Eirozonas iekšzemes kopprodukts nākamajā gadā augs par 1,1%, nevis 1,2%, kā iepriekš lēsts, liecina jaunākās Eiropas Komisijas prognozes.
Tāpat paaugstināta bezdarba prognoze – nākamgad bezdarba līmenis būs 12,2%, nevis 12,1%, kā tika prognozēts pirms sešiem mēnešiem.
EK prognozes pārskatījusi, ņemot vērā, ka eirozonas ekonomika patlaban nav uzņēmusi atveseļošanās tempu un parādu krīze turpinās jau piekto gadu pēc kārtas, savukārt bezdarba līmenis saglabājas rekordaugsts, raksta Bloomberg.
«Fiskālā konsolidācija un strukturālās reformas, kas ir veiktas Eiropā, ir izveidojušas pamatu, lai ekonomika atveseļotos,» sacījis ES monetāro lietu komisārs Olli Rēns, tomēr piebilstot, ka ir pāragri to saukt par uzvaru. Viņš norāda, ka bezdarba līmenis saglabājas nepieņemami augsts, tādēļ ir jāturpina strādāt, lai uzlabotu Eiropas ekonomiku.
Jaunās prognozes ir atvēsinājušas augošo optimismu, ka eirozona iziet no valstu parādu krīzes un var padarīt sarežģītāku Eiropas valdību darbu, lai pārliecinātu finanšu tirgus, ka viņi mazina krīzi ar budžeta deficītu samazināšanu un strukturālajām reformām. Kaut arī komisijas ekonomiskā noskaņojuma indekss ir divu gadu augstākajā līmenī, pakalpojumu un ražošanas izlaide oktobrī ir negaidīti palēninājusies, savukārt bezdarbs ir rekordaugstā 12,2% līmenī.
Arī eiro cenas kāpums var iedragāt svārstīgā eksporta atveseļošanos. Kaut arī eiro kurss pret dolāru pagājušajā nedēļā saruka pēc tam,kad tika ziņots par inflācijas samazināšanos līdz 0,7%, pēdējo četru mēnešu laikā vienotās valūtas vērtība pret dolāru ir pieaugusi par vairāk nekā 5%.
Nākamajā gadā eirozonas gada inflācija būs 1,5%, savukārt 2015. gadā samazināsies līdz 1,4%, paredz EK.
Kopējā makroekonomikas nelīdzsvarotība samazinās, un paredzams, ka izaugsmes temps mēreni pieaugs, norāda EK, piebilstot, ka notiekošā bilances korekcija dažās valstīs joprojām negatīvi ietekmē ieguldījumus un patēriņu. Lai gan finanšu tirgus situācija ir ievērojami uzlabojusies un procentu likmes neaizsargātām valstīm ir samazinājušās, tas vēl nav devis rezultātus reālajā ekonomikā, jo saglabājas finanšu tirgu sadrumstalotība un ir vērojamas ievērojamas atšķirības starp dalībvalstīm un starp dažādu lielumu uzņēmumiem.
Tādējādi pašreizējā prognoze atbilst iepriekšējo atveseļošanos iezīmēm pēc smagām finanšu krīzēm. Tā kā aizņemto līdzekļu īpatsvara samazināšanas vajadzības mazinās, EK paredz, ka iekšzemes pieprasījums nostiprināsies lēnām, pateicoties tam, ka atjaunojas privātā patēriņa pieaugums un atsākas bruto pamatkapitāla veidošana, jo uzlabojas vispārējie finansēšanas nosacījumi un ekonomikas situācijas novērtējums. Ņemot vērā pēdējo gadu laikā panākto progresu, paredzams, ka fiskālās konsolidācijas temps palēnināsies prognozes aplūkotajā laikposmā. 2014. un 2015. gadā iekšzemes pieprasījums būs galvenais izaugsmes virzītājspēks, ņemot vērā vājākas prognozes attiecībā uz ES eksportu pasaulē.
Tā kā darba tirgus attīstība parasti atpaliek no IKP attīstības par pusgadu vai vairāk, EK lēš, ka ekonomiskās aktivitātes atveseļošanās tikai pakāpeniski novedīs pie jaunu darbavietu radīšanas. Šogad bezdarba līmenis dažās valstīs ir saglabājies ļoti augsts, bet nodarbinātība turpināja samazināties, uzsver komisija. Tomēr pēdējo mēnešu laikā darba tirgus nosacījumi ir sākuši stabilizēties, un prognozes liecina par pieticīgu bezdarba līmeņa samazinājumu līdz 10,7 % Eiropas Savienībā un 11,8 % eirozonā līdz 2015. gadam, kaut gan starpvalstu atšķirības joprojām saglabāsies ļoti lielas.
Tekošā konta bilances neaizsargātajās dalībvalstīs pēdējos gados ir stipri un konsekventi uzlabojušās. Pēc pastāvīga cenu konkurētspējas pieauguma un eksporta nozares stiprināšanas paredzams, ka vairākas neaizsargātas dalībvalstis šogad reģistrēs tekošā konta pārpalikumus.
Vispārējās valdības budžeta deficīta samazināšanās turpināsies, uzskata EK. 2013. gadā pamata fiskālais deficīts samazināsies līdz 3,5% no IKP ES un 3% eirozonā, bet parāda attiecība pret IKP sasniegs gandrīz 90% ES un 96% eirozonā, lēš EK.
Politikas apņēmīgas īstenošanas dēļ ir zuduši šķietamie riski eiro integritātei, kas saistīti ar valsts parāda krīzi. Ir radušies vairāk augšupvērstu risku, kas saistīti ar iespēju, ka pēdējos gados īstenotās reformas varētu sniegt papildu pozitīvus rezultātus ātrāk nekā paredzēts. Tomēr, lai gan nenoteiktība ir mazinājusies, tā joprojām ir paaugstināta un joprojām draud kavēt izaugsmi. Saglabājas risks, ka politikas kavēšanās varētu palielināt nenoteiktību un no jauna saasināt finanšu spriedzi, un ir pieauguši ārējās vides negatīvie riski, norāda EK.