Neskatoties uz to, ka arī SIA Jaunalko tirgo vieglos alkoholiskos dzērienus, uzņēmums uzskata, ka tieši šī mazalkoholisko dzērienu grupa daudziem jauniešiem ir pirmais solis uz jau stiprākiem alkoholiskiem dzērieniem.
Pirmais alkohols, kuru jaunieši pagaršo, vairumā gadījumu nav stiprais alkoholiskais dzēriens, bet gan alus, kokteiļi un citi maz alkoholiskie dzērieni. Detalizēti iepazīstoties ar līdzšinējo Alkohola patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas programmu 2005. – 2008. gadam SIA Jaunalko secina, ka programmas vājā puse ir tās realizācija dzīvē, Db.lv informē SIA Jaunalko Valdes priekšsēdētājs Edmunds Demiters.
Pirmais un, iespējams, no valsts puses visvieglāk īstenojamais solis – reklāmas ierobežošana televīzijā un radio – vispār nav ticis sperts. Tieši to dzērienu reklāma, kuri izraisa pirmo interesi par alkoholu un arī tiek lietoti plašās jaunatnes masās, ir atļauta un intensīvi tiek raidīta. Gribētos cerēt, ka šī ir tikai nolaidība un bezatbildīgums, nevis apzināta rīcība, uzsver E. Demiters.
Pēc plašsaziņas līdzekļos ekspertu minētajām aplēsēm nelegālā alkohola daudzums valstī sastāda aptuveni 20% no kopējā apjoma. Pēc publiski pieejamiem datiem mēs redzam, ka 2007. gadā Latvijā realizēti 226 milj. litru stipro alkoholisko dzērienu, no kuriem 21% sastāda degvīns un alkoholiskie dzērieni, - tādējādi 47 milj. litru. No šā skaitļa izriet, ka aptuvenais alkohola kontrabandas apjoms sastāda ap 10 milj. litrus. Katrs litrs degvīna valstij ienes akcīzes nodokļa veidā 2.52 latus, no kā mēs varam izrēķināt, ka no šī kontrabandas alkohola apjoma neiekasētie nodokļi vien sastāda aptuveni 24 milj. latu.
Šīs problēmas apkarošanai valsts savā iepriekšējā programmā visām procesā iesaistītajām instancēm atvēlēja Ls 55 310. E. Demiters norāda, ka finansējums šādas valstiska mēroga problēmas risināšanai ir jāatrod adekvāts un atbilstošs šī laika prasībām.
„Ja runājam par alkohola iegādes vecuma cenza palielināšanu, tad viennozīmīgi uzskatām, ka šis solis jāsper nekavējoties, jo absolūti nepieņemama ir situācija, kad jaunieši, kuri vēl nav beiguši vidējo mācību iestādi, vēl atrodoties vecāku apgādē, jau legāli var iegādāties dažāda stipruma alkoholiskos dzērienus. Ja plašākai sabiedrībai būtu iespēja iepazīties ar statistiku par 2005. – 2008.gadam par to, cik administratīvi tirdzniecības vietas un pārdevēji sodīti par alkoholisko dzērienu pārdošanu nepilngadīgajiem un kādi ir šo sodu apjomu, - mums ir pamatotas aizdomas, ka rezultāti šādas statistikas apkopošanai būtu šokējoši,” tā E. Demiters.
Ja tiktu radīts nopietns, funkcionējošs likuma ievērošanas kontroles mehānisms, daudzas tirdzniecības vietas ar apšaubāmu reputāciju zaudētu alkoholisko dzērienu tirdzniecības licences. Līdz ar stingra kontroles mehānisma ieviešanu un ievērošanu, dabiskā ceļā arī zustu nepieciešamība pēc specializētu veikalu izveides.
SIA Jaunalko uzskata, ka jaunizstrādājamai programmā kā galvenā prioritāte būtu jānosaka iespēja to pilnvērtīgi realizēt dzīvē bez absurdu un neizpildāmu normu un plānu ieviešanu tajā. Līdzšinējā programma daudzos savos punktos atgādina partijas programmu, kura ir pārsātināta ar saukļiem un uzstādījumiem, kuru pamatā nav to īstenošanas mehānisma.