Polijas naftas kompānija PKN Orlen nolēmusi iesaldēt vairākus projektus, tajā skaitā degvielas mazumtirdzniecības tīkla paplašināšanu Latvijas virzienā.
Tā vietā nolemts koncentrēties uz iespējamo ieiešanu Ukrainas tirgū un kooperāciju ar Baltkrievijas partneriem, norādīja PKN Orlen finanšu direktors Slavomirs Jendžejčiks (Sławomir Jędrzejczyk) prezentējot pārstrādāto uzņēmuma stratēģiju 2009. – 2013. gadam. Stratēģija tika pārstrādāta pasaules ekonomiskās situācijas negatīvo izmaiņu dēļ.
Turpmākā uzņēmuma stratēģija tiks vērsta tikai uz vislielāko peļņu nesošajiem projektiem. PKN Orlen nolēmis arī optimizēt izdevumus un palielināt uzņēmuma darbības efektivitāti. Preses konferencē arī tika paziņots, turpmāk Orlen koncentrēsies tikai uz savu pamatbiznesu, tāpēc tiks pārdoti blakus biznesi – ķīmijas un telekomunikāciju segmenti, lai atbrīvotu kapitālu.
Uzņēmuma galvenie mērķi būs LIFO EBITDA palielināšana līdz 7.8 miljardiem zlotu, savukārt investīcijas plānotas 12.6 miljardu (2.29 miljardu latu) zlotu apjomā. Investīciju stratēģija nosaka, ka investīciju apjomi tiks sadalīti sekojoši: naftas pārstrādei – 41%, petroķīmiskajiem produktiem – 39%, mazumtirdzniecībai – 11%, pētījumiem un ražošanai – 6%, palīgfunkcijām – 3%.
Mazumtirdzniecībā uzsvars tiks likts arī uz efektīvu zīmola politiku – PKN Orlen paliks ekonomiskais zīmols Vācijā, ekonomiskais un premium zīmols Polijā un Čehijā, kā arī premium zīmols Lietuvā. Precīzāka informācija par ieiešanu Ukrainas tirgū tiks sniegta atkarībā no tās ekonomiskās un politiskās situācijas. Galvenais elements Orlen mazumtirdzniecības stratēģijā būs degvielas uzpildes staciju zīmola maiņas turpināšanu un franšīzes tīkla attīstīšana.
PKN Orlen arī paziņoja, ka plāno attīstīt ražošanas segmentu un ieiet jaunā biznesa jomā – enerģijas industrijā. Ražošanas segmentā viena no galvenajām aktivitātēm būs saražotās dīzeļdegvielas apjomu palielināšana par 44% līdz 12.5 miljoniem tonnu. Šajā segmentā plānotas investīcijas 5.2 miljardu zlotu (0.95 miljardu latu) apmērā, tās galvenokārt novirzot iekārtām Polockā un Mažeiķos. Tuvākajos Orlen plānos ietilpst arī loģistikas attīstīšana, tajā skaitā naftas produktu cauruļvada izbūve no Mažeiķu rūpnīcas uz jūras termināli. Jauni cauruļvadi tiks izbūvēti arī Polijā.
Pēc izpētes kompānijas Crossover Research pētījuma datiem Polijas naftas kompānija PKN Orlen ir Jauno Eiropas Savienības dalībvalstu lielākā kompānija ar gada apgrozījumu 13.6 miljardi eiro (9.56 miljardi latu).
Db jau rakstīja, ka, veicot Latvijas tirgus izpēti, PKN Orlen veica pārrunas ar vairākiem Latvijas degvielas tirgotājiem, visticamāk, apspriežot to iespējamo iegādi. Savukārt vairāki Latvijas degvielas tirgus jau iepriekš dalībnieki pieļāva domu, ka Orlen uz Latviju tomēr nenāks. «Manuprāt, Orlen Latvijā nenāks vispār,» sacīja Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans. Viņš norādīja, ka Orlen jau ejot grūti ar Mažeiķu rūpnīcu, turklāt viņiem esot jālabo caurule, kas piegādā rūpnīcai naftu no Krievijas. «Nu, nav jau viņi tādi ērgļi («orlen» latviski nozīmē ērglis - red.),» piebilda H. Kogans. H. Kogana viedoklim pievienojās arī a/s Virši-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš, ņemot vērā, ka sen nekas konkrēts neesot par Orlen plāniem dzirdēts.