Šā gada laikā tiks vērtētas iespējas palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degviela - līdz 7% dīzeļdegvielai un līdz 10% benzīnam. Degvielas mazumtirdzniecības uzņēmuma Latvija Statoil pārstāvis Artūrs Eglītis Db.lv norādīja, ka, palielinot obligāto biodegvielas piejaukumu, degvielas cena varētu palielināties par vienu santīmu litrā, taču tikai tādā gadījumā, ja saglabāsies esošā cenu atšķirība starp fosilo un tīru biodegvielu.
Nepieciešamību palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degvielai Ekonomikas ministrija (EM) pamato ar līdzšinējās biodegvielu ražošanas nozares attīstības Latvijā un valsts atbalsta instrumentu analīzē secināto, ka biodegvielu ražošanas nozares turpmāko izaugsmi vislabāk stimulēs biodegvielu patēriņa pieaugums, savā ziņojumā norāda ministrija.
Ieviešot obligāto biodegvielas piejaukumu benzīnam 2009. gada rudenī un dīzeļdegvielai 2010. gada pavasarī, degvielas cenas nemainījās, jo tolaik spēkā bija akcīzes nodokļa atlaide Latvijā veiktam biopiejaukumam, kas kompensēja dārgākās biodegvielas cenu, skaidro A. Eglītis. Viņš norāda, ka degvielas cenas palielinājās par vienu santīmu 2011. gada janvārī, kad šo nodokļa atlaidi atcēla. Viens santīms litrā – tā ir atšķirība starp fosilo degvielu un tādu, kurai ir 5% piejaukums, jo tīra biodegviela ir līdz pat 30% dārgākā nekā fosilā, skaidro Latvija Statoil pārstāvis.
EM sagatavojusi «Informatīvo ziņojumu par situāciju biodegvielu ražošanas nozarē», kurā ietverta informācija par līdzšinējo biodegvielu nozares attīstību un sniegti priekšlikumi nozares tālākās izaugsmes sekmēšanai, kas ceturtdien, 12. aprīlī, tiks nodoti saskaņošanai gan valsts institūcijām, gan komersantiem un asociācijām.
Ministrija informējusi - lai sasniegtu nozarei izvirzīto mērķi - 2020. gadā no atjaunojamiem energoresursiem saražotās enerģijas īpatsvars transporta sektorā sasniedz vismaz 10% no enerģijas bruto galapatēriņa transportā -, Latvijā ir jāīsteno pasākumi, kas veicinātu no atjaunojamajiem energoresursiem saražotas enerģijas patēriņu transporta sektorā. Šo mērķi Latvija var sasniegt vairākos veidos – veicinot biodegvielu patēriņu dažādos enerģijas galapatēriņa sektoros, elektrotransportu plašāku izmantošanu, kā arī, veicinot videi draudzīgāka gan privātā, gan sabiedriskā transporta izmantošanu.
Ņemot vērā ierobežotās valsts budžeta iespējas un līdzšinējo biodegvielu ražotājiem sniegto tiešo subsīdiju apmēru (67,3 miljoni latu laika periodā no 2005. līdz 2010. gadam), Ekonomikas ministrija uzskata, ka nozares turpmākai attīstībai ir jāturpina līdzšinējie netiešā atbalsta instrumenti (piemēram, samazinātās akcīzes nodokļa likmes biodegvielas un fosilās degvielas maisījumiem, kuros biodegvielas saturs ir vismaz 30%, obligātais piejaukums fosilajai degvielai), kas veicina biodegvielas patēriņu un nodrošina ražotājiem stabilu noieta tirgu.
Mēneša laikā pēc šī Informatīvā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā Ekonomikas ministrija sadarbībā ar citām ministrijām un Latvijas Pašvaldību savienību plāno sagatavot detalizētākus priekšlikumus sekojošās jomās:
- priekšlikumus valsts atbalsta piemērošanai biodegvielu patēriņa veicināšanai un grozījumiem tiesību aktos, lai nodrošinātu, ka valsts atbalsts tiek sniegts tikai biodegvielām, kas atbilst normatīvajos aktos par ilgtspējības kritērijiem noteiktajām prasībām;
- priekšlikumus par iespējām veicināt biodegvielu izmantošanu lauksaimniecības un mežsaimniecības uzņēmumos biodegvielu izejvielu audzēšanā, kā arī par iespējām veicināt lauksaimniecības un mežsaimniecības uzņēmumiem iegādāties smagās tehnikas, kas darbojas ar tīru biodegvielu;
- priekšlikumus par pašvaldību iespējām nodrošināt maksas atlaides pašvaldībām piederošajās auto stāvvietās transporta līdzekļiem, kas izmanto tīras biodegvielas vai degvielas ar biodegvielu piejaukumu virs 10%, kā biogāzi un tīras augu eļļas, un elektrotransportam, kā arī par iespējām noteikt maksas atvieglojumus iebraukšanai pilsētu zonās, kurās noteikta iebraukšanas maksa;
- priekšlikumus transportlīdzekļu pārbūves veicināšanai, lai nodrošinātu biodegvielu un fosilo degvielu maisījumu ar augstu biodegvielas saturu izmantošanu;
- vienlaikus tiks izvērtētas iespējas nodrošināt, ka konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu un valsts un pašvaldību iepirkumos par transporta līdzekļu iegādi tiek ietverti nosacījumi par papildu vērtēšanas punktu piešķiršanu, ja tiek piedāvāti transportlīdzekļi, kas kā degvielu izmanto tīru biodegvielu vai fosilo degvielu un biodegvielu sajaukumu (ar biodegvielas saturu virs 10%).