Aon prezentējis ikgadēji atjaunojamās politisko un ekonomisko risku pasaules kartes jaunāko versiju, Latvija tajā atrodas zema riska zonā un kā vienīgais risks kartē atzīmēta Latvijas ekonomika. Tā pat riski novērtēti arī Igaunijā un Lietuvā, Db.lv informēja apdrošināšanas brokeru un risku vadības konsultantu uzņēmuma Aon Latvia vadītāja Ņina Kukuškina.
Kompānija Aon ir izvērtējusi politiskos un ekonomiskos riskus 209 valstīs un teritorijās, izmērot šādus riskus: valūtas nekonvertējamība un naudas līdzekļu pārvedumi; streiki, protesti un sabiedriskās nekārtības; kari, terorisms; maksājumu neizpilde no valsts puses; politiska iejaukšanās; piegādes kanālu iziršana; riski, kas saistīti ar tirgus likumdošanu un regulēšanu. Katrā valstī risks tiek raksturots pēc šādas skalas: zems, zemāks par vidējo, vidējs, vidēji augsts vai augsts. Par valsti ar paaugstinātu risku tiek uzskatīta ikviena valsts, ja tās risks novērtēts kā zemāks par vidējo, vidējs, virs vidējā vai augsts.
25 no 50 valstīm ar lielāko pasaules ekonomiku daudznacionālās kompānijas saskaras ar paaugstinātiem politiskajiem un ekonomiskajiem riskiem, starp kuriem ir tādi, kas saistīti ar biznesa pārtraukšanu kara darbības rezultātā, terora aktiem un politisko iejaukšanos. Pie šādiem secinājumiem, veidojot jaunāko ikgadēji atjaunojamās politisko un ekonomisko risku pasaules kartes versiju, nonākuši korporācijas Aon, pasaulē lielākā apdrošināšanas brokera un risku vadības konsultanta, eksperti.
Veiktais pētījums uzrādīja, ka starp 50 nozīmīgākajām pasaules ekonomikām vislielākajam politiskajam un ekonomiskajam riskam pakļautas ar naftu bagātas valstis – Irāna, Nigērija un Venecuēla, kurās biznesa attīstību kavē pilsoņu nemieri, kari, terorisms un maksājumu par veiktajiem pakalpojumiem neizpilde no valsts puses.
Neskatoties uz to, ka lielākoties valstīs ar visaugstāko labklājības līmeni terora aktu, izmaiņu, kas padara stingrāku tirgus regulāciju, streiku un pilsoņu nemieru iespējamība ir samērā zema, tādi riski ir reāli valstīs ar visstraujāk augošo ekonomiku. Piemēram, kompānijas, kas strādā Krievijā, saskaras ar to, ka dabas resursu sektorā palielinājusies valsts kontrole. Tai pat laikā globālo risku vadības speciālistu lokā arvien lielākas bažas izraisa piegādes kanālu iziršanas riski Āzijā.
„Mūsu speciālisti pamanījuši, ka pēdējā laikā ievērojami palielinājies uzņēmumu vadītāju, finanšu direktoru un risku vadības menedžeru skaits, kas tiecas saprast, kādā veidā to kompānijas var tikt apdraudētas. Jo šobrīd globālā apkārtējā vide ir daudz sarežģītāka un bīstamāka, salīdzinot ar riskiem, no kuriem firmas centās izvairīties pirms desmit gadiem,” atzīmēja Ņina Kukuškina, apdrošināšanas brokeru un risku vadības konsultantu uzņēmuma Aon Latvia vadītāja. „Risks ir viens no galvenajiem virzītājspēkiem pasaules ekonomikā, un neizpratne par to var radīt postošas sekas uzņēmumam. Globālā biznesa kopējā aina pastāvīgi mainās. Tāpēc politisko un ekonomisko risku karte mūsu klientiem dod piemērotus analītiskos instrumentus. Ar to palīdzību var novērtēt polistiskos un ekonomiskos riskus un redzēt, kā šie riski var ietekmēt kompānijas pastāvīgu izaugsmi, nepārtrauktību tās darbībā un rentabilitāti.”
Globālā kreditēšanas krīze
Globālās ekonomiskās izaugsmes palēnināšanās vistiešāk ietekmē kompāniju kredītspēju, kas paaugstina debitoru parādu atmaksas risku. Īpaši uzskatāmi to var redzēt piemērā ar ASV, kur vērojams nekustamā īpašuma vērtības kritums un bezdarba pieaugums. Šāda situācija pastiprina ekspertu bažas, ka vadošajai pasaules ekonomikai šajā gadā draud lejupslīde.
