Akciju tirgus kapitalizāciju līdz 2027.gadam plānots palielināt no 3% līdz 9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), teikts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kuru otrdien pieņēma zināšanai valdība.
Lai novērtētu iespējamo kapitāla tirgus attīstību vidējā termiņā, ir veikts indikatīvs aprēķins par trīs dažādiem scenārijiem. Bāzes scenārijs tiek balstīts uz pieņēmumu, ka 2023.-2027.gadā akciju cenu indekss pieaug gadā par 3,4%, kas atbilst vidējam akciju cenu indeksa pieaugumam pēdējo piecu gadu laikā. Tādējādi, tirgū neienākot jauniem spēlētājiem, akciju tirgus kapitalizācijas līmenis 2027.gadā varētu sasniegt 2,44% no IKP.
Pateicoties iepriekšējos gados aktīvai Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, tagad Latvijas Bankas darbībai, vairākas kapitālsabiedrības ir veikušas vai plāno veikt savas gatavības kapitāla tirgum novērtējumu Latvijas Bankas izveidotajā "smilšu kastē", kas pie pozitīva iznākuma varētu rezultēties ar finansējuma piesaisti akciju un obligāciju tirgū. Pie šī scenārija, ja akciju tirgū ienāk vairāki jauni valsts un pašvaldību uzņēmumi, veicot sākotnējo akciju publisko piedāvājumu (IPO), akciju tirgus kapitalizācijas līmenis teorētiski 2027.gadā var sasniegt 5,5% no IKP.
Savukārt, lai sasniegtu augstāku kapitalizācijas apmēru un Latvija varētu kvalificēties robežtirgus atzīmei, ambīcijām ir jābūt daudz augstākām - akciju tirgū jāienāk diviem uzņēmumiem ar kopējo kapitalizāciju viens miljards eiro. Tādā scenārijā tirgus kapitalizācija 2027.gadā sasniegtu 9,07% no IKP, uzsvērts FM informatīvajā ziņojumā.
Līdz ar to vidējā termiņā līdz 2027.gadam kapitāla tirgus attīstības rezultatīvais rādītājs - kapitalizācijas apmērs pret IKP, būtu nosakāms 9% apmērā, uzskata FM.
Tādējādi tiktu nodrošināta atbilstība robežtirgus klasifikācijai, kas nodrošinātu plašāku investoru loku, tostarp pasīvo investoru piesaisti. Pie šāda kapitalizācijas apjoma tiktu sasniegts efektīvāks kapitāla tirgus apjoms, kas nodrošinātu mēroga efektu attiecībā uz tirgū pieejamajiem pakalpojumiem, investīciju iespējām un izmaksu efektivitāti, bet Latvijas kapitāla tirgus attīstības līmenis pietuvotos Lietuvas un Igaunijas attīstības līmenim.
Ziņojumā teikts, ka kapitāla tirgus jomā Latvija ir starp tām valstīm, kur kapitāla tirgus attīstībā ir liels potenciāls. Vērtējot pēc akciju tirgus kapitalizācijas pret IKP, Latvija ir vienā no pēdējām vietām Eiropas Savienībā un būtiski atpaliek arī no kaimiņvalstīm. Latvija pēc tirgus kapitalizācijas būtiski atpaliek no līmeņa, kas būtu atbilstošs mūsu ekonomikas attīstības līmenim.
Akciju tirgus kapitalizācija 2021.gadā Latvijā sasniedza 986 miljonus eiro, Lietuvā 5,167 miljardus eiro, Igaunijā 5,337 miljardus eiro. 2022.gadā akciju kapitalizācija Latvijā samazinājās līdz 737 miljoniem eiro, Lietuvā 4,752 miljardiem eiro un Igaunijā līdz 4,708 miljardiem eiro.
Ziņojumā teikts, ka 2021.gadā akciju tirgus kapitalizācija Latvijā sasniedza tikai 3% no IKP, kamēr Lietuvā tā bija 9,3% un Igaunijā 17,4%. Eiropas Savienības vidējais rādītājs 2021.gadā bija 54% no IKP.
No akciju tirgus kapitalizācijas valsts un pašvaldību uzņēmumu īpatsvars Igaunijā ir 38%, Lietuvā 36%. Latvijā nav valsts un pašvaldību kontrolē esoši uzņēmumi, kas piesaistījuši kapitālu caur akciju tirgu.
FM atzīmē, ka arī, salīdzinot pēc akciju tirdzniecības apgrozījuma, Latvija būtiski atpaliek no kaimiņvalstīm. 2022.gadā akciju tirgus apgrozījums Latvijā sasniedza 11,4 miljonus eiro, kas ir 1,8% no kopējā apgrozījuma Baltijas akciju tirgū. Lietuvā akciju tirgus apgrozījums bija 240 miljoni eiro, jeb 38,2% un Igaunijā 377,9 miljoni eiro, jeb 60% no kopējā Baltijas apgrozījuma.
