«Apšaubāma iniciatīva ir vienkāršota pieeja atsevišķu tirdzniecības telpu un kases aparātu nodalīšanai alkohola tirdzniecībai. Tas atbalsta lielo tirdzniecības tīklu biznesu, kuri to spējīgi īstenot lielākās telpās un ar atbilstošām investīcijām. Ko darīt lauku veikala īpašniekam - telpu nenodalīsi, kases aparātu otru nopirkt un izvietot arī nav viegli,» komentējot Veselības ministrijas virzīto Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānu 2012.-2014.gadam portālam db.lv sacīja a/s Latvijas balzams zīmolu direktors Valters Kaže.
«Atteikties no alkohola tirdzniecības - citu iepirkšanās vietu bez nelegālajām miestā bieži vien nemaz nav... Iegūst visi, tikai ne tas mazais bizness, par kura attīstību visi skaļi iestājas,» viņš piebilda.
Runājot par VM plānu, V. Kaže norādīja, ka «virkne priekšlikumu pozitīvi ietekmēs sabiedrības veselību un veicinās mērenību alkohola patēriņā - galvenokārt tie, kas vērsti uz pastiprinātu kontroli pār alkohola apriti».
«Pozitīvi vērtējama sodu efektivizācija par alkohola tirdzniecību nepilngadīgām personām, industrija no savas puses ir gatava iesaistīties, un to jau darām sabiedrības izglītošanas jautājumos alkohola lietošanas sakarā. To mēs redzam kā būtiskāko prioritāti - prevencijai ir jābūt svarīgākai par novēlotiem mēģinājumiem cīnīties ar sekām. Izglītots patērētājs būs arī mazāk tendēts riskēt un lietot nelegālu produktu - iegūs valsts (lielāki nodokļu ieņēmumi, mazāks slogs sociālajam un veselības budžetam), iegūs patērētājs (veselības kaitējuma samazinājums), sabiedrība (darba vietas un mazāka nelabvēlīgo sociālo faktoru ietekme), kā arī legālā industrija (netiek radīti nelegālajam tirgum labvēlīgāki apstākļi),» skaidroja uzņēmuma pārstāvis.
Tomēr atsevišķi priekšlikumi nebūšot efektīvi, jo nesasniegs mērķi - to īstenošana esot nereāla vai stipri sarežģīta, dārga.
«Piemēram, alkohola reklāmas ierobežojumi. Kā iespējams objektīvi izvērtēt, vai reklāmā izmantotā persona patiesi izskatās vismaz 30 gadus veca? Kā iespējams ierobežot alkohola reklāmu medijos, kas nav Latvijas likumdošanas kontrolēti (reģistrēti, izdoti ārzonā u.tml.) - tādiem Latvijā ir vērā ņemama tirgus daļa, un aizliegumi tikai samazinās mūsu vietējo ražotāju iespējas un konkurētspēju, bet priekšrocības iegūs importa zīmoli. Un šādu priekšlikumu ir daudz,» viņš sacīja.
«Piedevām, reklāma ir informācija, kas palīdz patērētājam pieņemt lēmumu. Informācijas trūkums samazina spēju pārdomāti izvēlēties - par labu kvalitatīvam produktam, nevis paļauties, ka viss nereklamētais produkts (alkohols) ir vienlīdz kvalitatīvs,» norādīja. V. Kaže.
Viņa skatījumā plānā ir arī priekšlikumi, kas jūtamu labumu nesola - pat pretēji. «Piemēram, nodokļu izmaiņas. Līdzšinējā pieredze jau liecina, ka akcīzes nodokļa palielināšana nebūt nenes cerēto nodokļu ieņēmumu vai alkohola lietošanas samazināšanās efektu. Kopš 2008.gada stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem akcīzes nodokļa efektīvā likme pieauga par 49%, vienlaikus nodokļu ieņēmumi naudas izteiksmē samazinājās - tiek novērots t.s. Lafēra līknes efekts. Oficiālā statistika un pētījumi liecina, ka samazinās oficiāli reģistrētais alkohola patēriņš, taču mājsaimniecības patēriņa struktūrā alkohola īpatsvars nesamazinās,» teica V. Kaže. Tātad iedzīvotāji nevis mazāk lieto alkoholu, bet pieaug nelegālā alkohola apjoms.
«Jebkuras likumdošanas izmaiņas ir nopietni lēmumi, kuru sekas izvērtējamas kompleksi un iesaistot vadošos nozares uzņēmumus un nevalstiskās organizācijas. Alkohola aprites samazināšana, runājot tikai par legālo tirgu, nebūt nav pašmērķis - mērķim jābūt postošo alkohola seku (t.sk. nelegālā tirgus radīto zaudējumu) mazināšana,» akcentēja Latvijas Balzama pārstāvis.