Globālā kreditēšanas krīze, visticamāk, skars dažas valstis, kuras ir jaunpienācējas globālajā ekonomikā, piemēram, Turciju, Ungāriju un Rumāniju.
Valstis ar lielāko un visstraujāk augošo ekonomiku
Politiskie un ekonomiskie riski salīdzinoši zemi ir kompānijām, kas veic komercdarbību ASV, Vācijā un Lielbritānijā (attiecīgi pirmā, trešā un piektā pasaules ekonomika). Tomēr šo valstu kompānijas ir potenciāli jūtīgākas attiecībā pret komercdarbības pārtraukšanu terora aktu dēļ nekā uzņēmumi, kas darbojas Japānā (otrā pasaules ekonomika).
Brazīlijā, Krievijā, Indijā, Ķīnā, Dienvidkorejā un Meksijā riska līmenis tiek raksturots kā vidējs un zemāks par vidējo. Šīs valstis ir vienīgās Top15, kurās riska līmenis nav apzīmēts kā zems.
• Darbi naftas ieguves vietās, kuras atrodas Brazīlijas dienvidaustrumu piekrastē, var ietekmēt ekonomiskās izaugsmes attīstības tempus tuvākajos piecos gados. Turklāt tas var palīdzēt valstij ieņemt vienu no galvenajām pozīcijām starp naftas eksportētajiem Dienvidamerikā.
• Prognozē, ka ekonomiskā un politiskā situācija Krievijā paliks nemainīga kā prezidenta vēlēšanu laikā 2008. gada martā, tā arī vēlāk.
• Scenārija apspriešanai par dažu rūpniecisko nozaru nacionalizāciju atsevišķos Indijas reģionos nevajadzētu ietekmēt politisko un ekonomisko risku pieaugumu 2008. gadā.
• Ķīnas ekonomiskās izaugsmes attīstība var novest pie ekonomiskās plaisas palielināšanos starp bagātiem un nabagiem, kuri savukārt var izprovocēt nenozīmīgus politiskos nemierus 2008. gadā.
• Politiskā klimata sasilšana starp ASV, Japānu, Dienvidkoreju un Ziemeļkoreju sagaidāma tikai pēc tam, kad šī gada februārī amatā stāsies Dienvidkorejas jaunais prezidents Li Men Baks (Lee Myung Bak). Šādā veidā sagaidāma attiecību uzlabošanās starp Seulu, Tokio un Vašingtonu.
• Neskatoties uz rekordlieliem ienākumiem 100 mljrd. USD apmērā 2007. gadā, Meksikas valsts naftas kompānija nesen paziņoja par ražošanas apjomu, eksporta un droši zināmu rezervju samazināšanu.
Nafta
Liela daļa pasaules naftas rezervju atrodas valdības kontrolētu naftas kompāniju rokās. Tā kā globālais pieprasījums pēc naftas turpinās augt arī 2008. gadā, liela daļa pieprasījumu arī turpmāk tiks apmierināti uz to uzņēmumu rēķina, kuri atrodas valstīs ar augstu politisko un ekonomisko risku līmeni.
* Valstis ar paaugstinātu politisko un ekonomisko līmeni, kuras ietilpst 50 lielāko pasaules ekonomiku vidū (risku līmeņi)
4 Ķīna (vidējs)
10 Brazīlija (zemāks par vidējo)
11 Krievijas Federācija (vidējs)
12 Indija (vidējs)
13 Dienvidkoreja (zemāks par vidējo)
14 Meksika (zemāks par vidējo)
17 Turcija (vidējs)
21 Indonēzija (virs vidējā)
22 Polija (zemāks par vidējo)
25 Saūdu Arābija (virs vidējā)
27 Dienvidāfrika (vidējs)
29 Irāna (augsts)
31 Argentīna (virs vidējā)
33 Taizeme (vidējs)
36 Venecuēla (augsts)
37 Malaizija (zemāks par vidējo)
40 Kolumbija (zemāks par vidējo)
42 Apvienotie Arābu Emirāti (zemāks par vidējo)
43 Pakistāna (augsts)
44 Izraēla (zemāks par vidējo)
45 Rumānija (zemāks par vidējo)
46 Filipīnas (vidējs)
47 Alžīra (vidējs)
48 Nigērija (augsts)
50 Ēģipte (vidējs)