Polijas naftas koncerns «PKN Orlen» atzinīgi vērtē Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma «Lietuvos geležinkeliai» solījumu atjaunot pirms gandrīz desmit gadiem noārdīto Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu, pa kuru šim koncernam piederošā Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca «Orlen Lietuva» līdz 2008.gadam veda naftas produktus uz Latviju un Igauniju.
To ceturtdien preses konferencē paziņojuši «PKN Orlen» vadītāji. Viņi arī norādījuši, ka Eiropas Komisijas (EK) lēmums noteikt dzelzceļa uzņēmumam par šo soli nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu nav sagādājis viņiem gandarījumu.
«Mēs nejūtam nekādu gandarījumu, ka tika noteikts naudassods, mūs nepriecē tas, ka valstīs, kurās mēs darbojamies, valdībām tiek noteikti sodi. Tomēr mēs apsveicam lēmumu [atjaunot Reņģes posmu]. Jau esam sākuši sarunas, lai atrisinātu šo problēmu. Tas labvēlīgi ietekmēs mūsu darbību,» žurnālistiem sacījis «Orlen» viceprezidents Miroslavs Kohaļskis.
Pēc viņa teiktā, ir svarīgi, lai «Lietuvos geležinkeliai» un EK atrastu problēmas risinājumu, bet «Orlen» šo jautājumu uzlūko no biznesa skatupunkta.
Tikmēr «Orlen Lietuva» ģenerāldirektors Ireneušs Fanfara ziņu aģentūrai BNS norādījis, ka vērīgi seko tam, kā attīstās Reņģes posma jautājums, jo tas noteiks apstākļus, kādos Mažeiķu uzņēmums darbosies nākotnē.
«Mēs ceram uz maksimāli konkurētspējīgu dzelzceļu tirgu, un priecājamies, dzirdot, ka mūsu partneri no «Lietuvos geležinkeliai» paziņo, ka centīsies atjaunot tirgus konkurētspēju,» teikts viņa atsūtītajā komentārā.
«Mēs vērtējam EK lēmumu, bet nejūtam triumfa mirkli un varam vienīgi paust nožēlu, ka Reņģes jautājums, pirmkārt, vispār parādījās un, otrkārt, ka risinājuma meklējumi ilguši desmit gadus. Tas varēja tikt atrisināts jau pirms daudziem gadiem,» rakstījis «Orlen Lietuva» vadītājs.
«Orlen» pagaidām neatklāj, vai gatavojas iesniegt uzņēmumam «Lietuvos geležinkeliai» prasību par kaitējuma atlīdzināšanu.
Kā norādījis Fanfara, koncerns gaida galīgo lēmumu, lai tad izvērtētu savas iespējas «risināt loģistikas jautājumus un juridiskos izaicinājumus».
«Orlen» informējis aģentūru BNS, ka gada laikā uz Latviju un Igauniju ved aptuveni 1,5 miljonus tonnu naftas produktu.
Lietuvas dzelzceļa uzņēmuma vadītājs Mants Bartuška trešdien pavēstīja, ka «Lietuvos geležinkeliai» EK lēmumu par naudassodu pārsūdzēs Eiropas Savienības Tiesā, bet vienlaikus norādīja, ka uzņēmums tuvākajā laikā varētu sākt atjaunot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu.
EK 2.oktobrī paziņoja, ka noteikusi uzņēmumam «Lietuvos geležinkeliai» nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, jo tas, 2008.gadā likvidējot Mažeiķu-Reņģes sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu ar Latviju, pārkāpis ES konkurences noteikumus. EK lēmumā paredzēts ne tikai naudassods, bet arī prasība «Lietuvos geležinkeliai» novērst pārkāpumu un atturēties no jebkādiem pasākumiem, kam ir tāds pats vai līdzvērtīgs mērķis vai iedarbība.
Lietuvas amatpersonas apgalvo, ka sliedes šai posmā izārdītas drošības apsvērumu dēļ, bet, kā atzinusi ES konkurences komisāre Margrēte Vestagere, EK konstatējusi, ka Lietuvas dzelzceļa uzņēmums radījis situāciju, lai tā klients - Polijas naftas koncernam «PKN Orlen» piederošā Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca «Orlen Lietuva» - nevarētu izmantot konkurences radītās priekšrocības.
Pēc viņas teiktā, Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca gadiem ilgi izmantojusi «Lietuvos geležinkeliai» pakalpojumus, lai nosūtītu savu produkciju uz ārzemēm, taču 2008.gadā tā nolēmusi pārbaudīt, vai Latvijas valsts akciju sabiedrība «Latvijas dzelzceļš» tai nevarētu piedāvāt labākas cenas, taču Lietuvas dzelzceļa uzņēmums nevis mēģinājis piedāvāt labākus nosacījumus, bet izārdījis reālāko ceļu, pa kuru «Orlen» produkcija varēja sasniegt Latviju.
19,5 kilometrus garais dzelzceļa posms negaidīti tika slēgts 2008.gadā, to skaidrojot ar sliežu ceļa slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību.
LASI ARĪ:
2008. gadā izpostītais dzelzceļa posms Mažeiķi – Reņģe: Lietuvieši ietur stilu
Papildināta - Latvija iesniedz notu par satiksmes atjaunošanu starp Mažeiķiem un Reņģi
Papildināta - Lietuvas dzelzceļam par Mažeiķu-Reņģes posma noārdīšanu jāmaksā teju 28 miljoni eiro