Pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme izvēlējusies jaunos mikroautobusus, kas no 1. maija pakāpeniski sāks veikt pasažieru pārvadājumus mikroautobusu maršrutu tīklā Rīgā. Uzņēmums savu pienākumu izpildei, izvēloties starp Volkswagen vai Mercedes-Benz spēkratiem, nolēmis par aptuveni 7 miljoniem latu pirkt 180 jaunus Mercedes-Benz Sprinter mikroautobusus.
Papildināta ar 2. rindkopu.
Vairākiem mikroautobusiem aizmugurē būs arī velosipēdu turētāji. Komars norādīja, ka tie būs pieejami atsevišķos maršrutos, kur būs pieprasījums, piemēram, reisos uz Vecāķiem.
Rīgas mikroautobusu satiksmes vadītājs Vitālijs Komars pastāstīja, ka uzņēmums veicis cenu aptauju un starp diviem pretendentiem - Volkswagen un Mercedes - izvēlējies iegādāties Mercedes ražotos Sprinter mikroautobusus. Tajos būs 19 sēdvietas un divas stāvvietas, kas paredzētas pasažieru ērtībām, izkāpjot no mikroautobusa. Prasību par stāvvietām izvirzījusi Rīgas satiksme, lai pasažieriem pirms izkāpšanas pie durvīm būtu vieta, kur nostāties un pieturēties, kamēr transportlīdzeklis vēl nav apstājies.
Busiņi iegādāti par aptuveni desmit miljoniem eiro (septiņiem miljoniem latu), piesaistot gan privātas investīcijas, gan ņemot aizdevumu bankā uz tādu pašu termiņu, par kādu noslēgts līgums ar Rīgas satiksmi, - pieciem gadiem. Mikroautobusu bāze un stāvlaukums atradīsies Viskaļu ielā 13, kur izvietots arī serviss un dispečeru centrs. Viens vai divi stāvlaukumi tiks nomāti arī Pārdaugavā.
Jaunie transportlīdzekļi tiks piegādāti pakāpeniski un pilnībā nomainīs vecos līdz vasaras beigām. Nepieciešamības gadījumā Rīgas mikroautobusu satiksme būtu gatava iegādāties papildu mikroautobusus. Kā ziņots, pirmos trīs mikroautobusu maršrutus uzņēmums pārņems no 1.maija - 200. maršrutu «Centrs-Vecmīlgrāvis», 224.maršrutu «Centrs-Mangaļsala/Vecāķi» un 267.maršrutu «Centrs-Sarkandaugava», un paredzams, ka mainīsies arī to kursēšanas grafiks.
Visos jaunajos mikroautobusos par braucienu tiks ieviesta tāda pati samaksa kā visos pārējos Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta līdzekļos - neatkarīgi no virziena un maršruta garuma, biļete maksās 50 santīmu. Visos mikroautobusos varēs norēķināties ar jebkuru e-talonu, kas derīgs braukšanai Rīgas satiksmes transportā, tādējādi nodrošinot precīzu pasažieru uzskaiti.
Vienlaikus Komars uzsvēra, ka mikroautobusos nedarbosies neviena no atlaidēm, ko piešķīrusi pašvaldība - arī skolēniem, studentiem, pensionāriem un 3.grupas invalīdiem par braucienu būs jāmaksā pilna cena, tāpat kā visiem citiem pasažieriem. Izņēmums būs vienīgi pasažieri, kam atlaides noteikusi valsts - personas ar I vai II invaliditātes grupu, personas līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kā arī personas, kas pavada personu ar I invaliditātes grupu vai personu līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti.
Katrs transportlīdzeklis būs aprīkots ar globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) iekārtu, lai varētu precīzi sekot maršrutu izpildei, tāpēc pasažieru iekāpšana un izkāpšana tiks nodrošināta tikai pieturvietās. Pārņemot šos pārvadājumus, mainīsies mikroautobusu kursēšanas grafiki un nākotnē, ņemot vērā pieprasījumu, iespējams, tie kursēs arī nakts stundās.
Busiņi būs krāsoti līdzīgi kā pašvaldības SIA Rīgas satiksme zili baltie autobusi un trolejbusi - plašākai sabiedrībai tie tiks prezentēti nākamnedēļ vai aiznākamnedēļ.
