Tā kā Latvijā ir efektīva gaisa satiksmes pārvaldības (ATM) sistēma, tā var ieņemt vadošo lomu kompetenču un tehnoloģiju pārneses projektu veicināšanā Eiropas Savienībā, Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) piektajās brokastīs norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars.
Ieintersētās puses diskutēja par aeronavigācijas pakalpojumu konkurētspējas paaugstināšanu, kā arī aeronavigācijas pakalpojumu kompetenču centra izveidi. Latvijas gaisa telpas satiksmes vadību un ar to saistītos aeronavigācijas pakalpojumus Latvijā nodrošina VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS). Tā kā pasažieru skaita straujais pieaugums Rīgas lidostā nav bijis iespējams bez kvalitatīvas aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanas gaisa kuģiem, LAD uzskata, ka LGS ir moderns, attīstīts un ekonomiski efektīvs aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs. Kvalitatīvu, drošu un efektīvu aeronavigācijas pakalpojumu pieejamība ir būtisks priekšnoteikums Latvijas aviācijas infrastruktūras attīstībai, un patlaban LGS sniedz atšķirīgus pakalpojumus un tehnoloģisko nodrošinājumu vairākām gaisa satiksmes vadības pakalpojumu lietotāju grupām. Runa ir par tranzīta pārlidojumiem, Rīgas lidostas aeronavigācijas nodrošinājumu, aeronavigācijas nodrošinājumu reģionālajos lidlaukos, vispārējās aviācijas lidojumu apkalpošanu un militāro aviāciju. Tāpat strauji attīstās tālvadības gaisa kuģu jeb dronu izmantošana, un tuvāko gadu laikā būs jārod tehniskie, kā arī tiesiskie risinājumi, lai droni vienlaikus ar pilotējamo gaisa kuģu aviāciju kopīgi varētu izmantot vienoto gaisa telpu. Tā kā dronu izmantošana paredzēta plašam lietotāju lokam, būs nepieciešama lietotājiem draudzīga informācijas tehnoloģiju un telekomunikāciju infrastruktūra, un ar to saistītajām procedūrām ir jābūt iespējami vienkāršām.
Jaunu tehnoloģiju un kompetenču attīstībai iespējams piesaistīt gan ES fondu līdzekļus, gan arī iesaistīties starptautisku projektu vadīšanā, kas var nodrošināt papildu finansējumu arī LGS un to apkalpojošiem uzņēmumiem, secinājusi LAD. Domnīca lēš, ka vērā ņemams ATM pakalpojumu attīstības potenciāls ir civilās un militārās aeronavigācijas sadarbības projektu attīstībā. Šādas sadarbības ietvarā varētu veicināt, piemēram, aeronavigācijas personāla aizvietojamības un atbalsta funkcijas. LAD tāpat atzīmē, ka vispārējās aviācijas vajadzībām ir nepieciešams veicināt LGS un pilotu skolu sadarbību. Tas ir sevišķi svarīgi jauno pilotu sākotnējai sagatavošanai un izpratnes veidošanai par gaisa telpas infrastruktūras uzbūvi un ar to saistītajām procedūrām.
Jau vēstīts, ka šā gada maijā starptautiskā Rīgas Aviācijas foruma ietvaros LAA un Satiksmes ministrija parakstīja sadarbības memorandu, kas paredz nozares un valsts pārvaldes ciešāku sadarbību aviācijas ilgtspējīgai attīstībai, tostarp izstrādājot Latvijas aviācijas ilgtermiņa attīstības stratēģiju. Tāpat sadarbības memorands paredz aviācijas domnīcas izveidi un darbību, lai, izmantojot nozares speciālistu kompetenci un pieredzi, stratēģiski risinātu nozarei aktuālos jautājumus.
Rakstu par LAD spriesto saistībā ar aeronavigāciju un ar to saistītajiem pakalpojumiem, lasiet kādā no nākamajiem Dienas Biznesa numuriem.