Ziņojumā skaidrots, ka pie esošā akciju tirgus kapitalizācijas apjoma, Latvija nav iekļauta nevienā starptautiskā indeksā, kas veic valsts kapitāla tirgus klasifikāciju un statusa novērtējumu ar noteiktu regularitāti. Ja valsts sasniedz indeksu klasifikāciju, tā ir atslēga daudziem starptautiskiem investoriem, tajā skaitā pasīviem investoriem, kuru ieguldījumu stratēģija piesaistīta indeksam.
FM ziņojumā teikts, ka akciju tirgus mazs apjoms ir apburtais loks kapitāla tirgus tālākai attīstībai. Vietējiem investoriem nepieciešama risku diversifikācija, bet ja vietējais tirgus ir maza apjoma, liela daļa no sava portfeļa tiem jāiegulda ārpus vietējā tirgus. Savukārt, starptautiskiem investoriem nav motivācija ieguldīt mazā tirgū, ja tas prasa papildus izpēti par konkrētās valsts regulējumu, nodokļu sistēmu, izmantot brokera pakalpojumus.
Šāda situācija ir apgrūtinoša arī emitentiem, jo sākotnējā publiskā piedāvājuma darījumi nav bez riska un vietējiem investoriem nepieciešama risku diversifikācija, kas ir apgrūtināta, ja papildus vietējo investoru ieguldījumiem, neiegulda arī starptautiskie investori, skaidro FM. Lielāka investoru bāze padara kapitāla tirgu pievilcīgāku uzņēmumiem kapitāla piesaistei. Ar maza apjoma sākotnējā publiskā piedāvājuma darījumiem akciju tirgu var attīstīt tikai līdz zināmam līmenim īstermiņā un tas var pat atturēt lielus emitentus.
FM ziņojumā teikts, ka Latvijā ir izveidots tāds regulatīvais ietvars, kas nodrošina atbilstošu tirgus caurskatāmību, kā arī investoru aizsardzību. Liela daļa regulējuma ir harmonizēta Eiropas Savienības līmenī, un kopumā tas atbilst starptautiskām prasībām. Finanšu tirgus uzraugs kopš 2023.gada 1.janvāra ir Latvijas Banka, apvienojoties Latvijas Bankai un Finanšu kapitāla tirgus komisijai. No ekonomiskās politikas prioritāšu viedokļa - no vienas puses, ir izvirzīti būtiski ekonomikas attīstības un "zaļās" transformācijas mērķi, un no otras puses, kapitāla tirgus attīstība ir identificēta kā viena no valdības prioritātēm.
Latvijā ir ļoti mazs skaits emitentu akciju tirgū, secina FM. Pēdējos gados ir tirgū ienākuši atsevišķi jauni emitenti, bet salīdzinoši nelieli uzņēmumi. Latvijā akciju tirgū nav pārstāvēti valsts un pašvaldību kontrolē esoši uzņēmumi, turpretī Lietuvā un Igaunijā šādu uzņēmumu īpatsvars kopējā tirgus kapitalizācijā ir attiecīgi 36% un 38%.
"Nasdaq Baltic" galvenajā akciju sarakstā Rīgā iekļauti tikai trīs uzņēmumi (augstākā kapitalizācija uz 2023.gada aprīli 67,75 miljoni eiro, salīdzinājumā, Tallinā diviem uzņēmumiem kapitalizācijas rādītājs pārsniedza vienu miljardu eiro), bet otrajā sarakstā - septiņi. Situācijā, ka vietējo emitentu skaits ir neliels, Latvijas rezidenti, kuri vēlās ieguldīt savus līdzekļus kapitāla tirgus instrumentos, izvēlēsies ārvalstu emitentus, kuru akcijas pārsvarā tiem ir brīvi pieejamas, secina FM.
Ziņojumā teikts, ka obligāciju tirgū pēdējos gados ir redzamas daudz pozitīvākas tendences. Obligāciju emisijas ir veikuši gan privātie, gan publiskā sektora uzņēmumi, tostarp emitējot arī ilgtspējīgas obligācijas. Tāpat tirgū ir pieejamas valstu obligācijas. Latvija 2021.gadā pirmā no Baltijas un Skandināvijas valstīm emitēja valsts ilgtspējīgas obligācijas, piesaistot 600 miljonus eiro.
Pēdējo trīs gadu laikā "Nasdaq Baltic" regulētā tirgus sarakstā tika iekļautas 112 korporatīvo emitentu obligācijas (vairākos gadījumos tie bija atkārtoti emitenti), bet alternatīvajā tirgū "First North" vēl 41 obligācija. 2023.gada aprīlī obligāciju skaits ir attiecīgi 66 un 24. Baltijas tirgū savus vērtspapīrus piedāvā arī četri fondi.
