Pakalpojumi

Rīgas mikroautobusu satiksme: Problēma ir sistēmā, nevis pārvadātājos

Jānis Goldbergs,02.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas mikroautobusu satiksme norāda uz Autotransporta direkcijas nepadarīto darbu.

Valsts Autotransporta direkcija (ATD) publiskajā telpā vērsās pret pilnsabiedrību Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) ar aizdomām par iespējamu krāpniecību aizdomīgi daudz pārvadāto invalīdu skaita dēļ, saņemot vairāk dotāciju. Uzņēmums pārmetumus noliedz un norāda uz ATD nepadarītajiem darbiem.

Dienas Bizness situāciju skaidrot aicināja RMS pārstāvi, SIA B-Bus valdes priekšsēdētāju Vitāliju Komaru. SIA B-Bus uzņēmumu grupā ietilpst struktūrvienības – pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme, SIA Sabiedriskais autobuss, SIA Ekspress-Ādaži, SIA Migar un UAB B-Bus Lietuvā.

Fragments no intervijas

Kāds ir iemesls teikt, ka ATD pārmetumi par pārlieku liela skaita invalīdu pārvadājumiem RMS ir nepamatoti?

Jautājums par to, vai esam pārvadājuši pārāk daudz invalīdu savos mikroautobusos un tādēļ saņēmuši pārāk lielu valsts dotāciju, nav ticības vai neticības lieta. Ja nav ticības, ja ir aizdomas, tad ir jāiet un jāpārbauda, nevis jāizsaka šaubas un nepamatotas apsūdzības.

Jau nosauktie skaitļi, ka RMS 2018. gadā pārvadājusi 1,6 miljonus pirmās un otrās grupas invalīdu, kas ir aptuveni 14% no visu pārvadāto pasažieru skaita, taču ir taisnība?

Protams. Situācija jau gadiem būtiski nemainās, un par to esam runājuši jau pirms vairāk nekā diviem gadiem. RMS pārvadāto personu ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti īpatsvars mainās 2% robežās: 2016. gadā tie bija 15% jeb 1 656 506 pasažieri, 2017. gadā – 17% jeb 1 776 783 pasažieri un 2018. gadā – 14% jeb 1 665 912 pasažieri. B-Bus grupā ir uzņēmumi, kas veic vietējas nozīmes reģionālos un starppilsētu pārvadājumus. Arī šajos reisos pārvadāto personu ar invaliditāti īpatsvars ir līdzīgs – 16%.

Ir kāds izskaidrojums, kādēļ Rīgas satiksmes autobusos pārvadāto invalīdu īpatsvars ir mazāks?

Skaidrojumi te ir pat vairāki. Pirmkārt, klients, kurš var izvēlēties bezmaksas braucienu, cenšas izvēlēties lielāko komfortu – mikroautobusos ir sēdvieta, bet autobusā tās var nebūt. Jāņem vērā arī tas, ka Rīgā ir daudz ārstniecības iestāžu, dažādu valsts pakalpojumu, kurus brauc izmantot cilvēki no reģioniem. Iebraucējiem nav e-talonu, tikai invalīdu apliecības, tādēļ validācija ir, izņemot papīra biļeti pie vadītāja. RMS tiek reģistrēti visi iekāpušie pasažieri, jo nav citas iespējas, toties autobusi ir ar vairākām durvīm, un invalīds, iekāpis autobusa aizmugurē, reti kad dodas pie vadītāja izņemt papīra biļeti. Lai arī noteikumi paredz, ka jāreģistrē visi braucieni, kontrolieri ir toleranti pret invalīdiem un neuzliek sodus, jo viņiem taču ir invalīdu apliecības. Rezultātā mēs nonākam pie prāvas atšķirības starp mikroautobusiem un autobusiem. Es uzskatu, – ja Rīgas satiksmes autobusos tiktu reģistrētas visas personas ar invaliditāti, valsts dotācijas uzņēmumam būtu jāpalielina par aptuveni miljonu eiro. RMS ir 28% papīra biļešu un tikai 72% e-reģistrāciju braucienam. Salīdzinoši RS papīra biļetes ir tikai kādi 5%. Ievērojiet šo atšķirību! Mūsuprāt, šī situācija rada nesapratni sabiedrībā, un mēs aicinām kontrolēt personas ar invaliditāti arī autobusos, atturoties no pārspīlētas tolerances. Tad skaitļi aptuveni izlīdzināsies. Šobrīd Rīgas satiksmes autobusos ļoti daudz pasažieru pēc būtības vizinās par brīvu, un tas nav labi. Cilvēkiem pienākas bezmaksas brauciens, tomēr, ja nav reģistrēta biļete un notiek nelaime, pasažieris nevar pretendēt uz ārstēšanās izdevumu atlīdzību, jo nav reģistrējies kā pasažieris. Nevajag uz problēmu skatīties virspusēji. Biļetes izsniegšana šajā gadījumā pasargā pasažieri, un būtu tikai pareizi, ja invalīdi šīs biļetes saņemtu visos sabiedriskajos transportlīdzekļos.

