Attīstībai ilgtermiņā ir svarīgi veidot bioloģiskās saimniecības. Viena no perspektīvākajām ir biohumusa nozare, taču attīstību kavē līdzekļu trūkums un uzņēmumu nevēlēšanās sadarboties, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pirms četriem gadiem izveidotā Latvijas Biohumusa ražotāju asociācija (LBHRA) lika sarosīties daudziem uzņēmējiem un lauksaimniekiem, solot teju zelta kalnus slieku audzēšanas un biohumusa nozarē. «Stāstīja, ka būšot tik liels pieprasījums, kādu cilvēki nespēs saražot. Daudzi uzsāka biohumusa ražošanu, taču čiks vien bija,» atceras SIA Verners un draugi īpašnieks Verners Kalējs. Lielākā sāpe šobrīd ir tiem, kas kredītus ņēmuši pat vairāku desmitu tūkstošu eiro apmērā, DB stāsta SIA Dēra valdes locekle Inese Lindermane-Dirvēna, kas biznesu uzsākusi pēc LBHRA «reklāmas». Viņai gan neklājas slikti: «Spēju pārdot visu tik daudz, cik saražoju.» Vairāki ražotāji biznesu attīstījuši lēnāk un bez kredītiem, taču arī viņi atzīst, ka peļņa spēj nosegt vien izmaksas.
Divus gadus pēc biohumusa nozares uzplaukuma LBRHA noslēdza līgumu ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA). Pēc V. Kalēja teiktā, vairāku tūkstošu vērtais līgums paredzēja Latvijas uzņēmējiem palīdzēt ārvalstu pircēju uzmeklēšanā, kā arī komunikācijā, bet nekas tamlīdzīgs neesot darīts. «Mums atsūtīja mājaslapu adreses ar uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar dārzkopību, lai ar viņiem sazināmies. Tik daudz arī mēs paši mākam izdarīt,» atzīmēja V. Kalējs. LIAA DB apstiprināja, ka šī līguma ietvaros no asociācijas tika lūgts un attiecīgi sniegts viens pakalpojums – potenciālo sadarbības partneru Marokā, Austrālijā, ASV, Zviedrijā, Vācijā, Luksemburgā un Azerbaidžānā atlase no datu bāzēm. Līgums nav ticis pagarināts, bet LBHRA vadītājs Jānis Caune, pēc LIAA sniegtās informācijas, darbojas arī SIA Biohumuss 2010, ar kuru LIAA 2011. gada sākumā noslēdza sadarbības līgumu un uzņēmums vēl šogad saņēmis atbalstu. Biohumusa ražotāji atzinuši, ka LBHRA bijusi pasīva un nav sniegusi pietiekamu atbalstu asociācijas biedriem, un šobrīd ražotāji runā, ka asociācija ir likvidēta. Līdz ar to zaudēta arī iespēja efektīvi popularizēt biohumusu un paplašināt tā tirdzniecību.
Latvijā biohumusu pērk galvenokārt mazdārziņu īpašnieki. Ražotāji atzīst, ka pārdot biohumusu lielsaimniekiem ķīmikāliju vietā ir grūti.
Visu rakstu Sliekas ir, makšķeres uz ārvalstu tirgiem nav lasiet 27. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.
Papildināts ar foto galeriju