Komars arī norādīja, ka mikroautobusu pārvadājumu nozares sakārtošana Rīgā raisījusi ievērojamu darba ņēmēju interesi - uzņēmums vairumā saņemot šoferu pieteikumus, kas vēlas strādāt labākā darba vidē normētu darba laiku par oficiālu, stabilu atalgojumu - 500 latu mēnesī pirms nodokļu nomaksas. Uzņēmumā esot vērsušies arī vairāki šoferi, kas jau pametuši Latviju un vēlas tikt pieņemti darbā, lai varētu atgriezties.
Kā ziņots, 25 miljonus latu vērtais līgums par paaugstināta servisa pārvadājumu nodrošināšanu Rīgas pilsētas mikroautobusu maršrutos ar pilnsabiedrību Rīgas mikroautobusu satiksme noslēgts 4.janvārī uz pieciem gadiem.
Pilnsabiedrībā apvienojušies dalībnieki SIA B-Bus un tai pilnībā piederošās SIA Sabiedriskais autobuss un SIA Vidlatauto, kā arī B-Bus vadītājam Vitālijam Komaram pilnībā piederošā SIA FPK. Uzvarējusī pilnsabiedrība ir saistīta ar Rīgas satiksmei daļēji piederošās e-talona ieviesējfirmas Rīgas karte valdes locekli, partijas Gods kalpot Rīgai biedru, Rīgas satiksmes Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītāju Aleksandru Brandavu.
Kopumā konkursa uzvarētājam būs jānodrošina pakalpojuma sniegšana Rīgas pilsētas maršrutu tīkla daļā, ko kopumā veido 35 maršruti Rīgas pilsētā ar atšķirīgu kursēšanas intervālu atkarībā no noslogojuma. Patlaban par pārvadājumiem mikroautobusos noslēgti pagaidu līgumi.
Kā ziņots, biznesa pētījumu kompānija SIA MKS Projekti aprēķinājusi, ka Rīgas mikroautobusu pārvadājumu konkursa uzvarētājam pilnsabiedrībai Rīgas mikroautobusu satiksme negatīvā starpība visā pasūtījuma līguma darbības laikā - piecos gados - varētu būt 1,211 miljoni latu un tas nozīmē, ka kredītiestādes tiek maldinātas par projekta rentabilitāti.
Kā biznesa informēja Rīgas reģionālā regulāro autobusu komercpārvadātāju nozares darba devēju organizācija, kas pasūtījusi situācijas analīzi, šāds zaudējumu apmērs būs tad, ja netiks maksāta dotācija no Rīgas pilsētas budžeta, tostarp no SIA Rīgas satiksme budžeta, par sniegtajiem pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem un ja biļetes cena būs 50 santīmi.
Par to, ka dotācijas netiks sniegtas, iepriekš informējis Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).
Darba devēju organizācija arī uzsver, ka aprēķini veikti, pamatojoties uz maksimāli lētām piegādātāju cenām un darbiniekiem, kuri būs gatavi strādāt par valstī noteikto minimālo algu - 200 lati - ar maksimālo likumdošanā atļauto noslogojumu.
Organizācija ir informējusi kredītiestādes par iespējamiem finanšu riskiem, kuri tām varētu rasties, ja Rīgas dome patiešām nedotē pasažieru pārvadājumus ar mikroautobusiem. Tāpat tiek uzsvērts, ka konkursa uzvarētāja apgalvojumiem par izcilu pasažieru plūsmas pieaugumu vai pasakaini lētām izmaksām nav objektīva pamatojuma.
Savukārt iepriekš Komars intervijā biznesa portālam Nozare.lv norādīja, ka ienākumi no pārvadāto pasažieru biļetēm ir plānoti 25 miljoni latu un tāda arī ir iepirkuma summa. Tas nozīmē, ka jāapkalpo aptuveni 15 miljoni pasažieru gadā, kas esot reāli izdarāms. Turklāt mikroautobusos tiks piemērotas tikai valsts piešķirtās atlaides, nevis pašvaldības atlaides.
Komars apgalvoja, ka plānots pēc pieciem gadiem atgūt visus ieguldītos līdzekļus un, iespējams, strādāt arī ar peļņu.