Drīz varēsim baudīt mērenu degvielas cenu, domā par Neste Latvija ģenerāldirektoru nesen kļuvušais Kristians Hallunds (Christian Hällund).
Intervijā Db viņš norāda, ka, lai gan nākotne ir neskaidra, fundamentālu iemeslu, lai naftas un līdz ar to degvielas cena atkal kāptu, neesot.
Kas jums šķiet Latvijas tirgum visaktuālākais?
Tas, par ko cilvēki Latvijā ikdienā runā visvairāk, ir degvielas cenas. Tagad tās ir nokritušas diezgan zemu, salīdzinot ar augstāko punktu vasarā. Kā jums šķiet – vai saglabāsies pašreizējais cenu līmenis, vai tomēr būs vēl kādas izmaiņas?
Jā, cenas degvielas uzpildes stacijās ir kritušās ievērojami it sevišķi pēdējo nedēļu laikā. To, protams, ietekmē fakts, ka ir kritušās jēlnaftas cenas. Bet pēdējā laikā cenas ir samazinājušās arī naftas produktu tirgū, kurā cenas nav tieši atkarīgas no jēlnaftas cenas. Mēs pērkam benzīnu un dīzeli par pasaules tirgus cenām. Tas nozīmē, ka mēs šo kritumu novedam arī līdz degvielas uzpildes staciju cenām. Es nedomāju, ka mēs redzēsim tādas jēlnaftas cenas, kādas bija šī gada vidū - domāju, ka tās paliks zem 100 dolāriem par barelu. Tas nozīmē, ka ilgtermiņā nebūs arī tāda spiediena uz naftas produktu cenām. Protams, produktu cenas ir ļoti atkarīgas no ASV, kas ir lielākais naftas produktu tirgus pasaulē. Bet tā kā var gaidīt, ka tur būs sava veida recesija un patēriņš, visdrīzāk, neaugs, domājams, būs iespējams uzturēt cenas zemā līmenī.
Tad cilvēkiem nevajadzētu baidīties no tā, ka atkal varētu būt kāds cenu lēciens?
Es būtu ļoti pārsteigts, ja tā būtu. Pasaule, protams, ir neprognozējama, bet es neredzu nekādus fundamentālus iemeslus, lai naftas cenas atkal kāptu. Un produktu cenas turpinās krist. Tāpēc es domāju, ka patērētāji varēs izbaudīt mērenu cenu.
Vēl viens aktuāls jautājums skar PKN Orlen. Viņi jau sen runā par ienākšanu, bet vēl neko nav sākuši darīt. Kā jūs prognozējat attīstību šajā jautājumā?
Mums patīk konkurence, un mēs gaidām jaunus spēlētājus, bet šobrīd ir pārāk grūts laiks, lai būtu izdevīgi ienākt Latvijas tirgū. Mēs zinām, ka viņi runā par nākšanu Latvijā, bet mums nav informācijas, cik nopietni ir šie plāni.
Kāda ir konkurence tirgū?
Konkurence ir aktīva, arī mēs esam gatavi konkurētspējīgām cenām, lai saglabātu tirgus daļu. Ir labi, ka situācija progresē un konkurence kļūst caurredzama, ka ir jāpiedomā, kā strādāt, lai piedāvātu labāko cenu.
Pērn Konkurences padome pētīja, vai lielākie tirgus spēlētāji, arī Neste ļaunprātīgi neizmato dominējošo stāvokli. Kā ir šobrīd – vai ir iespējas arī vidējiem uzņēmumiem konkurēt ar trim lielākajiem tirgotājiem?
Vienmēr tirgū ir kāda brīva vieta. Mazumtirdzniecības bizness ir mazas peļņas bizness - neatkarīgi no tā, par kādu mazumtirdzniecības jomu mēs runājam. Peļņa ir maza. Līdz ar to iekļūšana biznesā prasa lielu kapitālu. Tāpēc, manuprāt, jauniem spēlētājiem ir grūtāk, bet jau esošajiem dalībniekiem vienmēr ir vieta, kur izplesties, kā kļūt efektīvākiem. Tas arī atļauj saglabāt konkurētspējīgas cenas. Ja runā par pagājušajā gadā veikto Konkurences padomes izmeklēšanu, tās rezultāti parāda, ka šeit nav nekāda karteļa, mēs visi konkurējam savā starpā un turpināsim sacensties. Bet šis ir bizness, kurā daudz kas ir atkarīgs no apjomiem - jo lielāki tie ir, jo vieglāk pelnīt.
Cik ļoti, pēc jūsu novērojumiem, ekonomiskā krīze ietekmējusi degvielas patēriņu Latvijā, salīdzinot ar citām valstīm?
Mēs strādājam visās Baltijas valstīs, Somijā, Polijā un Sanktpēterburgā. Var redzēt, ka visās valstīs ir neliels patēriņa kritums. Tā ka krīzi var just visos tirgos.
Bet kam būtu jānotiek, lai cilvēki atkal sāktu pārvietoties ar automašīnām tikpat daudz, cik agrāk?
Manuprāt, pirmkārt būtu jāatgūst ticība ekonomikai. Jo visu ziņu dēļ, ko dzirdam katru dienu, un globālās krīzes dēļ, patērētāji ir kļuvuši piesardzīgi. Degvielas tirgū problēmas sagādā tas, ka cilvēki brauc mazāk. Un lai tas mainītos, ekonomikai atkal ir jāaug, cilvēku personiskajai finansiālajai situācijai ir jāuzlabojas. Šobrīd nav nekādas pārliecības par to, kas ekonomikā notiks tālāk.
Kādus jūs prognozējat šī gada finanšu rezultātus?
Es domāju, ka mēs būsim pārdevuši mazāk, nekā bija plānots iepriekšējā gadā, bet kopumā mūsu situācija mazumtirdzniecībā ir laba.
Kādas investīcijas un jaunumi plānoti nākamajā gadā?
Mēs turpināsim attīstīt savu degvielas uzpildes staciju tīklu, centīsimies piesaistīt biznesa klientus, kā arī privātpersonas, ar to, ka mums ir plašs tīkls visā valstī. Mūsu priekšrocība ir tā, ka mums ir automātiskās stacijas, tāpēc ir ātrs serviss. Mums nav veikalu, ēstuvju un automazgātavu - to nodrošina partneri, tāpēc nav lieku izdevumu, un mēs varam piedāvāt zemāku cenu nekā konkurenti.
Kā, jūsuprāt, izskatīsies Latvijas degvielas tirgus tuvākajā nākotnē?
Domāju, ka nākamajā gadā tirgus vēl neaugs, bet 2010. gadā atsāktu augt gan tirgus, gan valsts ekonomika kopumā. Nākamais gads būs izaicinājums daudziem.
Vai jums ir plāni nākotnē kļūt par tirgus līderi?
Mēs domājam kļūt par līderi patērētāju lojalitātē un apmierinātībā, tirgus daļa kā tāda nav mūsu galvenais mērķis. Mēs gribam spēt apkalpot mūsu pircējus augstākajā līmenī. Protams, mēs gribam arī augt, tomēr koncentrēsimies mēs uz degvielas piegādi mūsu klientiem un pievienotās vērtības radīšanu.