Jaunākais izdevums

Pagājušais gads Igaunijā bija saistīts ar skandālu, kas izcēlās ap naftas produktu tirdzniecības uzņēmumu Olerex. Igaunijas plašsaziņas līdzekļos plaši aprakstīts, kā mazumtirgotājs ticis pieķerts izvairoties pievienot degvielai ar likumu noteikto obligāto bioloģisko piedevu vai biodegvielu.

Skandāls nav norimis arī šajā gadā, tiesvedības turpinās. Latvijā uzņēmumam Olerex pieder degvielas staciju tīkli Kool, 2022.gadā Igaunijas kompānija pārņēma arī 27 no kopumā 29 "Gotika Auto" degvielas uzpildes stacijām.

Atbilstoši Igaunijas presē minētajam, veicot šo pārkāpumu pārkāpumu, uzņēmums guvis nelikumīgu virspeļņu, jo fosilā degviela ir lētāka kā biodegviela. Tādējādi ne tikai nav izpildītas prasības pret vidi bet arī citi nozares uzņēmumi tikuši nostādīti nelabvēlīgos konkurences apstākļos.

Situācijai ar bioloģiskās piedevas iespējamu neesamību Olerex degvielā uzmanību piesaistīja pārējie tirgus spēlētāji. Igaunijas mediji kā trauksmes cēlāju min citu degvielas tirgus spēlētāju AS Terminal, kurš pievērsa uzmanību diviem faktoriem - Olerex īpaši zemajām mazumtirdzniecības cenām ilgtermiņā, kas tai ļāva kļūt par tirgus līderi, kā arī tajā pat laikā uzņēmuma augstajiem peļņas rādītājiem. Konkurentu prāt, ja tirdzniecība vienādiem godīgiem spēles noteikumiem, šie ir savstarpēji izslēdzoši rādītāji.

Igaunijas Vides pārvalde 2023. gada pirmajā pusgadā uzsāka pārkāpuma procedūru pret Olerex par 2022. gada biodrošības saistību pārkāpumu, un pagājušā gada 18. decembrī uzņēmumam tika piespriests naudas sods 8 milj. eiro apmērā. Ir zināms, ka šis lēmums ir apstrīdēts. 2023. gada pirmajā pusgadā pret uzņēmumu uzsākta kriminālizmeklēšana - radās aizdomas, ka Olerex apzināti sniedzis nepatiesu informāciju Nodokļu un muitas pārvaldei, lai atbrīvotu sevi no biodegvielas prasību izpildes. Savukārt, Igaunijas Konkurences padome pagājušā gada 16. novembrī uzsākusi uzraudzības procedūru pret kompāniju par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu Igaunijas motordegvielas mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības tirgū.

Konkurējošs uzņēmums AS Terminal ir iesniedzis prasību tiesā pret Olerex un tā mātesuzņēmumu AS AQUA MARINA, lai atlīdzinātu zaudējumus, kas radušies, pārkāpjot 2022. Igaunijas gada biodegvielas regulējumu. Tiesa ir nodrošinājusi AS Terminal prasību ar AS AQUA MARINA īpašumu. Iespējams, ka nākotnē arī citi tirgus dalībnieki varētu iesniegt prasības pret Olerex.

Eiropas Komisijā ir arī iesniegta sūdzība pret Igaunijas Republiku par to, ka sodi, kas piespriesti par Igaunijas likumā par šķidro kurināmo paredzētā bioloģiskā pienākuma izpildi, ir neatbilstoši, jo, lai arī miljonus Euro lieli, tie ir mazāki nekā negodīgi iegūtā virspeļņa. Eiropas Komisija pagājušā gada 22. decembrī. apstiprināja pārkāpuma izmeklēšanas procedūras uzsākšanu. Konstatējot pārkāpumu, Komisija var uzlikt Igaunijas valstij naudas sodu un pieprasīt novērst pārkāpumu. Ja vienam tirgus dalībniekam tiek piešķirtas nelikumīgas, ilgtermiņa un būtiskas cenu priekšrocības, tas rad draudus Igaunijas degvielas tirgus ilgtspējai un secīgi - risku valsts drošībai.

