Igaunijas Vides departaments noteicis astoņu miljonu eiro naudas sodu degvielas tirgotājam "Olerex", kuram Latvijā pieder "Kool Latvija" degvielas uzpildes stacijas, saistībā ar vairākkārtēju prasību par biodegvielas īpatsvaru neizpildīšanu.
Kompānija tiesā apstrīdēs noteikto sodu, pirmdien paziņoja "Olerex" valdes priekšsēdētāja Pireta Millere, uzsverot, ka kompānijai ir svarīga ilgtspējīga pārvaldība.
Vides departaments pārkāpuma procedūrā noskaidroja, ka no atjaunojamajiem resursiem iegūtas degvielas vietā patērētājiem kompānija piegādāja fosilo degvielu.
"Visiem degvielas tirgotājiem ir jānodrošina, ka 7,5% no šķidrā kurināmā, kas nonāk pie patērētājiem, ir ražots no ilgtspējīgiem resursiem un tiek samazināts gaisā nonākušo siltumnīcas efektu izraisošo gāzu daudzums. Lai izpildītu šīs prasības, degvielas tirgotājam ir vairākas iespējas, piemēram, var ieviest biogāzi pārvadājumos, iesaistīties saules vai vēja enerģijas ražošanā vai piedāvāt patērētājiem otrās paaudzes biodīzļdegvielu vai sintētisko dīzeļdegvielu (HVO) kā alternatīvu fosilajai dīzeļdegvielu," paziņoja Vides departamenta ģenerāldirekrora vietnieks uzraudzības jautājumos Olavs Avarsalu.
HVO ir šķidrais kurināmais, ko iegūst no atjaunojmajiem avotiem - augu eļļas vai atkritumiem -, tās īpašības ir līdzīgas vai pat dzinējam draudzīgākas nekā fosilajai dīzeļdegvielai, bet ogļskābās gāzes izmeši tiek samazināti par 90%,
"Pārkāpuma procedūra apstiprināja aizdomas, ka "Olerex" 2022.gadā ilgtspējīgas degvielas īpatsvars nesasniedza 2% un ka no atjaunojamajiem resursiem ražotas dīzeļdegvielas vietā patēriņam ir novirzīti vairāk nekā 10 miljoni litru fosilās dīzeļdegvielas," paskaidroja Avarsalu.
Vides departaments ir sodījis "Olerex" par biodegvielas saistību neizpildi arī iepriekš - uz 2021.gada beigām degvielas tirgotājs par nepilnu procentpunktu neizpildīja biodegvielas īpatsvara prasības. Vides departaments toreiz par pirmo pārkāpumu uzlika naudas sodu 12 000 eiro apmērā. Tomēr 2022.gadā netika piegādāti vairāk nekā 80% no prasītās biodegvielas.
"Atjaunojamo enerģijas avotu ieviešana ir svarīgs solis klimata pārmaiņu ierobežošanā, tāpēc šis nav maznozīmīgs pārkāpums. Mums ir arī jāpārliecinās, ka pārkāpums neatmaksājas finansiāli. Arī ņemot vērā, ka šis ir atkārtots pārkāpums, Vides departaments piemēroja "Olerex" lielāko naudas sodu Vides departamenta vēsturē - astoņus miljonus eiro," paziņoja departamenta pārstāvis.
"Mēs redzam, ka konsekventa un rūpīga kontrole ir devusi arī labus rezultātus: 2023.gadā "Olerex" pilda biodegvielas piejaukumu prasības. Daudzās degvielas uzpildes stacijās patērētājs fosilās dīzeļdegvielas vietā var izvēlēties augstas kvalitātes HVO, kas ražots no augu valsts materiāliem vai atkritumiem, tādējādi apliecinot arī savu attieksmi pret vides aizsardzību," viņš piebilda.
Joprojām notiek kriminālizmeklēšana, kuras gaitā tiek pārbaudītas aizdomas, ka "Olerex" ir apzināti iesniedzis nepatiesu informāciju Nodokļu un muitas pārvaldei par valstī ievesto degvielu.
Procesu veic Centrālā kriminālpolicija un Vides pārvalde, un to vada Dienvidu rajona prokuratūra. Pirmstiesas process tuvojas noslēgumam, un tuvākajā laikā lieta tiks nosūtīta prokuratūrai.
Ja tiesa atzīs aizdomās turēto vainu, "Olerex" var piespriest sodu, bet kompānijas direktoru padomes loceklim - sodu vai brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem.
Šķidrā kurināmā likums noteic, ka Igaunijas degvielas mazumtirgotājiem ir jānodrošina, ka vismaz 7,5% no patērētājiem gadā pārdotās fosilās degvielas veido atjaunīgos energoresursos bāzēta jeb biodegviela. Vides departaments pērn vasarā secināja, ka "Olerex" diezin vai veiksmīgi izpildīs šo prasību pagājušā kalendārā gada laikā. Kompānija vairākkārt par to tika informēta, tomēr 20.decembrī "Olerex" biodegvielas īpatsvars bija tikai ap 1%.
Pagājušā gada 30.decembrī Igaunijā ieradās tankkuģis ar "Olerex" paredzētu degvielu un Nodokļu un muitas pārvalde paņēma degvielas paraugu. Parauga analīzes rezultāti liecināja, ka tā ir standarta dīzeļdegviela ziemas apstākļiem. Pēc divām nedēļām "Olerex" iesniedza Nodokļu un muitas departamentā informāciju, ka tankkuģis ir atvedis hidrogenētu augu eļļas biodegvielu, kas ļautu "Olerex" izpildīt prasību un biodegviela veidotu 7,51% no tās klientiem pārdotās degvielas.
"Olerex" Latvijas degvielas tirgū iegāja 2021.gada augustā, iegādājoties degvielas uzpildes staciju tīklu "Kool Latvija", pēc tam 2022.gadā Igaunijas kompānija pārņēma arī "Gotika Auto" un "Metro", kā arī šobrīd ir sākts process par ar "Latvijas nafta" zīmolu strādājošo degvielas uzpildes staciju pārņemšanu.
Latvijas Konkurences padome 2023.gada oktobrī atļāva "Kool Latvija" mātesuzņēmumam Igaunijas "Aqua Marina" iegādāties un izmantot tiesības pārvaldīt kopumā vairāk nekā 50 SIA "East-West Transit" un SIA "Naples" aktīvus - galvenokārt degvielas uzpildes stacijas, kas strādā ar "Latvijas nafta" zīmolu.
1990.gadā dibinātajai Igaunijas kapitāla holdinga kompānijai "Aqua Marina" pieder kompānijas "Olerex", "Olerex Terminal" un SIA "Kool Latvija". Tās aktīvi pārsnieguši 200 miljonus eiro.