Vairākas Eiropas valstis ir paziņojušas par ekonomikas lejupslīdes beigām, prognozējot tās pieaugumu jau šā gada beigās vai nākamgad. Ļoti iespējams, valstīm, kas pauž šādus apgalvojumus, ir argumentēts pamatojums to darīt. Taču, gluži kā vadīdamās pēc jaunākajām modes tendencēm, arī Latvijas valdība ir pavēstījusi, ka nākamajā gadā budžeta ieņēmumus izdošoties palielināt par 0,8 miljardiem latu.
Izklausās, protams, daudzsološi un gribētos, kaut šādas prognozes piepildītos. Tomēr realitātē gribas arī jautāt — uz kā rēķina?! Ne viens ven analītiķis ir atzinis, ka uz kaut cik vērā ņemamu ekonomikas pieaugumu tuvākajā laikā cerēt nevaram. Atliek secināt, ka šo pieaugumu iecerēts panākt, par pamatu ņemot šopavasar izstrādāto nodokļu politikas stratēģiju. Cita starpā tajā ir paredzēta samazināto PVN likmju atcelšana, kā arī nekustamā īpašuma nodokļa celšana. Runa ir par budžeta ieņēmumu pieaugumu uz nodokļu sloga palielināšanas rēķina. Tiesa, šādā veidā to var darīt, tikai jautājums ir par to — kur ir garantijas, ka tā izdosies iekasēt tik daudz naudas, cik dažādos dokumentos būs ierakstījusi Finanšu ministrija? Piemēram, atceļot PVN samazinātās likmes, tiks panākts vienīgi tas, ka vismaz daļa preču, uz ko šādas atlaides pašreiz tiek piemērotas, tiks patērētas ievērojami mazāk, un rezultātā makroekonomiskais efekts būs stipri vien niecīgs.
Turklāt jāatgādina, ka valdība jau pērn pieņēma lēmumus par daža laba tāda nodokļa ieviešanu, par ko pat pašiem pieņēmējiem nav skaidrības, kā tos iekasēt. Droši vien klasiskākais piemērs tam ir nu jau bēdīgi slavenais dienesta automašīnu nodoklis — ieņēmumi, kas tiek gūti, to iekasējot, veido vien padsmit procentus no plānotā. Rezultātā šāda veida paziņojumi diezgan lielā mērā atgādina miglas pūšanu acīs. Jāatceras, ka pagājušā gada pavasarī šī pati valdība droši stāstīja kaut ko par sarkanajām līnijām un to, ka pensijas mazinātas netiks. Tomēr pietika paiet pašvaldību vēlēšanu naktij, kad valdošās koalīcijas lēmums krasi mainījās, turklāt jautājums par pensiju samazināšanu tika risināts tik nekvalitatīvi, ka Satversmes tiesa vienā piegājienā šādu soli atzina par nelikumīgu.
Šobrīd situācija principā ir stipri vien līdzīga. Ir skaidrs, ka politiskajai elitei tā īsti nav ko parādīt attiecībā uz līdz šim padarītajiem darbiem. Vienkāršākais variants ir stāstīt, kas viss tūlīt ies tikai uz augšu. Taču, redzot reālos skaitļus, kā arī paklausoties dažādu analītiķu vērtējumus, kļūst skaidrs, ka patiesības stunda par nākamā gada valsts budžetu būs oktobra sākumā — tīlīt pēc gaidāmajām kārtējās Saeimas vēlēšanām. Tad arī, iespējams, redzēsim, cik radikāli cilvēki ir spējīgi mainīt savu redzējumu mazāk nekā 100 dienu laikā. Bat var jau būt, ka Finanšu ministrijas vadītājs E. Repše, kurš plaši pazīstams ar savām «veiksmēm» finanšu jomā, ir atradis fantastisku iespēju, bez jaunu nodokļu ieviešanas un esošo celšanas, lai valsts kasē papildus ieplūdinātu teju vai piektadaļu no 2009. gada valsts budžeta ieņemumiem. Tik optimistiskas ienākumu prognozes pat «treknajos» gados nebija.