Tas ir arī valsts iedzīvotāju mobilitātes jautājums, Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) astotajā sanākšanā norādīja Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars. Nozares spēlētāji šodien tikās Liepājas lidostā, kur diskutēja par reģionālās aviācijas pakalpojumu un lidlauku infrastruktūras attīstību.
Patlaban VAS Starptautiskā lidosta «Rīga», kas ir Rīgas lidlauka ekspluatants, vienīgā no Latvijas lidostām nodrošina starptautiskā gaisa transporta pārvadājumus no/uz Latviju. Līdztekus tam ir vēl divi valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauki Liepājā un Ventspilī. Savukārt, Rīgas lidlauks un Liepājas lidlauks (Grobiņas novada Cimdeniekos Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā septiņus km no Liepājas centra) ir vienīgie, kas nodrošina komerciālus - gan regulārus, gan neregulārus - pasažieru gaisa pārvadājumus. Savukārt Ventspils lidlauks apkalpo vispārējās aviācijas lidojumus un speciālos aviācijas darbus, jo šī lidlauka infrastruktūra nav sertificēta komerciālu lidojumu veikšanai, norāda LAD.
Vēl Latvijā ir 11 vispārējās aviācijas lidlauki, tostarp septiņi vispārējās aviācijas helikopteru lidlauki, kas pārsvarā apkalpo gaisa pārvadājumus ar helikopteriem un nekomerciālos lidojumus ar vispārējās aviācijas gaisa kuģiem. Tukuma novadā rekonstruētais privātais lidlauks (bijušais militārais lidlauks) vēl nav sertificēts civilās aviācijas lidojumiem. Tajā bāzējās Baltijas valstīs vienīgā augstākās pilotāžas grupa Baltic Bees. Vispārējās aviācijas loma Latvijā nav pietiekami novērtēta gan no transporta savienojamības, gan arī brīvā laika pavadīšanas viedokļa, un tās attīstības potenciāls nav pietiekami izmantots. Domnīcas ieskatā reģionālajai aviācijai līdzīgi kā daudzviet pasaulē jābūt sabiedrībai pieejamam transporta veidam, nevis bagātu cilvēku hobijam. Pagaidām gan vispārējā aviācija ir dažu entuziastu hobijs. Reģionālajiem lidlaukiem ir būtiska nozīme arī militārās aviācijas funkciju nodrošināšanai, atzīmē LAD.
Viens no šķēršļiem vispārējās aviācijas attīstībai ir augstās lidsabiedrību sertifikācijas un drošības pārvaldības sistēmas izmaksas. Piemēram, patlaban Latvijā piemērojamās procedūras uzņēmumam ar pāris mazietilpīgiem gaisa kuģiem ir tādas pašas kā lidsabiedrībai AirBaltic, kuras flotē ir Airbus A220-300 ar 140 pasažieru vietām. Tādēļ LAD rosina Latvijā ieviest Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktos atvieglojumus mazo lidsabiedrību sertifikācijai.
Jau šobrīd reģionālos lidlaukus izmanto militārā aviācija, tāpēc jāmeklē sadarbības iespējas ar Aizsardzības ministriju reģionālo lidlauku efektīvai izmantošanai un finansēšanai, tostarp no valsts aizsardzībai paredzētā budžeta, atzīmē LAD. Patlaban sekmīga civilmilitārā sadarbība notiek starp Aizsardzības ministriju un SIAVentspils lidosta un SIA Aviasabiedrība «Liepāja».
Vēl viens faktors, kas būtiski kavē vispārējās aviācijas attīstību Latvijā, ir finanšu pakalpojumu trūkums vispārējās aviācijas gaisa kuģu iegādes finansēšanai. Latvijā faktiski nedarbojas gaisa kuģu līzinga tirgus, jo līzinga uzņēmumi nav specializējušies šādu pakalpojumu sniegšanā un uzskata tos par pārāk riskantiem. Līdz ar to viens no darbības virzieniem ir ārvalstu līzinga uzņēmumu piesaiste Latvijas tirgum un finanšu pakalpojumu sniedzēju informēšana par vispārējās aviācijas biznesa potenciālu Latvijā, uzver domnīca.
Reģionālo lidlauku attīstības kontekstā viens no prioritārajiem jautājumiem ir Daugavpils lidlauka attīstība, uzsver LAD. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. g. minēts, ka reģionālās attīstības veicināšanai nepieciešams izmantot Liepājas, Ventspils un Daugavpils lidostu potenciālu. Tām jākalpo kā Baltijas jūras reģiona mēroga gaisa satiksmes mezgliem, nodrošinot gaisa satiksmi ar citām Baltijas jūras reģiona galvaspilsētām un lielākajām pilsētām, tāpēc nākotnē tās jāveido par nacionālas nozīmes lidostām. Nacionālo lidostu attīstība būs svarīga tūrisma un uzņēmējdarbības veicināšanai ne tikai reģionālā un nacionālā līmenī, bet arī transnacionālai sadarbībai. Domnīca norāda, ka Daugavpils lidlauks (atrodas Locikos Daugavpils novadā) šobrīd gan nav funkcionējošs, kaut arī tas ir stratēģiski svarīgs civilās aviācijas nodrošināšanai Latgales plānošanas reģionā. Lidlauks nav sertificēts civilās aviācijas lidojumu apkalpošanai, un tam nav piešķirts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss. LAD ieskatā nepieciešama Daugavpils lidlauka rekonstrukcija un attīstība, identificējot un piesaistot publiskā finansējuma avotus.
Jau vēstīts, ka 2018. g. 10.maijā Starptautiskā Rīgas Aviācijas foruma ietvaros LAA un Satiksmes ministrija parakstīja sadarbības memorandu, kas paredz nozares un valsts pārvaldes ciešāku sadarbību aviācijas ilgtspējīgai attīstībai, tostarp LAD izveidi un Latvijas aviācijas ilgtermiņa attīstības stratēģijas izstrādi.
Rakstu par LAD dalībnieku spriesto saistībā ar reģionālo aviāciju un lidlaukiem lasiet kādā no nākamajiem Dienas Biznesa numuriem.