«Tā kā pasākumu plāns paredzēts līdz pat 2014.gadam, mums atliek cerēt, ka tiksim informēti vairāk kā apspriešanas gaitā, kurā ne Latvijas Balzama, ne [nozares asociācijas] LADRIA viedoklis netika taujāts,» viņš sacīja.
Savukārt, Ināra Šure, a/s Aldaris valdes priekšsēdētāja, Latvijas alus darītāju asociācijas valdes priekšsēdētāja, db.lv sacīja - Latvijas alus darītāji uzskata, ka pašreiz lielākā uzmanības jāvelta nevis legālās uzņēmējdarbības ierobežošanai, bet tieši pelēkās ekonomikas samazināšanai jeb nelegālā alkohola apkarošanai.
«Diemžēl ministrijas sagatavotājā plāna tikai dažas no iniciatīvām ir saistītas ar nelegālā alkohola apkarošanu, bet pārējās vērstas, lai samazinātu vietējo ražotāju konkurētspēju – tostarp reklāmas ierobežojumi Latvijas medijos, kamēr ārvalstu zīmoliem, kuriem pieejams daudzkārt lielāks finansējums, saglabāsies iespējas reklamēties interneta vidē un kabeļtelevīzijās, vietējie zīmoli tiks ierobežoti. Plānā iekļauta arī daudziem tirgotājiem neizpildāma alkohola tirdzniecības vietas pielāgošanas norma,» viņa sacīja.
«Tajā pašā laikā plānā iestrādātas arī apsveicamas iniciatīvas - palielināt policijas pilnvaras nelegālā alkohola apkarošanai, pastiprināt kontroli tirdzniecības vietās, lai mazinātu iespēju nepilngadīgām personām iegādāties alkoholu u.c.
Lai gan alus darītāji daudzkārt sēdušies pie viena galda ar Veselības ministrijas amatpersonām, izskatās, ka būtiskākie mūsu priekšlikumi un pretargumenti nav sadzirdēti. Jau tuvākajā laikā aicināsim ministrijas ekspertus, lai skaidrotu savu pozīciju un kopīgi rastu risinājumus, kas ir pieņemami abām pusēm,» norādīja alus darītāju pārstāve.
Db.lv jau rakstīja - VM virzītajā Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānā 2012.-2014.gadam paredzēts veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ir aizliegta degvielas uzpildes stacijās. Plāns paredz arī būtiski ierobežot reklāmu, piemēram, izslēdzot sabiedrībā populārus cilvēkus.
Cenšoties ierobežot pieejamību alkoholiskajiem dzērieniem, plānots arī veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot, ka alkoholiskos dzērienus atļauts pārdot tikai specializētos veikalos, specializētās tirdzniecības vietās vai tos jāizvieto nošķirti no citiem pārtikas produktiem (veidojot atsevišķas sekcijas, nodaļas ar atsevišķām kasēm), izņemot tādas mazumtirdzniecības vietas, kurās alkoholiskie dzērieni tiek realizēti izlejamā veidā un tiek nodrošināta to patērēšana uz vietas.
Dokumentā izklāstīti daudzi pasākumi, tostarp arī, piemēram, plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, nosakot alkoholisko dzērienu reklāmas aizliegumu drukātajos plašsaziņas līdzekļos un vides reklāmās, izņemot specializētos izdevumus, kā arī plāns veikt grozījumus normatīvajos aktos, aizliedzot alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā no plkst. 8:00 līdz 22:00.
Paredzēts arī aizliegt izcelt alkoholisko dzērienu cenas pēc to pazemināšanas, ja izsludināta alkoholisko dzērienu izpārdošana, cenu pazemināšana vai atlaides, kā arī aizliegt alkoholisko dzērienu reklāmā iesaistīt sabiedrībā populārus cilvēkus, sportistus un jaunus cilvēkus līdz 30 gadu vecumam.
Cenšoties mazināt alkoholisko dzērienu pieprasījumu, plānā arī aicināts izvērtēt iespēju palielināt akcīzes nodokli stiprinātajam alum (alkohola saturs virs 5,6 tilp.%), no stiprajiem dzērieniem ražotiem kokteiļiem, kā arī sidram. Tas tiktu darīts pēc 2014.gada.
Plāna autori secinājuši, ka alkoholisko dzērienu lietošanas izplatība Latvijas sabiedrībā joprojām ir samērā augsta. Augsts ir nereģistrētā jeb nelegālā alkohola patēriņš. Augsts ir to personu skaits, kuras riskanti un bīstami lieto alkoholiskos dzērienus un augsta ir alkoholisko dzērienu pieejamība bērniem līdz 18 gadu vecumam.