. Tu vienmēr vari eksportā izdarīt vairāk nekā pašmāju tirgū. Es teiktu, ka mūsu produkcijas realizācijas apmēri Polijā drīzumā apsteigs Latvijā pārdotās produkcijas apmērus. Polija ir milzīgs tirgus, ja iedzīvotāju skaitu tajā salīdzina ar iedzīvotāju skaitu Latvijā. Šie tirgi ir nesalīdzināmi, tāpēc vienmēr esam lūkojušies ārpus mūsu mīļās Latvijas robežām," pauž E.Ence.
Plāno sasniegt Skandināviju
Dienas Bizness jau pērn rakstīja, ka brokastu pārslu zīmols "Milzu!" meklē investorus, lai, atbildot uz pieprasījumu eksporta tirgos, kāpinātu uzņēmuma ražošanas kapacitāti. "Milzu!" šobrīd uzsāk jaunu posmu savā attīstībā, jo izdevies piesaistīt investoru. Investoram B5 Holding Limited pieder 49% "Milzu!" kapitāldaļu, un tas nozīmē, ka uzņēmums strādās kopā ar Gintu Dandzbergu un viņa komandu. To varētu dēvēt par divu ģimeņu sanākšanu kopā, kā rezultātā turpinās izaugsme, kas plānota arī šogad. Pērn "Milzu!" apgrozījums sasniedza 906 881 eiro, kas ir 41% pieaugums.
"Varējām sasniegt vēl lielāku izaugsmi, bet mums bija naudas plūsmas deficīts. Mēs ļoti strauji augam un ļoti daudz strādājam pie izpētes un attīstības. Tāpēc pagājušajā gadā apgrozījums būtu varējis būt vēl lielāks. Apgrozījuma ziņā šogad pirmo reizi varētu izdoties pārsniegt miljons eiro atzīmi," atklāj E.Ence.
Eksports ir "Milzu!" prioritāte. Skandināvija ir šobrīd neapgūta, tāpēc uzņēmums to izvirzījis kā vienu no mērķa tirgiem, kā arī attīstīs esošos tirgus. "Jebkurš segments, kurā mēs turpmāk ieiesim, būs veselīga alternatīva līdzšinējam piedāvājumam - tīri produkti bez garšas pastiprinātājiem, stabilizatoriem vai citām sintētiskām piedevām. Atgriezīsimies pie sākotnes, tulkojot no angļu valodas - "back to basic". Šajā virzienā ir visa nākotne, jo cilvēki arvien vairāk vēlas lietot veselīgu uzturu," stāsta E.Ence.
Ja uzņēmums rada produktu, tad skatās, lai tas būtu pieprasīts nākotnē. "Šī diena ir pagātne, viss, ko mēs redzam veikalā, ir pagātne. Paredzam, ka nākotnē pieaugs šāda tipa produktu patēriņš, ko apliecina arī tendences. Uz augu bāzes balstīti produkti nav paredzēti tikai vegāniem vai veģetāriešiem, bet gan visiem. Tiek izdalīta dzīvesstila grupa flexitarian jeb elastīgs, kas nozīmē uztura izvēlē fleksiblus cilvēkus. Viņi var ēst gaļu un var ēst arī dārzeņus, un uz augu bāzes balstītus produktus. Arī Eiropas Savienības Kopējās lauksaimniecības politika nosaka, ka zemniekam platību maksājumu saņemšanai daļa no platības jāaizņem aramzemē sētajiem zālājiem un papuvei vai pākšaugiem. Mūsu jaunā produkta sastāvā ir pākšaugi - zirņi, kas ir labi augu sekai - atpūtina zemi un ļauj tai elpot, pretējā gadījumā zeme tiek noplicināta. Attīstot darbību kādā konkrētā segmentā, ņemam vērā pētījumus par ēšanas paradumiem, ietekmi uz vidi un veselību, kā arī nākotnes tendences. Tostarp globālo institūciju arvien pieaugošos aicinājumus pārvērtēt ikdienas ēšanas paradumus, izvēloties vairāk dārzeņus un pākšaugus ikdienā. No vienas puses, mūsu virzienu nosaka zinātniskie pētījumi, no otras puses, patērētājs. Saliekot šīs zināšanas kopā, var radīt nākotnes produktus," teic E.Ence.
Raksts tapis sadarbībā ar izdevniecības Dienas Bizness informācijas platformu DB HUB.