Pašlaik lielākās ieguvējas ir tās pašvaldības, kuras var piedāvāt plašākās un ērtākās «guļamistabas».
Pierīgas miesti dāsni pārbīda savas robežas – purvainās pļavas, atbrīvotas no kārkliem un bebriem, gan plānos, gan darbos turpina pārtapšanu par mazstāvu apbūves guļamistabām darbaspēkam, kas dienas gaišo daļu pavada nevis savā novadā, bet gan darbavietā galvaspilsētā. Apkārtējās pašvaldības īpaši nelauza galvu ne par to, ka šajos guļamrajonos dzīvo cilvēki, kuru vienīgā saikne ar novadu bieži vien ir tikai nodokļu pavediens, tām saņemot 80% no iedzīvotāju ienākuma nodokļa. Saņēmušas tā devu, pašvaldības izbuktē bikses un ir gatavas jaunu maksātspējīgu iedzīvotāju piesaistīšanai, pametot vēl kādu pļavas pleķi apbūvei.
Padomju laikā termins «pavadoņpilsēta» varbūt tika lietots biežāk, bet tagad šie mākslīgie pavadoņi haotiskā ņirbā apvij Rīgas robežas plašā lokā. Šauro ielu un iedzīvotāju komunālās apgādes ligu dēļ lielie nami bieži vien liekas saplānoti tik haotiski, cik vien iespējams, turklāt bez jebkāda arhitektoniska pienesuma, drīzāk pretēji. Sajūtams pienesums bez nodokļa biruma pašvaldības kasē ir vien vakaros jūtamā smaka, ciematniekiem patvaļīgi atbrīvojoties no kanalizācijas toveros uzkrātā. Guļamrajonu būvniecības process notiek stihiski jau kopš nekustamā īpašuma tirgus burbuļa sākuma, jaunie ciemati plešas lielāki, aizpildot palikušos robus un saraibinot ainavu ar varbūt izmaksās dārgiem, bet savā būtībā gauži lētiem namiem. Tāpat kā Latvijas ainavā savulaik tika samesti padomju laika dzīvojamo namu kluči, tagad kā no kastes izkratītas asortu konfektes mežmalās mētājas mājas. Ar ražotnēm klājas vēl bēdīgāk – to uzbūvēts tik maz, ka jebkādas kopsakarības industriālo teritoriju plānošanā grūti savilkt. Atsevišķi industriālie parki – jā, daži labi piemēri degradētu teritoriju atdzīvināšanā – jā, bet tas arī viss.
Nevis gadu no gada uzjundītās diskusijās kasīties par procenta no IIN pārbīdi uz pašvaldību makiem, bet saprast, kā turpmāk strādāt tā, lai pašvaldības paēdušas un arī tautsaimniecība gūtu labumu. Tādēļ jaunās nodokļu politikas stratēģijas izstrādes laikā jānostiprina principi, kā vietvaras ieinteresēt jaunu darba vietu radīšanā un investoru piesaistīšanā. Lai nebūtu kā pašlaik, ka lielākās ieguvējas ir tās pašvaldības, kas var piedāvāt plašākas un ērtākas «guļamistabas». Esošā situācija veicina nekā nedarīšanu, atzīst paši uzņēmēji. Pašvaldības labāk būvē strūklakas, nekā iegulda infrastruktūrā, kas kalpotu par pamatu uzņēmējdarbības attīstībai. Norakt ražotņu projektus nav liela māka. Tāpat kā apklusināt ierosinājumus, piemēram, par IIN pārdali par labu tai pašvaldībai, kurā cilvēks strādā vai par uzņēmumu ienākuma nodokļa daļas novirzīšanu pašvaldībām, lai ieinteresētu novadu pārvaldītājus meklēt citas prioritātes, pie tam ar nosacījumu, ka šo naudu vietējā vara varētu izmantot tikai uzņēmējdarbības atbalstam, nevis strūklaku būvei vai pašslavinošu avīžu izdošanai.