Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) turpmāk koncentrēsies investīciju piesaistei, veicot iekšēju reorganizāciju, atalgojuma sistēmas maiņu un procesu digitalizāciju. Ir plāns līdz 2029. gadam piesaistīt 2 miljardus investīciju gadā, intervijā Dienas Biznesam pauž jaunā LIAA vadītāja Ieva Jāgere.
Fragments no intervijas
Pieņemu, ka, startējot LIAA vadītāja amata konkursā, ekonomikas ministram likāt priekšā plānu, kā realizēt samērā ambiciozo LIAA darbības stratēģiju līdz 2029. gadam, kas paredz aģentūrai kļūt par labāko uzņēmumu atbalsta institūciju Ziemeļeiropā. Ko piedāvājāt savā redzējumā?
Viens no galvenajiem kritērijiem konkursā bija pieredze investīciju piesaistē, jo tas ir segments, ko LIAA grib stiprināt savā iekšienē. Otrs kritērijs bija kandidāta redzējums par LIAA stratēģisko attīstību. Tas bija arī viens no konkursa uzdevumiem – katram pretendentam sagatavot savu piedāvājumu LIAA nākotnes attīstībai. Savā redzējumā prezentēju trīs galvenos mērķus. Pirmkārt, būtiski kāpināt piesaistīto investīciju apjomu Latvijai. Otrkārt, eksportējošo uzņēmumu apkalpošana, lai viņi varētu kāpināt apjomus esošajos tirgos un vairāk varētu diversificēt tirgus. Te ir paredzams liels darbs mūsu ārvalstu pārstāvniecībām. Treškārt, runa ir par LIAA iekšējo procesu efektivitātes uzlabošanu, digitalizāciju aģentūrā, pakalpojumu pieejamības uzlabošanu.
Pieredze investīciju piesaistē - kāda tā jums ir? Kas ir lielākie veiksmīgie projekti pēdējā laikā, pie kuriem esat strādājusi?
Pieredze investīciju piesaitē man ir vairāk nekā 15 gadu garumā. Esmu daudz strādājusi investīciju un finanšu konsultāciju uzņēmumos, kur sniedzām biznesa konsultācijas, organizējām pārrunas ar lieliem investoriem, līdzdarbojāmies uzņēmumu pārdošanas darījumos.
No Latvijā zināmākajiem pēdējā laika projektiem, kuros biju iesaistīta, tā ir DUS KOOL tīkla izveide. DUS tīkls tika izveidots no nulles līdz tādam apmēram, kad tas sasniedza vairāku miljonu vērtību. Tas kļuva interesants, un to iegādājās Igaunijas investors - Olerex grupas holdinga kompānija Igaunijā Aqua Marina. Mēs tīklu izveidojām līdz 10 stacijām, bet šobrīd to ir jau daudz vairāk. Uzņēmumu vada un līdzīpašnieks ir viens no bijušajiem Statoil vadītājiem. Viņš atnāca ar konceptu pie mums, un mēs no idejas to izveidojām par veiksmīgi darbojošos uzņēmumu, kuru varēja pārdot investoram. Aptuveni tajā pašā laikā, kad tika realizēts šis KOOL projekts, darbojos arī pie INDEXO izveides. Domāju - šis spēlētājs Latvijā lieliski sapurināja tirgu un lika lietām mainīties. Es priecājos, ka šis projekts turpinās un nu jau viņiem ir bankas licence. Esmu bijusi arī pie projekta ASNS pirmsākumiem, kad veidojām pamatstāstu zirņu proteīna rūpnīcai Jelgavā. Tas ir LATRAPS projekts. Tas ir milzīgs projekts, kas veiksmīgi ir nonācis līdz realizācijas fāzei. Esmu priecīga, ka tas Latvijā tiks realizēts, jo runa ir par produktu ar ļoti augstu pievienoto vērtību. Tāds arī ir Latvijas fokuss – mums ir jāražo augstas pievienotās vērtības produkti. Pēdējo pusotru gadu pirms konkursa vadīju ALTUM riska kapitāla fondu nodaļu. Manā pārvaldībā bija 120 miljonus eiro vērts fondu investīciju portfelis uzņēmumos visās attīstības stadijās, kā arī Eiropas Investīciju fonda pārvaldītais Baltijas Inovāciju fondu portfelis, tas ir visu trīs Baltijas valstu izveidots fonds ar perspektīvām investīcijām mūsu valstu ekonomikās. Tur man veidojās pieredze darbā ar investīciju fondu pārvaldniekiem. Interesants darbs bija pie fondu pārvaldnieku atlases jaunajam plānošanas periodam, kur kopējais portfelis ir 100 miljoni.
LIAA nosaukumā viens no vārdiem ir investīcijas. Proti, aģentūras jēga visu laiku ir bijusi veicināt investīcijas. Ko šobrīd var darīt labāk, vairāk, ātrāk utt.?
Līdz ar reorganizāciju tiks būtiski stiprināta investīciju piesaistes komanda, kur darbinieku skaits tiks trīskāršots. Jāmin apstāklis, ka līdz reorganizācijai tiešā veidā ar investīciju piesaisti LIAA strādāja tikai 9 cilvēki no aptuveni 300 aģentūras darbiniekiem, bet, pārorganizējot darbinieku pienākumus un kopējo aģentūras struktūru, vislielākais fokuss būs vērsts tieši uz mūsu klientu – uzņēmumu un investoru - apkalpošanu.
Kas tad bija tie pārējie – attīstītāji vai kas?
Piemēram, liels skaits cilvēku ir strādājis ar mārketinga un komunikācijas jautājumiem. Amata aprakstā mārketings bija pieminēts 33 cilvēkiem. Tas tiek mainīts. Protams, ka par Latvijas prezentēšanu neviens aizmirst negrasās, bet lielāka kapacitāte ir nepieciešama citur.
Visu rakstu lasiet 3.decembra žurnālā Dienas Bizness!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.