Protams, es biju informēts par sava kolēģa Roberta Ķīļa veselības problēmām, taču nebiju iedomājies, ka man vajadzēs pārņemt viņa darbu Izglītības un zinātnes ministrijā... Šādus vārdus Vjačeslavs Dombrovskis teica ekspresintervijā DB pāris dienu pirms viņam labvēlīgā balsojuma Saeimā. Tādējādi faktiski Dombrovskis ir atzinis, ka attiecīgās ministrijas darbs viņam ir visai svešs, un tas norāda uz viņa neapskaužamo situāciju – tā dēvētā iešūpošanās laika viņam nav.
Parasti iešūpošanās laiks netiek dots amatpersonām, kurām stāšanās jaunā amatā principā ir tikai formāls fakts, jo sistēmas darbs ir vairāk nekā skaidrs. Jaunajam izglītības ministram situācija ir pavisam citāda – Dombrovskim priekšā ir milzum daudz nepadarītu darbu, kuriem risinājums ir nepieciešams faktiski tūlīt pat.
Nenoliedzami var cienīt Ķīļa apņemšanot beidzot reformēt izglītības sistēmu Latvijā, tomēr tas, ko viņš pamanījās izdarīt, vairāk atgādina šausmu filmās atainotas ķirurģijas nodaļas darbu. Nu, iedomāsimies situāciju, kad pacientam uz operāciju galda ir uzšķērsts vēders, divi trīs dakteri ilgstoši diskutē, kā būtu pareizāk salikt kopā tur redzamos orgānus, bet aizšūt ciet nekādi neizdodas... Respektīvi, Ķīļa darbības laikā Izglītības un zinātnes ministrijā daudz kas ir sākts, vēl vairāk – izrunāts, bet līdz risinājumam nekas tā īsti nav nonācis. Rezultātā vairāku studiju programmu pēdējā kursa studenti ar šausmām gaida izlaidumu, jo visnotaļ reāla ir situācija, ka gaidītā diploma vietā viņi saņems papīrīti, uz kura būs sarakstīts, kādas lekcijas viņi ir paguvuši noklausīties. Vienkāršāk sakot, studiju programmu akreditācijas jautajums ir palicis karājoties gaisā.
Nav arī skaidrības par to, kas īsti notiks ar jau sen sākto studiju programmu izvērtēšanu. Pašreizējā brīdī tā dēvētā sausā atlikuma šajā jomā nav faktiski nekāda – viss ir vērtēts veselas divas reizes, nauda šā procesa veikšanai iztērēta, ministrija un Augstākās izglītības padome ir nostājušās uz kara takas viena pret otru un principā tas arī viss. Paradoksālākais, ka uz tā visa fona vēl tiek runāts par augstākās izglītības kvalitāti Latvijā. Reformas izdodas tikai sākt, nevis arī pabeigt vai vismaz turpināt, sākot studēt valsts akreditētā augstskolā, nav nekādas garantijas, ka, beidzot studijas, varēs saņemt diplomu, nozari kūrējošas amatpersonas nepārtraukti «kašķējas» savā starpā. Vismaz tā ir bijis līdz šim, lielai daļai jauniešu liekot izšķirties par studijām citās valstīs.
Gan nupat minētie, gan daudzi citi jautājumi Izglītības un zinātnes ministriju kūrējošajam Dombrovskim būs jāatrisina nekavējoties. Pretējā gadījumā būs vinotaļ naivi runāt par augstākās izglītības eksportu, augsti izglītotu darbaspēku (kas teju automātiski nozīmē arī problēnas saistībā ar investīciju piesaisti) un tamlīdzīgiem aspektiem, no kā, starp citu, vistiešākajā mērā ir atkarīga valsts attīstības ilgspēja.