KOOL Latvija valdes loceklis Sandis Šteins Db norādīja, ka KOOL Latvija ir informēta par notikumiem Igaunijā, tomēr tur situācija biopiedevu ir savādāka kā Latvijā, kur katram mazumtirdzniecībā realizētajam litram ir jābūt ar bio piedevu periodā, kas ir noteikts ar likumu (sākot ar katra gada 1. aprīli, izņemot tos gadus, kad valsts bija atcēlusi piedevas lietošanu).

“KOOL Latvija izmanto termināļus/degvielas pārdevējus Latvijā un pērk katru dienu degvielas produktus no piegādātājiem tieši tāpat kā kartupeļus no zemnieku saimniecības vai burgerus no piegādātāja. Mums degviela ir tikai vēl viena prece tālākai pārpārdošanai.

Igaunijā ir savādāka likumdošana un prasības – tur gada laikā ir jānotirgo konkrēts % apjoms biodegiela un to var izdarīt jebkurā gada laikā, bet galvenais, lai summāri tiek nodrošināts nepieciešamais procentuālais īpatsvars,” skaidro S. Šteins.

Uz jautājumu, vai viņš var apliecināt, ka KOOL Latvija degvielas uzpildes stacijās (DUS) Latvijā tirgotās degvielas kvalitāte un saturs ir atbilstoši Latvijas normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, viņš norāda: “Jā, protams. Degvielas produkti ir ar Orlen sertifikātiem par preces atbilstību.” Viņš arī norāda, ka KOOL Latvija DUS degvielu piegādā Orlen Lietuva, ar piegādēm no Mažeiķu rūpnīcas uz RDZ SIA termināli Slokā, no kurienes tālāk notiek sekundārā loģistika uz DUS.

Savukārt uz jautājumu - vai un cik bieži Latvijas atbildīgās uzraugošās institūcijas ir veikušas degvielas atbilstības normatīvajām prasībām pārbaudes KOOL Latvija degvielas uzpildes stacijās, S. Šteins uzsver, ka pārbaudes notiek regulāri - vismaz vairākas pārbaudes gadā izlases kārtā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas Vides departaments noteicis astoņu miljonu eiro naudas sodu degvielas tirgotājam "Olerex", kuram Latvijā pieder "Kool Latvija" degvielas uzpildes stacijas, saistībā ar vairākkārtēju prasību par biodegvielas īpatsvaru neizpildīšanu.

Kompānija tiesā apstrīdēs noteikto sodu, pirmdien paziņoja "Olerex" valdes priekšsēdētāja Pireta Millere, uzsverot, ka kompānijai ir svarīga ilgtspējīga pārvaldība.

Vides departaments pārkāpuma procedūrā noskaidroja, ka no atjaunojamajiem resursiem iegūtas degvielas vietā patērētājiem kompānija piegādāja fosilo degvielu.

"Visiem degvielas tirgotājiem ir jānodrošina, ka 7,5% no šķidrā kurināmā, kas nonāk pie patērētājiem, ir ražots no ilgtspējīgiem resursiem un tiek samazināts gaisā nonākušo siltumnīcas efektu izraisošo gāzu daudzums. Lai izpildītu šīs prasības, degvielas tirgotājam ir vairākas iespējas, piemēram, var ieviest biogāzi pārvadājumos, iesaistīties saules vai vēja enerģijas ražošanā vai piedāvāt patērētājiem otrās paaudzes biodīzļdegvielu vai sintētisko dīzeļdegvielu (HVO) kā alternatīvu fosilajai dīzeļdegvielu," paziņoja Vides departamenta ģenerāldirekrora vietnieks uzraudzības jautājumos Olavs Avarsalu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tartu apgabaltiesa līdz vienam miljonam eiro samazināja astoņu miljonu eiro naudas sodu, ko pagājušā gada nogalē Vides departaments noteica Igaunijas lielākajam degvielas tirgotājam "Olerex" par pienākuma pārdot biodegvielu pārkāpumu.

