Ar šī gada 1. oktobri Latvijā tirgotajam benzīnam obligāti jāpiejauc 5% biodegvielas. Tirgotāji mierina, ka cenas nepieaugšot, un arī automašīnām jaunais kurināmais nekaitēs, savukārt skeptiķi norāda, ka joprojām nav skaidrs, kā jauno degvielu spēs «panest» vecie auto, raksta Diena.
Saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) direktīvu, kuras mērķis ir samazināt fosilās degvielas patēriņu, biodegvielas piejaukums ir obligāts. Līdz ar to, sākot ar šī gada 1.oktobri 5% dīzeļdegvielas sastāvēs no biodīzeļa, ko ražo no rapša. Savukārt benzīnam piejauks bioetanolu, kas tiek gatavots no nepārtikas graudiem.
«Pārejot uz 5% biopiejaukumu pašreiz, mēs stimulējam Latvijas ekonomiku. Latvijā var izaudzēt izejvielas biodegvielas ražošanai, tāpat šeit var veikt un tiek veikta biokomponenta pievienošana degvielai. Tā ir pievienotā vērtība, ko radām Latvijā ar saviem resursiem,» saka Latvija Statoil degvielas kategorijas vadītājs Kaspars Skrābāns.
Pēc K.Skrābāna un citu tirgotāju teiktā, jaunajam sastāvam nevajadzētu ietekmēt degvielas cenu. D. Znatnajs uzskata, jaunās degvielas sadārdzinājums gaidāms tikai gadījumā, ja pieaugs naftas cena.
Virši-A vadītājs Jānis Riekstiņš Dienai norāda, ka, pēc viņa novērojumiem, biodegviela palielina patēriņu. «Esmu analizējis degvielas patēriņu uz 100 km, izmantojot 95.markas benzīnu ar un bez biopiejaukuma. Jāatzīst, ka mani secinājumi nebija glaimojoši tieši biodegvielai, jo patēriņš uz 100 km pieauga vidēji par vienu litru,» norāda J. Riekstiņš. Citi speciālisti gan šādu iespēju noraida, patēriņš varētu pieaugt tikai degvielai ar augstu biodegvielas koncentrāciju, taču 5% piejaukums šādu ietekmi nevar atstāt, saka K. Skrābāns.
Autoeļļu piedevu ražotāja firmas Molilat ģenerāldirektors Valērijs Bendiks uzsver, ka rapšu eļļa, no kuras tiek ražots biodīzelis, pēc būtības ir taukskābe, un neviens neesot izmēģinājis, cik izturīgas pret skābēm vecajās mašīnās ir, piemēram, taukplēves. Tāpat nav skaidrs, kā ar laiku šīs skābes iedarbosies uz gumijas detaļām, norāda V. Bendiks.