Iecere ļaut iegādāties transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) polises vienam mēnesim palielinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu, pauda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).
LTAB norādīja, ka šajā nedēļā Saeima plāno skatīt grozījumus OCTA likumā, kuros cita starpā iekļauta norma par 30 dienu OCTA polisēm transportlīdzekļiem ar vēsturiskā spēkrata statusu un iespēju visiem transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim.
"Priekšlikumi par OCTA polises iegādes termiņa samazināšanu nav jauna ideja, un daudzu iepriekšējo gadu laikā apspriesta un noraidīta jau vairākkārt. LTAB apkopotā statistika un līdzšinējā pieredze rāda - jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi. Līdz ar to šādi ierosinājumi ir pretrunīgi un nav balstīti uz faktu reālu izvērtējumu," minēja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.
Birojā atgādināja, ka esošā OCTA likuma redakcija paredz, ka transportlīdzekļu īpašniekiem ir iespēja iegādāties OCTA polisi trim, sešiem, deviņiem vai 12 mēnešiem, bet likumā paredzētos īpašos gadījumus - arī uz īsāku laiku.
"Šāda kārtība pastāv jau vairāk nekā 15 gadus, kuru laikā jautājums par polises iegādes termiņu samazināšanu Saeimā skatīts jau daudzkārt, ikreiz atzīstot, ka pašreizējie OCTA iegādes termiņi ir pietiekami elastīgi, lai pielāgotos sezonalitātei vai citiem apstākļiem. Līdzšinējās diskusijas deputātu un nozares ekspertu starpā, kā arī LTAB pieredze liecina - nav pamata uzskatīt, ka īsāks OCTA termiņš samazinās neapdrošināto transportlīdzekļu skaitu satiksmē. Gluži otrādi - palielinās risks, ka autoīpašnieki var savlaicīgi neiegādāties jaunu OCTA polisi aizmāršības vai aizņemtības dēļ," pauda Abāšins.
Viņš arī piebilda, ka atbilstoši LTAB novembra sākumā internetā veiktajai autovadītāju aptaujai, kurā piedalījās 406 respondenti, 54,1% autovadītāju savlaicīgi neiegādājas OCTA polisi, jo aizmirst datumu, kad iepriekšējās polises termiņš ir beidzies, savukārt 40,4% respondentu atzīmējuši, ka iniciatīva transportlīdzekļu īpašniekiem iegādāties OCTA polisi arī vienam mēnesim var palielināt risku aizmirst vai nokavēt savlaicīgi iegādāties OCTA.
LTAB valdes priekšsēdētājs arī norādīja, ka deputātu iesniegtās iniciatīvas ir pretrunā Eiropas Savienības Tiesas spriedumos paustajām atziņām par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA esamību, ko dzīvē jau ir ieviesušas Ziemeļvalstis un Igaunija. Arī Latvijai šāda sistēma būs jāievieš, kas savukārt nozīmē - ja šādus likuma grozījumus pieņems, tad pastāv iespēja, ka pēc gada vai diviem likuma normas atkal būs jāmaina.
LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.