Jaunākais izdevums

Latvijā kopumā un iekšlietu nozarē atsevišķi būtu jāuzlabo publisko iepirkumu sistēma un normatīvais regulējums, revīzijas ziņojumos "Problēmas un iespējas publisko iepirkumu attīstībai" un "Iekšlietu nozares publisko iepirkumu efektivitāte" secinājusi Valsts kontrole (VK).

VK skatījumā, Latvijas publisko iepirkumu sistēma un normatīvais regulējums ir jāuzlabo, lai iepirkumu process būtu vienkāršāks un ātrāks un iepirkumu speciālistu ieguldītais darbs būtu samērīgs ar iegūto rezultātu.

Revidenti uzskata, ka publisko iepirkumu efektīvu norisi kavē Latvijas publisko iepirkumu normatīvais regulējums, kas vairākos aspektos varētu būt elastīgāks, vilcināšanās pieņemt izšķirošus lēmumus publisko iepirkumu centralizācijas attīstībai, nepietiekami novērtētais iepirkumu speciālistu amats, par ko liecina iepirkumu veicēju nekonkurētspējīgā atlīdzība un nepietiekamais konsultatīvais atbalsts un bezmaksas mācības nepietiekamā daudzumā.

"Ir svarīgi panākt, lai šajā mehānismā prasības, izmaksas un ieguvumi ir samērīgi. Latvijā 2023.gadā publisko iepirkumu kopējā vērtība sasniedza 5,4 miljardus eiro bez PVN, kas ir 14% no IKP. Piemērojot Publisko iepirkumu likumu, 2023.gadā izsludināti 11 252 iepirkumi. Šāds ievērojams publisko resursu apmērs prasa maksimālu caurskatāmību, efektivitāti un mērķtiecīgu rīcību, lai iegūtu labākos iespējamos rezultātus. Skaidrāks un elastīgāks regulējums atvieglotu tā izpratni un piemērošanu, kā arī samazinātu kļūdu iespējamību un uzlabotu iepirkumu procesu," paudis VK padomes loceklis Gatis Litvins.

VK secinājusi, ka Latvijas publisko iepirkumu regulējums ir stingrāks nekā Eiropas Savienības prasības. Iepirkumu procedūras tiek piemērotas no būtiski zemākām līgumcenu robežvērtībām, nekā to pieprasa Eiropas Savienības direktīva. Lai arī noteikumus iepirkumiem zem Eiropas Savienības robežvērtībām dalībvalsts var atvieglot, Publisko iepirkumu likuma prasības nav ievērojami vienkāršākas kā iepirkumiem, kam jāpiemēro minētā direktīva. Šobrīd šīs robežvērtības neatbilst aktuālajai ekonomiskajai situācijai, uzskata VK.

Viens no būtiskākajiem un sarežģītākajiem jautājumiem ir piegādātāju izslēgšanas noteikumu piemērošana, vērtē VK. Vairākos aspektos direktīva ļauj izmantot elastīgāku pieeju, piemēram, par nodokļu saistību neizpildi. Fakts, ka 90% no visiem izslēgtajiem pretendentiem ir izslēgti par nodokļu saistību neizpildi, liecina, ka regulējums ir nesamērīgs.

Kopumā iepirkumu procesā iesaistītajiem - gan pasūtītājiem, gan piegādātājiem - jāpārzina apjomīgs un sarežģīts normatīvais regulējums un jāpatērē nozīmīgi resursi, lai atbilstoši to piemērotu, secinājusi VK. 16,5% Iepirkumu uzraudzības biroja klientu iepirkuma jomas regulējošo tiesību aktu piemērošanu vērtē kā saprotamu. Valsts kontrole rekomendē Finanšu ministrijai pēc iespējas ātrāk veikt Publisko iepirkumu likuma "ex-post" novērtējumu, lai publisko iepirkumu normatīvo regulējumu padarītu vieglāk piemērojamu. Tā varētu sekmēt konkurenci, mazinot birokrātisko slogu un paātrinot iepirkumu norisi.

Iepirkumu speciālistu loma valsts pārvaldē netiek pietiekami novērtēta, uzskata VK. Publiskajā sektorā profesionālu iepirkumu speciālistu ir maz un daudziem iepirkumu veikšana ir tikai viens no vairākiem amata pienākumiem. Turklāt speciālistu atlīdzība ievērojami atpaliekot no līdzvērtīgu pozīciju algām privātajā sektorā, kā arī netiekot pilnībā ņemti vērā apstākļi, kādiem viņi pakļauti, veicot ikdienas darba pienākumus, - korupcijas risks un tiesību ierobežojums pēc lēmuma pieņemšanas par konkrētiem piegādātājiem.

