Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija (LABA) šī gada 23.februārī nosūtīja vēstuli Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojam (LTAB) aicinot nopietni apsvērt iespēju samazināt OCTA izmaksas, atsakoties no OCTA standartveidlapām un uzlīmēm, Db.lv informēja Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijs valdes priekšsēdētājs Aigars Krūms.
Šī gada 16.februārī Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātā notika starpinstitūciju sanāksme, kurā tika apspriests jautājums par sauszemes transportlīdzekļu obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (turpmāk OCTA) līgumu slēgšanu elektroniskā formā (tā sauktā e-polise) un, kurā bez ministra sekretariāta darbiniekiem piedalījās apdrošinātāju, apdrošināšanas brokeru, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja, Valsts policijas, CSDD, Latvijas robežsardzes un citu institūciju pārstāvji. Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija (turpmāk LABA) šajā sanāksmē ierosināja atteikties no OCTA polišu standartveidlapām, uzlīmēm un atļaut šīs polises drukāt uz vienkāršas lapas. Sanāksmes dalībnieki neizteica principiālus iebildumus pret šādu priekšlikumu.
LABA uzskata, ka OCTA standartveidlapas un uzlīmes ir zaudējušas savu funkcionālo jēgu un to objektīvā nepieciešamība ir zudusi, it īpaši situācijā, kad konceptuālu atbalstu ir guvusi ideja par e-polises, jeb elektroniskas OCTA līguma slēgšanas ieviešanu, kā ieviešanas rezultātā daļai Latvijas autovadītāju OCTA polises standartveidlapas formā nebūs vispār, bet jau šobrīd liela daļa autovadītāju pārvietojas ar automašīnām, kurām nav OCTA apliecinošas uzlīmes. Darbības, kas jāveic saistībā ar OCTA polises standartveidlapu un uzlīmju izdrukāšanu, izsniegšanu un polises otrajiem eksemplāriem, kā arī pašu standartveidlapu un uzlīmju iegāde, nevajadzīgi palielina OCTA polišu izsniegšanas administratīvās un cita veida izmaksas. LABA skatījumā atteikšanās no OCTA polišu standartveidlapām un uzlīmēm daļēji risinātu arī jautājumu par OCTA radītajiem iepriekšējā gada zaudējumiem, jo, samazinot OCTA polišu izsniegšanas izdevumus, apdrošinātājiem būtu iespēja mazākā mērā paaugstināt OCTA cenu, no kā iegūtu visa Latvijas sabiedrība. Arī pēc analoģijas ar Valsts ieņēmumu dienesta izsniedzamajām stingrās uzskaites pavadzīmēm, kurām jau ir atcelta īpaši iespiestu standartveidlapu nepieciešamība, saglabājot tikai pašu būtiskāko – numerāciju, OCTA standartveidlapu un uzlīmju pastāvēšana ir acīmredzami zaudējusi savu vēsturisko jēgu. Kopumā var secināt, ka, atsakoties no OCTA polišu standartveidlapām, uzlīmēm un atļaujot OCTA polises drukāt uz vienkāršām lapām, OCTA izsniegšanas un izmantošanas process kļūtu ievērojami ātrāks, ērtāks ikvienam no mums un lētāks.
Pamatojoties uz iepriekšminēto, LABA ierosina LTAB izstrādāt grozījumus nepieciešamajos tiesību aktos, lai nodrošinātu atteikšanos no OCTA standartveidlapām un uzlīmēm. Atbilstoši LABA veiktajai tiesību aktu analīzei, šim nolūkam būs nepieciešami atsevišķi grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, jaunu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (turpmāk LTAB) noteikumu izstrāde, kas regulētu OCTA polises izdošanas kārtību un sastāvdaļas, kā arī grozījumi LTAB noteikumos, kas attiecas uz OCTA uzlīmēm.
LABA piedāvā LTAB tikties, lai apspriestu šī ierosinājuma ieviešanas iespējas un nosacījumus, kā arī pauž gatavību aktīvi piedalīties nepieciešamo dokumentu izstrādes procesā, lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu OCTA izmaksu samazināšanu.