Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma «Lietuvos geležinkeliai» ģenerāldirektors Mants Bartuška un Polijas naftas koncerna «Orlen» vadītājs Daniels Obajteks otrdien ieklāja simbolisku sliedi atjaunojamajā dzelzceļa posmā starp uzņēmumam «Orlen Lietuva» piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā, kas tika izjaukts pirms desmit gadiem, kā arī parakstīja vienošanos par abu kompāniju sadarbību.
Šī vienošanās paredz, ka «Lietuvos geležinkeliai» turpmāk vedīs «Orlen» meitasuzņēmuma «Orlen Lietuva» kravas uz Poliju. Līdz šim Mažeiķu naftas pārstrādes uzņēmuma produkciju «Lietuvos geležinkeliai» pārvadāja tikai Lietuvas teritorijā.
Kā preses konferencē Mažeiķos uzsvēris Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis, sliedes ielikšanai Mažeiķu-Reņģes posmā ir simboliska nozīme, jo tā apliecina, ka pārvarēta agrākā nesaprašanās starp «Lietuvos geležinkeliai» un «Orlen».
«Šī nesaprašanās un sliežu ceļa izjaukšana pirms daudziem gadiem ne tikai izraisīja «Orlen Lietuva» un «Lietuvos geležinkeliai» konfliktu, bet arī aptumšoja mūsu valstu attiecības,» viņš piebildis.
Savukārt Bartuška nosaucis šo dienu par vēsturisku. «Šodien mēs sākam (sliežu ceļa) atjaunošanu un pāršķiram jaunu lappusi. Šī ir partnerības diena, kurā mēs kopīgi ieliekam pamatus nākotnei,» paziņojis Lietuvas dzelzceļa uzņēmuma vadītājs.
Tikmēr Obajteks norādījis, ka parakstītā vienošanās ļaus pārvadāt vairāk kravu un būs izdevīga gan Lietuvai, gan Polijai.
Kā paziņojis uzņēmums «Lietuvos geležinkeliai», Polijas virzienā plānots pārvest vairākus simtus tūkstošu tonnu «Orlen Lietuva» produkcijas gadā. Pašlaik minēto kravu kopējais apjoms ir aptuveni deviņi miljoni tonnu gadā.
Masjulis solījis, ka Lietuvas valdība centīsies radīt labvēlīgus apstākļus «Orlen» investīcijām Lietuvā.
Marta nogalē Lietuvas valdība un «Orlen», kam pieder Lietuvas vienīgais jēlnaftas pārstrādes uzņēmums «Orlen Lietuva», parakstīja sadarbības deklarāciju, kurā koncerns apņēmās investēt Mažeiķu naftas rūpnīcā un nesamazināt darbavietu skaitu, savukārt valdība - pārskatīt uzņēmumam sabiedrisko pakalpojumu tarifus un izskatīt iespēju būvēt naftas produktu cauruļvadu uz Klaipēdu.
Kā ziņots, Eiropas Komisija (EK) pērn 2.oktobrī paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, jo uzņēmums, likvidējot Mažeiķu-Reņģes sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu un Latviju, ir pārkāpis Eiropas Savienības konkurences noteikumus.
Dzelzceļa posms starp «Orlen Lietuva» piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā negaidīti tika slēgts 2008.gadā, to skaidrojot ar sliežu ceļa slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet EK atzina par pamatotiem «Orlen Lietuva» argumentus, ka Lietuva tādējādi ierobežojusi uzņēmuma iespējas vest kravas uz Latvijas ostām.
Lietuvas valdība decembrī nolēma atjaunot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu. Šos darbus plānots paveikt līdz 2019.gada nogalei. Sākotnēji lēsts, ka tie varētu izmaksāt aptuveni 20 miljonus eiro, bet šobrīd saskaņā ar «Lietuvos geležinkeliai» aplēsēm paredzamās izmaksas samazinātas līdz 10 miljoniem.
15.decembrī «Lietuvos geležinkeliai» apstrīdēja EK noteikto naudassodu ES Tiesā, bet janvārī to nomaksāja. Ja tiesas lēmums būs uzņēmumam labvēlīgs, tas varēs visu summu vai daļu no tās atgūt.