Bija pārmetums, ka šoferi brīvos brīžos reģistrē bezmaksas biļetes bez reāliem pasažieriem.

Pēdējās sarunās, kur klāt bija Rīgas satiksmes un RMS pārstāvji, ATD pārmeta, ka vaina ir izsniegtajās papīra biļetēs. Sākotnēji tika izteikti pārmetumi un aizdomas, ka RMS jaucas kasu sistēmās un tā mākslīgi papildina invalīdu braucienu skaitu. Kad to atspēkojām, sekoja pārmetums, ka šoferi brīvos brīžos drukā papildu biļetes, jo starp RS un RMS pārvadāto invalīdu skaitu ir atšķirības. ATD ir iespēja pieprasīt no mums videoierakstus. No šiem videoierakstiem viennozīmīgi varēs secināt, ka šoferi nekādas liekas biļetes neizsit. Ir pasažieris – ir biļete.

Tomēr tas ir daudz – pēc RMS pārvadājumiem 2018. gadā izskatās, ka sestā daļa sabiedrības ir personas ar invaliditāti.

Saruna ar ATD par to, ka invalīdus RMS pārvadā par daudz, ir bijusi jau pirms diviem gadiem, un jautājumi bija tie paši. Mūsu atbilde arī toreiz bija līdzīga – pārbaudiet un pārliecinieties. Mums mikroautobusos ir novērošanas kameras, kurās redzams viss biļešu reģistrācijas process. Braucieni tiek reģistrēti simtprocentīgi un korekti.

Visu rakstu lasiet 2. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Šķetina invalīdu pārvadājumu jezgu

Jānis Goldbergs,02.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2019. gada otrā ceturkšņa dotācijas aizturēšana līdz pilnīgai apstākļu noskaidrošanai ir pašreizējais risinājums jau vairāk nekā mēnesi ilgajā strīdā par uzņēmumu Rīgas satiksme un Rīgas mikroautobusu satiksme veikto invalīdu pārvadājumu uzskaiti.

Sabiedriskā transporta padome 29. martā atbalstījusi Autotransporta direkcijas (ATD) priekšlikumu apturēt 2,2 miljonus lielo avansa dotāciju par pasažieru ar invaliditāti pārvadājumiem līdz maijam. «Direkcija krasi norobežojas no vēlmes pārvadājumu jautājumu politizēt. Mūsu nolūks ir gūt skaidrību par dotācijas izlietojumu. Paralēli notiek darbs pie valstī vienotas sistēmas izveides, kas izslēgs vairumu šā brīža strīdu cēloņu,» intervijā Dienas Biznesam uzsver ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Līgums ar Rīgas domi

Jautāts par RMS pārmetumiem, ka uzņēmums tiek nomelnots, izteicis pat gatavību tiesāties un nesaskata pārkāpumus savā darbībā, K. Godiņš norādīja, ka izteiktās šaubas par neatbilstībām RMS un RS invalīdu pārvadājumu uzskaitē nav kāda uzņēmuma vainas apstiprinājums. Tieši tādēļ šobrīd konkrēts lēmums attiecas uz Rīgas domi.

Komentāri

Pievienot komentāru