Meklējot atbilstošu mākoņpakalpojumu sniedzēju, speciālisti uzņēmumiem iesaka ņemt vērā vairākus būtiskus kritērijus.
Turpinoties nemitīgai, stabilai tendencei uzņēmumiem pāriet uz mākoņpakalpojumu lietošanu, ik nedēļu kādā vadības sapulcē tiek iztirzāts jautājums par pareizā pakalpojumu sniedzēja izvēli. Biznesiem tas patiešām ir viens no svarīgākajiem uzdevumiem – ar pirmo piegājienu atrast uzticamāko un prasībām atbilstošāko mākoņpakalpojumu.
Eksperimentēšana un vairākkārtēja pakalpojumu sniedzēja mainīšana draud ar nevajadzīgām izmaksām un lieku biznesa traucēšanu. Ja mākoņpakalpojumu ēras rītausmā pirmajiem entuziastiem patiešām nācās nopūlēties labākā piedāvājuma meklējumos, tad tagad viss ir krietni vienkāršāk. Jau pieejamas citu lietotāju atsauksmes, ir profesionālu apskatnieku sagatavots vērtējums, pat reitingi, un ir gatavas speciālistu receptes, kā izvēlēties atbilstošāko tieši konkrētā uzņēmuma prasībām.
Mākoņservisi ir daudz un dažādi. Vieni piedāvā tikai datu uzglabāšanu, citos iestrādātas specifiskas programmas – projektu vadības, biznesa pārvaldības, grāmatvedības, noliktavu uzskaites un daudzas citas. Katrā šajā grupā ir vairāki desmiti bieži dzirdētu nosaukumu un simtiem mazāk zināmu, bet, iespējams, ne sliktāku. Pareizi izvēlētais mākoņpakalpojumu sniedzējs ļaus uzņēmumam strādāt ātrāk un efektīvāk. Tas arī nodrošinās nepieciešamo datu drošības un uzticamības līmeni. Bet kā tad tikt līdz “īstajam un vienīgajam”? Speciālisti optimālam rezultātam iesaka izvērtēt vairākus būtiskus kritērijus.
Veiktspēja un atbilstība laikmetam
Pirmais no tiem ir veiktspēja. Augstas veiktspējas “mākonis” var tikt galā ar lielu slodzi, nepalēninot darbu. Mēs dzīvojam ļoti dinamiskā laikā, kad datoru jaudas un datu apjomi aug pa mēnešiem. Kas vakar šķita ātrs, šodien jau ir viduvējs. Tādēļ veiktspējas izvērtēšanā palīdzēs platformas atjaunošanas biežums. Sen izveidota un neatjaunināta platforma var izrādīties krietni novecojusi un neatbilstoša mūsdienīga uzņēmuma prasībām. Tā spēj adekvāti darboties aptuveni trīs gadus, pēc tam nepieciešami uzlabojumi.
Uz attīstību vērstam komersantam ir skaidrs attīstības plāns tuvākajiem gadiem. Tajā izklāstīts, kādi uzlabojumi gaidāmi, kādas jaunas funkcijas gaidāmas tuvākajā laikā, cik daudz līdzekļu plānots investēt attīstībā. Ja šāda plāna nav, tad ir pamats bažām, ka kompānijas mērķis ir nopelnīt maksimāli daudz tagad un īpaši nesaspringt par nākotni. Tas ir nopietns trauksmes signāls, ka kādu dienu varat attapties pie “sasistas siles”.
Viena no mūsdienīgu mākoņu infrastruktūras priekšrocībām ir iespēja strādāt ar saviem biznesa lietojumiem no jebkuras vietas, kur ir interneta pieslēgums, un piekļūt saviem lietojumiem un datiem, izmantojot datorus, planšetes vai viedtālruņus. Tagad, kad uzņēmumi arvien vairāk pāriet uz attālināto darbu, mobilitātes faktors ir kļuvis par galveno. Tāpēc svarīgi pārliecināties, vai mākoņpakalpojuma sniedzējs atbilst vajadzībām arī šajā ziņā.
Vienkārša lietošana un drošība
“Nākamais svarīgais jautājums ir pašapkalpošanās un datu pārvaldības iespējas. Tas nozīmē, ka klients var patstāvīgi strādāt ar virtuālajiem resursiem jebkurā laikā un no jebkuras vietas, katru reizi nesazinoties ar atbalsta dienestu. Šī priekšrocība palīdzēs ievērojami ietaupīt laiku un optimizēt biznesa darbu,” skaidro Tet datu centru biznesa attīstības vadītājs Māris Sperga.
Tas ir viens no lielākajiem datu centru un mākoņpakalpojumu sniedzējiem Latvijā. M. Sperga aicina īpašu uzmanību pievērst arī lietojumprogrammu saskarnei jeb API. No tās atkarīgs, cik veiksmīgi mākoņpakalpojums sadarbosies ar pārējām uzņēmuma sistēmām. Tātad, vai vienmēr automātiski korekti tiks savākti un pārsūtīti dati. Jo labāk sistēmas sadarbosies, jo mazāk darba turpmākajos gados būs jāiegulda lietotājiem. Tas attiecīgi nozīmē produktīvāku darbu.