Tiesa nolēma, ka uzņēmuma pārkāpums nav nozīmīgs, nav vainu pastiprinošu apstākļu un tāpēc mazāks naudas sods ir pamatots. Tādējādi tiesa samazināja "Olerex" noteikto naudas sodu no astoņiem miljoniem eiro līdz vienam miljonam eiro.

"Olerex" advokāts OIivers Nēss teica, uzņēmums rūpīgi iepazīsies ar tiesas lēmuma saturu, taču, visticamāk, to pārsūdzēs, jo, ņemot vērā tiesas lēmumā aprakstītos apstākļus, sods joprojām ir nesamērīgi liels un neatbilst pašas tiesas paskaidrojumiem.

Igaunijas Vides departamenta ģenerāldirektora vietnieks uzraudzības jautājumos Olavs Avarsalu, komentējot tiesas lēmumu, uzsvēra, ka piesārņotājus vajadzētu sodīt bargāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar Igaunijas augstākās tiesas - Valsts tiesas - spriedumu par 300 000 eiro naudassodu spēkā stājies Vides departamenta sods Igaunijas lielākajam degvielas tirgotājam "Olerex" par 2022.gadā noteiktā biodegvielas piejaukuma līmeņa nesasniegšanu.

Kompānija par tādu pārkāpumu sodīta otro reizi pēc kārtas.

Valsts tiesas ceturtdien pieņemtais spriedums nozīmē, ka stājies spēkā notiesājošais spriedums, ar kuru Valsts tiesa piesprieda naudassodu 300 000 eiro apmērā. 2021.gadā Vides departaments par tādu pašu pārkāpumu "Olerex" noteica 12 000 eiro sodu.

Pagājušā gada decembrī Vides departaments atzina "Olerex" par vainīgu, ka tā nav izpildījusi savas saistības attiecībā uz biodegvielas īpatsvaru 2022.gadā. Departaments apsūdzēja degvielas uzņēmumu, ka tā pārdotajā degvielā nav bijis pietiekami daudz atjaunīgo energoresursu degvielas. Par pārkāpumu departaments noteica astoņu miljonu eiro sodu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) atļāvusi SIA "Kool Latvija" mātesuzņēmumam Igaunijas "Aqua Marina" iegādāties un izmantot tiesības pārvaldīt kopumā vairāk nekā 50 SIA "East-West Transit" un SIA "Naples" aktīvus - galvenokārt degvielas uzpildes stacijas, kas strādā ar "Latvijas nafta" zīmolu, informē KP.

Attiecīgie aktīvi galvenokārt tiks izmantoti degvielas mazumtirdzniecībā.

KP konstatēja, ka apvienošanās negatīvi samazinās konkurenci tikai degvielas mazumtirdzniecības tirgū Rūjienā, tāpēc "Aqua Marina" atteicās no degvielas uzpildes stacijas iegādes šajā pilsētā, un apvienošanās tika atļauta.

"Aqua Marina" un tās saistīto uzņēmumu darbība Latvijas teritorijā ir saistīta ar degvielas mazumtirdzniecību, kā arī ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecību. "Aqua Marina" un tās īpašniekiem pieder Igaunijas uzņēmums "Olerex", kas arī nodarbojas ar degvielas mazumtirdzniecību.

Savukārt "East-West Transit" un "Naples" uzņēmumu un to saistīto uzņēmumu saimnieciskā darbība ir saistīta ar degvielas mazumtirdzniecību degvielas uzpildes stacijās, degvielas, cietā, šķidrā un gāzveida kurināmā un līdzīgu produktu vairumtirdzniecību. Tādējādi apvienošanās dalībnieku darbība pārklājas degvielas mazumtirdzniecības tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pilsētas tiesa ar zīmolu "Latvijas nafta" strādājošajai SIA "East-West Transit" pasludinājusi tiesiskās aizsardzības procesu un apstiprinājusi tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, liecina Maksātnespējas reģistra informācija.

Tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas termiņš kompānijai ir noteikts četri gadi.

"East-West Transit" tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns paredz maksājumu saistību izpildes atlikšanu, kustamās mantas vai nekustamā īpašuma atsavināšanu vai apgrūtināšanu ar lietu tiesībām, lai panāktu kreditoru prasījumu izpildes termiņa pagarināšanu vai kreditoru prasījumu apmierināšanu.

Tāpat plāns ietver nodrošināto kreditoru grupā paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, nenodrošināto kreditoru grupā paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, norēķiniem ar Valsts ieņēmumu dienests (VID) paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, savukārt norēķiniem ar Būvniecības valsts kontroles biroju (BVKB) paredzēta blakusprasījumu dzēšana 50% apmērā, ņemot vērā, ka parādnieks ir izmantojis nokavējuma naudas samazināšanas iespēju ne vairāk par 50 procentiem bez BVKB piekrišanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot paplašināšanos, degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkla KOOL operators SIA KOOL Latvija atklājis jaunu DUS Daugavpilī.

Tā ir jau devītā DUS Latgalē, kopējam KOOL Latvija pārvaldīto DUS skaitam sasniedzot 70.

Sākotnēji Daugavpilī būs pieejama pašapkalpošanās DUS, bet ar laiku plānots nodrošināt arī pilnu KOOL pakalpojumu un preču klāstu.

“Jau ilgāku laiku domājām par degvielas uzpildes stacijas izveidi Daugavpilī, kas būtu ērta priekšrocība mūsu klientiem, kā arī iespēja Daugavpils iedzīvotājiem un viesiem izmantot mūsu kvalitatīvo degvielu. Esam gandarīti, ka ir izdevies šo ieceri īstenot un nodrošināt arvien plašāku DUS tīklu visa Latvijā ,” pauž KOOL Latvia valdes loceklis Sandis Šteins.

KOOL Latvija dibināts 2016.gada oktobrī, sadarbojoties vietējiem privātajiem investoriem un "ZGI-3" alternatīvo ieguldījumu fondam, lai radītu un attīstītu jaunu degvielas uzpildes staciju tīklu Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) turpmāk koncentrēsies investīciju piesaistei, veicot iekšēju reorganizāciju, atalgojuma sistēmas maiņu un procesu digitalizāciju. Ir plāns līdz 2029. gadam piesaistīt 2 miljardus investīciju gadā, intervijā Dienas Biznesam pauž jaunā LIAA vadītāja Ieva Jāgere.

Fragments no intervijas

Pieņemu, ka, startējot LIAA vadītāja amata konkursā, ekonomikas ministram likāt priekšā plānu, kā realizēt samērā ambiciozo LIAA darbības stratēģiju līdz 2029. gadam, kas paredz aģentūrai kļūt par labāko uzņēmumu atbalsta institūciju Ziemeļeiropā. Ko piedāvājāt savā redzējumā?

Viens no galvenajiem kritērijiem konkursā bija pieredze investīciju piesaistē, jo tas ir segments, ko LIAA grib stiprināt savā iekšienē. Otrs kritērijs bija kandidāta redzējums par LIAA stratēģisko attīstību. Tas bija arī viens no konkursa uzdevumiem – katram pretendentam sagatavot savu piedāvājumu LIAA nākotnes attīstībai. Savā redzējumā prezentēju trīs galvenos mērķus. Pirmkārt, būtiski kāpināt piesaistīto investīciju apjomu Latvijai. Otrkārt, eksportējošo uzņēmumu apkalpošana, lai viņi varētu kāpināt apjomus esošajos tirgos un vairāk varētu diversificēt tirgus. Te ir paredzams liels darbs mūsu ārvalstu pārstāvniecībām. Treškārt, runa ir par LIAA iekšējo procesu efektivitātes uzlabošanu, digitalizāciju aģentūrā, pakalpojumu pieejamības uzlabošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru