Augstāk attīstītajās valstīs, tostarp Latvijā, vairāk uzņēmēju uzsāk savu biznesu, lai kļūtu neatkarīgāki. To par galveno uzņēmējdarbības motivāciju atzinuši 36% respondentu, pretēji 25% to pētījuma dalībnieku, kas par galveno motivatoru nosaukuši iespēju vairāk nopelnīt, secināts Ernst & Young veiktajā pētījumā.
Valstīs ar zemākiem ienākumiem, piemēram, Krievijā, Rumānijā vai Brazīlijā, šie rādītāji ir gandrīz tieši pretēji.
Pētījums atklāj, ka Ziemeļeiropas uzņēmēji nebaidās no iespējas piedzīvot neveiksmes sava biznesa sākšanā, kas nav raksturīgi Dienvideiropiešiem. Rietumeiropas uzņēmēji, savukārt, visvairāk no visiem pētījuma dalībniekiem min neatkarību kā galveno sava biznesa uzsākšanas motivatoru, kas, piemēram, nav raksturīgi Tuvējo Austrumu uzņēmējiem, kuri augstākus ienākumus uzskata par galveno motivāciju. Ziemeļeiropas uzņēmēji arī visvairāk strādā partnerattiecībās ar citiem, kas ir daudz mazāk izteikts, piemēram, Dienvidamerikas uzņēmējiem.
«Latvijai būtu svarīgi līdzināties Ziemeļvalstīm to pozitīvajā attieksmē pret iespējamām neveiksmēm uzņēmējdarbībā. Neviens bizness nav bez riska un ir būtiski, ka sabiedrība labvēlīgi attiecas pret tiem, kuriem kāds biznesa projekts neizdodas. Tas mazina barjeras uzsākt uzņēmējdarbību un rada daudz dinamiskāku uzņēmējdarbības vidi, vairāk iespēju izveidot jaunas darba vietas un arī augstāku pašcieņu cilvēku vidū,» pētījuma rezultātus komentē Ernst & Young partneris Guntars Krols.
Aptaujā konstatēts, ka uzņēmēji, kas sasniedz straujāko sava biznesa pieaugumu (prognozētais pieaugums > 20% gadā), parasti uzsāk uzņēmējdarbību vecumā no 26 līdz 45 gadiem. Salīdzinājumā ar uzņēmējiem no zemākas izaugsmes uzņēmumiem un iedzīvotājiem kopumā viņiem, visticamāk, ir koledžas vai augstskolas grāds, un viņi varētu strādāt ciešā sadarbībā ar citiem. Ietekmīgi uzņēmēji biežāk lielu daļu savas uzņēmējdarbības veic starptautiskā mērogā.
Augstas izaugsmes uzņēmēji valstīs ar augstiem ienākumiem biežāk paļaujas uz eksportu, lai sasniegtu ievērojamu skaitu klientu. Gandrīz trešdaļai straujas izaugsmes uzņēmēju valstīs ar augstiem ienākumiem ceturtdaļa vai vairāk klientu ir starptautiskie klienti. Jaunattīstības tirgos šis skaitlis samazinās līdz 18%.
Lai gan gandrīz 10% aptaujas dalībnieku bija uzņēmēji, ļoti nedaudzi no viņiem bija sasnieguši augstu vai pat mērenu izaugsmes tempu. Tikai trīs no katriem tūkstoš aptaujātajiem bija nodibinājuši uzņēmumu, kas sasniedzis augstus izaugsmes tempus. Tomēr nākamo piecu gadu laikā augstas izaugsmes uzņēmēji cer izveidot trīs līdz 15 reizes vairāk darba vietu nekā lēnas izaugsmes uzņēmumi.
«Kā grupai uzņēmējiem ir cerība izveidot ilgtspējīgu ekonomikas izaugsmi visā pasaulē. Tomēr interesanti, ka ziņojums parāda, ka, neņemot vērā lielo uzņēmēju skaitu kopumā, tikai mazākumam ir izdevies nodibināt uzņēmumus, kas sasnieguši biznesa pieaugumu vidēji 20% gadā un vairāk. Lai pievienotos šai grupai, attīstības sākumā ir nepieciešama pareizā sociālās kultūras un izglītības sistēma, lai nodrošinātu viņiem noteiktas prasmes un uzvedību, kas palīdzētu veidot ilgtspējīgus, globāli koncentrētus augstas izaugsmes uzņēmumus.» uzskata G. Krols.
Ernst & Young pētījumā «Efektīvas uzņēmējdarbības globālā atskaite. 2011. gads», kas sniedz ieskatu par straujas izaugsmes un lielas ietekmes uzņēmēju raksturīgākajām īpašībām, apzināti vairāk nekā 800 tūkst. cilvēku no 60 valstīm, ieskatot Latviju. Vairāk nekā 70 tūkst. no pētījuma dalībniekiem ir uzņēmēji.