Sociālie tīkli Latvijā turpina savu uzvaras gājienu, piesaistot arvien jaunus lietotājus. Notikumu atspoguļojums fotogrāfijās un video, ieraksti par ikdienas gaitām un novērojumiem, viedokļa izteikšana par dažādiem apkārt notiekošajiem procesiem – tas viss tiek pausts caur sociālajiem tīkliem, neizbēgami radot par katru no to lietotājiem konkrētu priekšstatu.
Ja vien sociālo tīklu lietotājs nav mainījis privātuma uzstādījumus, profilā publicētā informācija ir visiem, tostarp esošajam un potenciālajam darba devējam brīvi pieejama. Tādēļ, ja iepriekš, lai papildus CV un motivācijas vēstulei uzzinātu ko vairāk par konkrēto cilvēku, tika «iegūglēts», tad patlaban nereti tiek aplūkoti arī profili sociālajos tīklos. To saturam ne vienmēr ir izšķiroša loma lēmuma pieņemšanā par uzaicināšanu uz daba interviju, taču tā ir iespēja jau iepriekš gūt kaut nelielu priekšstatu par cilvēka personību un rakstura iezīmēm.
Tieši par šīm «virtuālajām personībām» pēdējā laikā, izskatot darba meklētāju pieteikumus, rodas jautājumi – vai, apzinoties, ka potenciālajam darba devējam ir iespēja piekļūt profilā publicētajai informācijai, tā tiek tālredzīgi veidota un piemeklēta ar mērķi veidot profesionālu iespaidu par cilvēku? Vai vismaz darba meklēšanas periodā tiek pārskatīts sociālajos tīklos radītais saturs un nepiemērotākais izdzēsts?
Visticamāk – ne. Lūk, dažas no piedzīvotajām «pērlēm», kas to apliecina.
Piemēram, cilvēks piesakās darbā kā sociālo mediju eksperts. CV un motivācijas vēstule apmierinoša, taču pats «eksperts» vai nu piereģistrējies tikai pāris sociālajos tīklos un konti ir neaktīvi, vai arī vispār nav sociālo tīklu lietotājs. Loģisks ir jautājums – no kurienes rodas eksperta iemaņas, ja pats cilvēks šajā vidē nedarbojas? Vai darba devējam būtu jānotic, ka, lai kvalitatīvi paveiktu darbu, pietiek tikai ar iepriekšējiem novērojumiem, kā citi to dara?
Vēl piemērs – cilvēks piesakās strādāt korporatīvā uzņēmumā darbam ar korporatīviem klientiem, taču jau sociālo tīklu profila fotogrāfijās pretī raugās meitene ļoti pieticīgā apģērbā (nemaz nerunājot par foto galeriju saturu). Tas, protams, nenozīmē, ka turpmāk galerijās jāievieto fotogrāfijas tikai solīdos kostīmos vai ka tajās nedrīkst ievietot foto no ārpusdarba nodarbēm, jo arī šādas galerijas dažkārt liecina par cilvēka aizraušanos, hobijiem un var «nostrādāt» kā papildu plusiņš (piemēram, visi kolektīva darbinieki ir aktīvi sportisti un tikai priecātos savā kolektīvā uzņemt cilvēku ar līdzīgām ārpusdarba interesēm). Tādēļ, izvietojot fotogrāfijas un video, ir jābūt paškritiskiem un tālredzīgiem, lai īpaši personīgus materiālus neizvietotu publiskai apskatei. Vismaz ne gadījumā, ja mērķis nav strādāt tādā darbā, kur galvenais ir sava ķermeņa izrādīšana.
Piemēru uzskaitījumu varētu vēl turpināt, taču mans mērķis nebūt nav iebiedēt visus darba meklētājus, lai savos sociālo tīklu profilos viņi turpmāk izdzēstu visu informāciju, kas nav saistīta ar profesionālo jomu. Kā teicis Frīdrihs Engelss (kurš bija ne tikai pasaules pārveidotājs, bet arī filozofs), cilvēka personību raksturo ne tikai tas, ko viņš dara, bet arī tas, kā viņš dara, tādēļ drīzāk tas ir aicinājums aizdomāties, ko par mums apkārtējiem pastāsta mūsu «e-identitāte». Turklāt ne tikai potenciālajiem darba devējiem, bet arī sadarbības partneriem, konkurentiem, kolēģiem un citiem cilvēkiem.
Vēl nedaudz «no citas operas», par ko aizdomāties darba meklētājiem. Ko gan par jums liecina, tas, ka pieteikums darbam tiek atsūtīts no tāda e-pasta kā sirsninjanoparizes@xxxx* vai buchinjsauliite12@yyyyy? Lai arī cik mīļš būtu pamatskolā izveidotais e-pasts, labāk to lietot privātajām, bet ne lietišķajām sarakstēm. Otra lieta – protams, nav noslēpums, ka cilvēki darba meklēšanas laikā vēršas pie vairākiem potenciālajiem darba devējiem. Taču neviens darba devējs ar kaut jel kādu pašcieņu (un humora izjūta te nav arguments) nepieņems darbā cilvēku, kas bijis tik paviršs, ka, sūtot pieteikumu vienam uzņēmumam, atstājis tajā cita uzņēmuma nosaukumu. Lūk, vēl viela pārdomām!
* no šādām e-pasta adresēm darba pieteikumus aģentūra P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības nav saņēmusi, - tie ir izdomāti, lai spilgti ilustrētu situāciju.