Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) jau piekto reizi pilnveidošanai atdevis SIA Rīgas satiksme (RS) iepirkumu. Divu gadu laikā tā arī nav radīts likumīgs pamats Rīgas pasažieru pārvadājumiem ar mikroautobusiem
Prettiesiskas darbības un mākslīgi radītas jukas jau rada sekas visā valstī, sarunā ar DB pauž AS Liepājas autobusu parks (LAP) valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns.
RS iepirkums Par apakšuzņēmuma līguma noslēgšanu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu Rīgas pilsētas tīkla daļas maršrutos izsludināts 2016. gada vasarā. Tam kvalificējušies divi pretendenti – pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) un divu uzņēmumu personu apvienība, kurā ietilpst LAP un SIA Nordeka.
«Mēs gadiem cenšamies panākt reālu konkurenci un sabiedriskā pakalpojuma iepirkuma likuma ievērošanu, bet mums vienkārši pārmet iepirkuma vilcināšanu,» uzsākot sarunu ar DB, saka L. Krongorns.
Vēlas skaidrot sabiedrībai
«Kopš 2016. gada vasaras, kad Rīgas satiksme izsludināja iepirkumu, bija vērojamas favorītisma pazīmes. Liepājas autobusu parks un Nordeka ir vieni no lielākajiem pasažieru pārvadātājiem valstī, tomēr atsevišķi nespējām kvalificēties iepirkumam, tādēļ startējam kā personu apvienība. Iepirkums divus gadus tiek veidots par labu vienam no pretendentiem, un šobrīd tuvojas laiks, kad rīdzinieki var palikt bez mikroautobusu satiksmes pakalpojuma! Es vēlos, lai sabiedrība uzzina, ka Liepājas autobusu parks iepirkumu nevilcina. To dara pasūtītājs – Rīgas satiksme, ilgstoši veidojot vienam konkursa dalībniekam labvēlīgus iepirkuma noteikumus,» Dienas Biznesam pavēstīja L. Krongorns.
Uzņēmējs uzskata, ka sabiedrība apzināti tiek maldināta, izplatot viedokli, ka strīdu pamatojums «ir vien nieki», bet rīdziniekiem steidzami nepieciešams transporta pakalpojums. Nepieciešamību rīkoties nosaka Augstākās tiesas lēmums - Rīgas satiksmei līdz šā gada beigām jātiek skaidrībā ar iepirkumu.
«Es uzskatu, ka sabiedrības maldināšanas mērķis ir bez liekām ceremonijām nodot pakalpojumu uzņēmumam Rīgas mikroautobusu satiksme. To pasūtītājs dara, prettiesiski pagarinot vecu pakalpojumu līgumu. To turpina darīt, izmantojot visas iespējas, tostarp prettiesiskas. Rīgas satiksme ir milzīgs pasažieru pārvadājumu uzņēmums ar daudzkārt lielāku apgrozījumu nekā mums. Es nesaprotu, kādēļ ir jāpārmet ārpakalpojuma iepirkuma vilcināšana, ja Rīgas satiksme pati var to veikt jebkurā brīdī. Uzskatu, ka uzņēmumam ir pietiekami resursi, lai to paveiktu. Kāpēc šis jautājums nekad netiek izskatīts? Ja nevar realizēt taisnīgu iepirkumu, tad dariet to paši!» sniedzotot risinājumu pakalpojuma sniegšanai, rīdziniekiem iesaka L. Krongorns.
Strīda sākums 2012. gadā
Jautāts, vai strīda sākums meklējams 2016. gadā, kad RS izsludināja iepirkumu, L. Krongorns kā startu iezīmē 2012. gadu, kad RMS pirmo reizi uzvarējusi līdzīgā pārvadājumu konkursā. Līgums tika noslēgts uz pieciem gadiem, un tā pagarināšana līdz 2020 gada beigām vēlāk tika atzīta par prettiesisku.
2012. gadā bez RMS un LAP pieteikušies bija arī rinda citu uzņēmumu. «Arī toreiz Rīgas satiksmes iepirkuma nolikums bija sastādīts tā, ka konkursā uzvarēs viens konkrēts pārvadātājs. Iepirkumu uzraudzības birojs mūsu sūdzības tolaik atstāja bez ievērības,» atcerējās LAP vadītājs.
Vēlāk LAP pārsūdzēja IUB lēmumu tiesā. Lieta nonāca Augstākajā tiesā, kur arī tika pateikts, ka IUB lēmums bijis prettiesisks. RS nedrīkstēja realizēt šo iepirkumu. L. Krongorns secina, ka uzņēmums Rīgas mikroautobusu satiksme rīdziniekus bez tiesiska pamatojuma vizina jau sešus gadus un tas notiek tikai tādēļ, ka tā grib Rīgas satiksme.
Visu rakstu Leonīds Krongorns: «Rīdzinieku pārfinansēts uzņēmums dempingo ārpus Rīgas!» lasiet 11. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.