Būtiski izvērtēt pieejamo infrastruktūru un platformas atrašanās vietu. Uzticot biznesa datus mākonim, noteikti gribēsies zināt, kur tie fiziski atradīsies un kādi noteikumi ir spēkā attiecīgajā vietā. Piemēram, vai valsts institūcijām ir tiesības bez tiesiska pamatojuma piekļūt mākonī glabātajiem datiem? Kādas sankcijas var vērst pret pakalpojuma sniedzēju par datu nopludināšanu? “Infrastruktūras tuvā atrašanās vieta ir svarīga gan no drošības, gan ērtības viedokļa. Jo lielāks attālums starp jums un datu apstrādes centru, jo lielāka būs kavēšanās. Tāpēc, lai pārsūtītu lielu datu apjomu, ir vērts paturēt prātā, ka kavēšanās nedrīkst pārsniegt 50 milisekundes.
Turklāt ir jāņem vērā tiesību akti. Dažās valstīs finanšu iestādes un valsts institūcijas nedrīkst uzglabāt informāciju ārpus valsts. Šādos gadījumos ir piemēroti tikai pakalpojumu sniedzēji ar lokāliem datu centriem,” uz niansēm uzmanību vērš M. Sperga.Drošības jautājumos palīdz orientēties sertifikācija. Datu centru drošības pakāpe tiek klasificēta četrās grupās – no Tier I līdz Tier IV. Jo augstāks līmenis, jo drošāks “mākonis”. Finanšu jomā strādājošajiem derēs tikai tāds pakalpojumu sniedzējs, kuram ir PCI DSS sertifikācija.
Vieglāk ar prasmīgu darītāju
Kad atlasīti potenciālie sadarbības partneri, kas atbilst pirmajiem kritērijiem, svarīgs solis ir visu reputācijas apzināšana. Mūsdienās tā ir viegli noskaidrojama – gan no mediju rakstiem par dažādām nebūšanām, gan no klientu atsauksmēm dažādos forumos un salīdzināšanas vietnēs. Tās vienmēr būs objektīvākas par pašu pakalpojumu sniedzēju mājaslapā ievietotajām, jo pirmajā gadījumā uzņēmumi nevar ietekmēt saturu, bet otrajā var netraucēti izņemt negatīvo viedokli. Ideālā gadījumā vajadzētu personīgi aprunāties ar izvēlētā mākoņpakalpojuma esošajiem lietotājiem, lai noskaidrotu specifiskus jautājumus par sistēmas darbības ātrumu un saderību. Reputācija lielā mērā palīdzēs gūt ieskatu pakalpojuma sniedzēju prasmēs un kompetencēs.
Piemēram, cik gludi notikusi iepriekšējo klientu migrācija. Ietilpīgo, komplicēto procesu var noslīpēt praktizējoties, tomēr pieredze rāda, ka vieniem tas padodas ātrāk un “nesāpīgāk”, kamēr citu procedūras ir nepilnīgas, kā rezultātā migrācija ar pirmo reizi neizdodas vai arī ceļā tiek zaudēta daļa datu. “Ne mazāk svarīgs kritērijs ir tehniskā atbalsta dienests. Redzēti visdažādākie risinājumi. Vieni piedāvā tikai rakstisku atbalstu e-pastā vai čatā, un palīdzības lūgumi tiek izskatīti vairāku dienu laikā, citiem ir maksas telefonlīnijas. Taču biznesa klientam ir svarīgi, lai tehniskais atbalsts būtu pieejams 24 stundas diennaktī tam ērtā formā, saprotamā valodā, turklāt nekavējoties, jo uz spēles ir uzņēmuma darbība. Tādēļ aicinu šim jautājumam pievērst ļoti lielu vērību, pat ja šķiet, ka štatā ir labi IT speciālisti, kas tiks galā ar problēmām,” norāda Tet datu centru biznesa attīstības vadītājs.
Elastīgas cenas un drošība
Mākoņpakalpojumu pamatīga priekšrocība pār savas infrastruktūras uzturēšanu ir fleksibilitāte. Proti, klients var izmantot un maksāt tieši par tādu resursu apjomu, kāds viņam tobrīd nepieciešams. Izvēloties pakalpojuma sniedzēju, par šo iespēju nevajadzētu aizmirst. “Dodiet priekšroku elastīgiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri ļauj bez birokrātiskām procedūrām palielināt vai samazināt izmantoto vietu “mākonī” un pieejamo rīku klāstu un attiecīgi pielāgo cenas. Tas ļaus uzņēmumam nepārmaksāt ne eiro,” atgādina M. Sperga.
Raksts tapis sadarbībā ar