VK pārmet, ka kavējas publisko iepirkumu procesa optimizācija. Publisko iepirkumu centralizācija būtu būtisks rīks administratīvo izmaksu mazināšanai un efektivitātes palielināšanai, taču tās attīstību kavējot nepārtrauktas svārstības lēmumos par tālāko virzību. Jau vismaz kopš 2010.gada publisko iepirkumu centralizācija ir minēta kā viena no valsts pārvaldes jomām, kuru līdzās citām atbalsta funkcijām nepieciešams centralizēt. Eiropas Savienības līmenī izsludināmo iepirkumu centralizācijas rādītājs Latvijai 2022.gadā bija otrs labākais starp dalībvalstīm - 17%. Savukārt valstī kopumā visu veikto iepirkumu centralizācijas līmenis ir ap 10%.

Lai pilnībā izmantotu centralizācijas potenciālu, jāsamazina iepirkumu institūciju skaits un jākoncentrē kvalificēti speciālisti kompetenču centros ar skaidru specializāciju, mudina VK. Tas veicinātu administratīvo resursu ietaupījumu un labāku procesu pārvaldību. Tāpat ir jāsekmē pašvaldību plašāka iesaiste iepirkumu centralizācijā, jo šobrīd gandrīz trešdaļa no pašvaldībām centralizētus iepirkumus neveic, aicina VK.

Revīzijā, vērtējot iekšlietu nozares publisko iepirkumu efektivitāti, VK secinājusi, ka nozarē izveidotā publisko iepirkumu sistēma ir jāpilnveido, lai tā spētu apmierināt nozares iestāžu vajadzības laikus un vajadzīgajā apjomā. No 2021. līdz 2023.gadam vairāk nekā trešdaļa jeb 34% izsludināto iepirkumu vai to daļas noslēgušies bez rezultāta.

Valsts kontrole revīzijā konstatējusi, ka visbūtiskāk iepirkumu sekmīgu norisi šobrīd kavē funkcijas izpildē iesaistītā personāla zemā kapacitāte, ko ietekmē vairāki faktori - noslodze, kas resora iestādēs būtiski atšķiras, nekonkurētspējīgā atlīdzība, kā arī nepietiekamās mācības. Trūkumi personāla kapacitātē negatīvi ietekmē arī personālam veicamo darbu plānošanu un īstenošanu iepirkumu jomā, proti, ietekmē spēju iekļauties termiņos, sagatavot kvalitatīvu iepirkuma dokumentāciju, veicināt piegādātāju informētību par iepirkumiem, kā arī piemērot elastīgāku regulējumu, kas paredzēts iepirkumiem drošības jomā.

Finanšu ministrijai sniegti pieci ieteikumi, lai regulējums publisko iepirkumu jomā būtu vienkāršāks, saprotamāks un elastīgāks, pieaugtu iepirkumu centralizācijas līmenis, iepirkumu speciālistu atlīdzība tiktu noteikta, ņemot vērā korupcijas risku un tiesību ierobežojumus.

VK mudina nodrošināt, lai vismaz 90% no publiskajā sektorā strādājošajiem centralizēto iepirkuma institūciju iepirkumu speciālistiem apmeklētu noteikta apjoma mācības publisko iepirkumu jomā, kā arī centralizēto iepirkumu komisijas priekšsēdētāji apmeklētu padziļinātā līmeņa mācības.

Arī Iekšlietu ministrijai sniegti pieci ieteikumi, lai veiksmīgi noslēgto iepirkumu īpatsvars iekšlietu nozarē sasniegs 80% no kopējā iepirkumu skaita, tiktu uzraudzīta un mērīta publisko iepirkumu efektivitāte nozarē kopumā, izlīdzinātos iepirkumu speciālistu noslodze un paaugstinātos kvalifikācija, uzlabotos iestāžu darba organizācija iepirkumu plānošanā un norisē un palielinātos izpratne par Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma regulējuma reālu pielietojamību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nesaimnieciska rīcība Latvijas telekomunikāciju iepirkumos un nesodāmības sajūta

Raivo Rosts, “Tele2” komercdirektors,02.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par nesaimniecisku rīcību mobilo sakaru publisko iepirkumu jomā Latvijā, kas iepirkumus padara formālus un konkurenci kropļojošus, publiski runājam jau daudzus gadus. Lai arī atsevišķas lietas ir uzlabojušās, vienlaikus nepamet sajūta, ka joprojām ar publisko iepirkumu palīdzību tiek saimniekots pēc saviem ieskatiem, nevis labiem pārvaldības principiem, un, acīmredzot, valda nesodāmības sajūta. Un tas nav mīts vai atsevišķu uzņēmumu viedoklis.

