Degvielas cenu atšķirības Latvijā un Lietuvā skaidrojamas ar Lietuvas degvielas tirgotāju aso konkurenci un atsevišķu tirgus dalībnieku īpaši zemām akcijas cenām, lai piesaistītu sev papildu klientus, skaidro degvielas mazumtirgotāja «Circle K Latvia» pārstāve Ieva Stūre.
«Circle K» pārstāve skaidroja, ka degvielas cenu atšķirības Lietuvā un Latvijā jāvērtē apdomīgi, jo jāņem vērā, ka līdzīgi kā Latvijā, arī Lietuvā degvielas cenas ir ļoti dinamiskas un veidojas pēc mikrotirgus principiem, turklāt vienas dienas laikā cenas var mainīties pat vairāku centu robežās par degvielas litru, tādēļ korektāk ir veikt šādu salīdzinājumu ilgtermiņā. Tāpat arī jāņem vērā atšķirības komponentēs, kas veido degvielas cenu, piemēram, akcīzes nodokļi, loģistikas izmaksas un citas pozīcijas. Te arī jāuzsver, ka Lietuvā, pretēji valdošajam uzskatam, ceļu nodoklis nav ietverts degvielas cenā, gluži vienkārši, šāda nodokļa Lietuvā nav vispār, norādīja Stūre.
«Jāvērtē arī, kādas cenas tiek salīdzinātas: vidējā degvielas cena tirgū, vidējā cena kādā degvielas uzpildes tīklā vai tā brīža mazākā degvielas cena tirgū. Vidējais autobraucējs mēdz pamanīt iespējami augstāko degvielas cenu Latvijā un tad iespējami zemāko cenu Lietuvā, tādējādi nostiprinot priekšstatu, ka degvielas cenas abās valstīs ievērojami atšķiras,» norādīja Stūre.
Pēc «Circle K» rīcībā esošās informācijas, tirgus raksturīgo degvielas cenu starpība mazumtirdzniecībā Latvijā un Lietuvā šobrīd gan tiešām pastāv un degvielas cenas dienas laikā mainās pat septiņu centu robežās, taču tā vidēji nepārsniedz septiņus līdz deviņus centus litrā. Pēc «Circle K» tirgus analītiķu aplēsēm, tas skaidrojams ar Lietuvas degvielas tirgotāju aso konkurenci un atsevišķu tirgus dalībnieku īpaši zemām akcijas cenām, lai piesaistītu sev papildus klientus. Tam attiecīgi seko līdzi pārējie tirgus dalībnieki.
Stūre skaidroja, ka tirgus raksturīgā dīzeļdegvielas cena no tās augstākā punkta novembrī ir samazinājusies par 12 centiem litrā gan Lietuvā, gan Latvijā, benzīnam šis samazinājums ir vēl lielāks. Savukārt 2018.gada vidējā starpība starp raksturīgajām cenām Lietuvā un Latvijā ir bijusi nepilni četri centi litrā, kas faktiski sakrīt ar starpību akcīzes nodokļa likmēs.
«Circle K» pārtāve uzsvēra, ka šādi «degvielas cenu kari» pircējiem patīkami ir tikai īstermiņā, kad degvielu iespējams iegādāties par zemāku cenu. Tomēr ilgtermiņā zaudētāji ir visi, jo ilgstoši zemāku cenu var piedāvāt tikai lielākie degvielas mazumtirgotāji, bet mazākie ir spiesti aiziet no tirgus. Līdz ar to tas var rezultēties ar vājāku konkurenci un attiecīgi daudz augstākām degvielas cenām nākotnē.
Pagājušā gada laikā mazumtirdzniecībā 95.markas benzīna cena Rīgā un Viļņā ir krietni samazinājusies, savukārt Tallinā tā ir kāpusi, liecina aģentūras LETA apkopotie dati.
Pērnā gada laikā 95. markas benzīna cena «Circle K» degvielas uzpildes stacijās Viļņā ir kritusies par 12,2%, bet Rīgā tā ir samazinājusies par 4,6%. Vienlaikus Tallinā gada laikā benzīna cena ir augusi par 0,2%.
Savukārt dīzeļdegvielas cena Tallinā gada laikā ir palielinājusies par 1,8%, bet Rīgā - par 1,9%, kamēr Viļņā tā ir sarukusi par 7,9%.
Gada pirmajā darba nedēļā Rīgā «Circle K» degvielas uzpildes stacijās gan 95.markas benzīna, gan dīzeļdegvielas cena bija 1,204 eiro par litru. Savukārt Viļņā gada pirmajā nedēļā 95.markas benzīna cena «Circle K» degvielas uzpildes stacijās bija 1,066 eiro. Dīzeļdegvielas cena bija 1,044 eiro par litru. Tallinā 95.markas benzīna cena pirmajā gada nedēļā bija 1,259 eiro par litru, bet dīzeļdegvielas cena - 1,299 eiro.