FM ziņojumā teikts, ka, ņemot vērā kapitāla tirgus attīstības stadiju, Latvijā un kopumā Baltijā ir samērā ierobežots skaits konsultantu un investīciju banku, kas var sniegt atbalstu emisijas organizēšanā, tomēr ir vērojamas pozitīvās tendences. Vispārīgi, mazs šo pakalpojumu piedāvājums nozīmē potenciāli lielākas izmaksas, mazāku informācijas pieejamību. Pie lielāka emisiju skaita un aktīvāka tirgus sagaidāms, ka būtu arī plašāks vietējo pakalpojumu sniedzēju loks. Tai pat laikā Latvijas emitenti nav ierobežoti tikai ar vietējo vai reģionālo pakalpojumu sniedzēju piedāvājumiem.
Lai sasniegtu informatīvajā ziņojumā izvirzīto rezultatīvo rādītāju - akciju tirgus kapitalizācijas apjoms 2027.gadā 9% no IKP, Ekonomikas ministrija, īstenojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027.gadam, ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.3. pasākuma "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi" un nodrošina šo noteikumu saskaņošanu.
Tāpat valdība uzdeva FM sadarbībā ar Ekonomikas ministriju iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos lēmuma projektus mazo un vidējo uzņēmumu sākotnējā publiskā piedāvājuma fonda izveidei un finansēšanai.
Lai novērtētu izvirzītā rezultatīvā rādītāja sasniegšanas iespējas, valsts kapitālsabiedrību kapitāla daļu turētājiem līdz 2023.gada 15.oktobrim uzdots iesniegt Valsts kancelejā un FM izvērtējumu par papildus kapitāla piesaistes nepieciešamību kapitālsabiedrības attīstības mērķu finansēšanai, izvērtējot iespēju finansējumu piesaistīt kapitāla tirgū, un plānoto laika grafiku plānotajām darbībām šī mērķa sasniegšanai.
Lai nodrošinātu atjaunīgās elektroenerģijas jaudu pieaugumu un Latvijas virzību uz enerģētikas neatkarības nodrošināšanu, Ekonomikas ministrijai un Zemkopības ministrijai, kā "Latvenergo" un "Latvijas valsts meži" kapitāla daļu turētājiem, šo divu uzņēmumu dibinātā kopuzņēmuma SIA "Latvijas vēja parki" plānoto investīciju projektu finansēšanai, uzdots izvērtēt iespēju finansējumu piesaistīt kapitāla tirgū, un līdz 2023.gada 15.oktobrim informēt Valsts kanceleju un FM par plānoto turpmāko rīcību finansējuma piesaistē.
Tāpat valdība nolēma aicināt Rīgas domi līdz 2023.gada 15.oktobrim iesniegt FM informāciju par papildus kapitāla piesaistes nepieciešamību Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrībām attīstības mērķu finansēšanai, izvērtējot iespēju finansējumu piesaistīt kapitāla tirgū, un plānoto laika grafiku plānotajām darbībām šī mērķa sasniegšanai.
Valdība arī uzdeva FM sadarbībā ar Latvijas Banku izvērtēt nekustamā īpašuma ieguldījumu fondu ietekmi uz tautsaimniecību, kapitāla tirgus attīstību un to izveidei nepieciešamo regulējumu.
Tāpat FM sadarbībā ar Latvijas Banku, sadarbojoties ar Lietuvas un Igaunijas kompetentajām iestādēm, uzdots koordinēt nacionālās pozīcijas par Eiropas Komisijas priekšlikumu pakotni "Par iekļaušanu biržas sarakstā" ("Listing Act") un harmonizēt plānotās prasības par vērtspapīru prospektu un nacionālā piedāvājuma dokumentu.
FM līdz 2023.gada 25.maijam uzdots izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu Rīgas valstspilsētas pašvaldības obligāciju emitēšanas kārtībai un nosacījumiem.
Tāpat FM (Valsts kasei) uzdots veikt pasākumus krājobligāciju popularizēšanai sabiedrībā un pieprasījuma pēc krājobligācijām veicināšanai, nepieciešamības gadījumā nodrošinot ārpakalpojuma piesaisti saskaņā ar publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem, kā arī nodrošināt, ka krājobligāciju finanšu aģents veic krājobligāciju izplatīšanas kanāla (krājobligāciju iegādes vietnes "www.krajobligacijas.lv") pilnveidošanu un modernizēšanu.
Valdība arī nolēma aicināt Latvijas Banku koordinēt Latvijas iedzīvotāju finanšu pratības stratēģijas īstenošanu 2021.-2027.gadam, ikgadējā aktivitāšu plānā iekļaujot konkrētas finanšu institūciju (tai skaitā atbildīgo valsts iestāžu) aktivitātes ieguldījumu kultūras veicināšanai, nodrošinot šo aktivitāšu izvērtēšanu.