To apliecina arī starptautiskā audita un biznesa konsultāciju uzņēmuma “KPMG Baltics” veiktais mobilo sakaru nozares pētījums, kurā analizēti publiskie iepirkumi Latvijā un ārvalstīs.

Starptautisks pētījums apliecina – Latvijā tiek nesaimnieciski tērēta nauda telekomunikāciju iepirkumos

Iepriekš minētais “KPMG Baltics” pētījums atklāj visai nepatīkamu ainu – Latvijā analizētajos publiskajos iepirkumos izmantotie vērtēšanas kritēriji ierobežo pasūtītāja spēju izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu. Proti, iepirkumu kritērijos vienlaicīgi tiek vērtēta gan pieslēguma maksa (ikmēneša maksa) konkrētajam tarifu plānam, gan atsevišķi maksa par vienībām jeb pamatpakalpojumiem – zvaniem, īsziņām, datu pārraidei u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Tele2 investīcijas otrajā ceturksnī palielinājušās par 11,2 %

Db.lv,17.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” apgrozījums šī gada otrajā ceturksnī palielinājies par 2 %, salīdzinot ar pagājušā gada otro ceturksni, un sasniedzis 43,4 milj. eiro.

Vienlaikus būtiski – par 11,2 % – pieaugušas investīcijas attīstībā. 5,5 milj. eiro lielās investīcijas galvenokārt novirzītas mobilo sakaru infrastruktūras attīstībai, klientu apkalpošanas un produktu pilnveidošanai. Šogad vien jau ir uzstādītas 156 5G bāzes stacijas un modernizētas tikpat 4G bāzes stacijas.

Apgrozījuma pieaugumu otrajā ceturksnī pamatā veidoja klientu skaita pieaugums par 4,7 % un ieņēmumu pieaugums no pamatpakalpojumiem par 4,3 %. Savukārt uzņēmuma EBITDAaL (peļņa pirms procentiem, nodokļiem un amortizācijas, un pēc nomas) šī gada otrajā ceturksnī bija 19 milj. eiro, kas ir par 2,3 % vairāk nekā gadu iepriekš.

“Šogad mēs veicam vērienīgākos tīkla modernizācijas darbus kopš 2012. gada, lai stiprinātu tīkla kapacitāti un nodrošinātu pieaugošo pieprasījumu pēc mobilajiem datiem. Mobilo sakaru kvalitāti un apkalpošanas līmeni novērtējuši arī “Tele2” klienti, kuru skaits audzis par vairākiem tūkstošiem, par ko ir īpašs prieks,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. “Otrajā pusgadā uzmanību veltīsim biznesa un infrastruktūras attīstībai, aktīvi izvēršot 5G tehnoloģiju ar mērķi padarīt 5G pieejamu 85 % Latvijas teritorijas, kā arī plašāk ieviesīsim mākslīgā intelekta risinājumus efektīvākai klientu apkalpošanai. Tāpat ieviešanai tirgū gatavojam vairākus jaunus pakalpojumus.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA "Asns Ingredient" tuvākā mēneša laikā plāno saņemt būvatļauju un sākt zirņu proteīna rūpnīcas būvdarbus, pastāstīja uzņēmuma valdes loceklis Edgars Ruža.

Viņš minēja, ka zirņu izolāta ražošanas process ir tehnoloģiski ļoti sarežģīts un investīciju ietilpīgs. Tostarp investīcijas rūpnīcas būvniecībā veidos 114 miljonus eiro. Taču papildus rūpnīcas izbūvei ārējie "Asns Ingredient" partneri attīstīs arī siltuma un enerģijas piegādi, ūdens attīrīšanu un biogāzes ražošanu, kas būs kā ārpakalpojumi. Tādējādi kopējās investīcijas projektā sasniegs vairāk nekā 150 miljonus eiro.

Ruža arī minēja, ka "Asns Ingredient" līdzīpašnieks lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība "Latraps" novembrī plāno izlaist publiskas obligācijas, lai projektam piesaistītu papildu finansējumu.

Viņš norādīja, ka projekta izstrāde patlaban norisinās pēc plāna, tostarp iekārtu projektēšanas, ražošanas un piegādes līgumi jau ir noslēgti ar noteiktiem termiņiem, bet ēku būvniecības publiskie iepirkumi ir noslēguma fāzē.

Komentāri

Pievienot komentāru