Jaunākais izdevums

Normunds Skauģis maizes cepšanas biznesu aizsāka ģimenes lokā, dzimtajās Lāču mājās, un šovasar viņa ražotajai rupjmaizei būs 15 gadi – spurains vecums, kad vēl nepieciešami tikai daži būtiski soļi, lai stabili nostātos uz kājām un izietu pasaules ceļos.

Šķiet, savai dzīvei tās personiskajos apvāršņos Normunds nav izvirzījis augstas pretenzijas un varbūt tieši tāpēc ir radis sevī iekšēju līdzsvaru, bet viņa panākumi biznesā apliecina latviešu folklorā rodamo patiesību – mazs cinītis gāž lielu vezumu. Ar sīkstumu un apdomīgumu. Un šim uzņēmējam ir savs skatījums uz lietām, kas dara viņa viedokli saprotamu daudziem: «Šobrīd Latvijas biznesam ir ļoti svarīgi pēc iespējas vairāk eksportēt savu produkciju uz ārzemēm, bet šo procesu joprojām bremzē nesakārtotā likumdošana. Mums ir dota iespēja piekļūt lielajam daudzmiljonu Eiropas Savienības tirgum, robežu taču vairs nav! Dzīvojam kārtējā pārmaiņu laikā, un ir svarīgi, lai mūsu cilvēki to veiksmīgi pārdzīvotu, lai valsts augtu uz gudriem pamatiem un garīgām vērtībām. Diemžēl mēs turpinām attīstīties kā patērētāju sabiedrība, jo to uzspiež bizness, un valsts šo procesu atbalsta.»

Cept maizi pēc sentēvu tradīcijām – tas izklausās pēc cēla un izsmalcināta biznesa, bet kā ir patiesībā?

Kur tu ņēmi tādus apzīmējumus?

Izdomāju. Vai tava maize top pēc senču mantotām tradīcijām?

Jā, mēs šīs tradīcijas turpinām produktā, ko cilvēks vienmēr patērējis, lai sevi paēdinātu, gūtu enerģiju. Šobrīd pasaulē maizei ir cita funkcija, tā kļuvusi par mārketinga elementu pārdošanas biznesā – lai ievilinātu pircēju veikalā, viņam piedāvā maizes smaržu, bet, aiznesot to klaipu mājās, sātīga mīkstuma vietā cilvēks apēd kraukšķīgu garoziņu... Cepot savus klaipus, mēs iedzīvinām konceptu par dabīgu, īstu maizi, bet ļausim to izvēli izdarīt katram pašam: vai nu viņš grib mirkļa emocijas, vai nu ilgtermiņa baudu.

Esam sākuši strādāt Cinevillas kinopilsētā, kur mums ir jauna ceptuve, kas domāta tūristiem un interesentiem, jo ir ļoti daudz cilvēku, kuri vēlas redzēt, kā patiesībā top Lāču maize. Pašā ražotnē visu niansēs parādīt mēs nevaram, bet Cinevillā tagad ir uzbūvēta tieši tāda pati krāsns, un maizes cepšanas process tur ne ar ko neatšķiras – sākot no mīklas iejaukšanas līdz gatavam kukulim. Tādējādi domājam popularizēt savu dižo valsti, jo apmeklētājs ar izcepto maizes klaipu atgriezīsies mājās un savos iespaidos un garšas piedzīvojumos noteikti gribēs ar kādu dalīties. Protams, viņš lielīsies, ka baigi rāvies, bet gala rezultātā cilvēki iepazīs Latviju un tās maizi.

Vai visas Lāču izstrādājumu izejvielas radušās Latvijā?

Viss uz vietas nevar būt, bet pamatā izejvielas nākušas no Latvijas, piemēram, milti un cukurs. Kad beigsies pašu cukurs, nāksies meklēt citur... Arī ķimenes vajadzīgajos apjomos Latvijā nevar izaudzēt, un vasaras beigās tās jāimportē.

No Lietuvas?

No dažādām valstīm, jo ir svarīgi, kad ievākta raža, lai iegūtu vajadzīgo smaržu un izmēru. Protams, mums jāieved arī rozīnes, rieksti, plūmes...

Vai tu pats nevarētu iestādīt augļu kokus, lai vismaz plūmes būtu no pašu dārza?

Nē, mana lieta ir maizes cepšana. Katram jādara tas, ko viņš vislabāk pieprot.

Cik piesātināts ir maizes un konditorejas tirgus Latvijā, kādi ir specifiskie konkurences apstākļi?

Tirgus ir ļoti piesātināts, un pastāv milzīga konkurence. Līdz ar to katram ir jādomā, kā attīstīties un ko jaunu piedāvāt. Mazais ražotājs ar lielo nevar līdzvērtīgi cīnīties.

Kas tad jūs, nabadziņus, aizstāv?

Nabadziņiem pašiem jāaizstāvas. Tagad ir tāds laiks, ka noteicošais rādītājs ir cena, tādēļ kvalitatīvajiem ražotājiem klājas visgrūtāk. Šobrīd no tirgus godīgie tiek izslēgti – viņu bizness vienkārši bankrotē. Ekonomiskie satricinājumi pasaulē skāruši arī Latviju: ja pārdošanas apjomi krītas par 30 procentiem, mazo ražotāju pastāvēšana ir apdraudēta. Mēs jau maizi neražojam rūpnieciski – izmantojam roku darbu vārda tiešā nozīmē.

Izklausās pēc vergu darba...

Tas nav vergu, bet – meistaru darbs. Jādomā pareizi.

Tu pats arī tajā piedalies? Varbūt tev vairs nav laika mīcīt mīklu abrā?

Ceptuvē esmu katru dienu, jo man jāzina, kā viss tur notiek. Un nav tik būtiski, vai kukuli šodien uzveido Normunds vai Pēteris – meistari ir pietiekami apmācīti, bet tā vadīšana un domāšana gan ir manā ziņā.

Roku darba produkcija un lielveikalu plaukti – vai te nav kāda pretruna?

Valsts ir maza, un varētu pieražot vēl vairāk. Katram ražotājam ir svarīgi, lai viņa produkcija būtu tuvu pircējam.

Jā, esmu tavu maizi redzējis pat Dublinas tā saucamajos krievu un leišu veikalos.

Īrijā mūsu maizes oficiāli nav, un tās nokļūšana Dublinas veikalu plauktos ar mums nekādā veidā nav saistīta. Mēs maizi piegādājam Polijai, Amerikai (Vašingtona), Krievijai (Kaļiņingrada) un nedaudz – Lietuvai.

Ārzemēs strādājošajiem latviešiem Lāču maize simboliski ir maize no mājām – sentiments un garša. Vai pats esi sentimentāls?

Jā, mēs palīdzam viņos radīt to sentimentu, un man, protams, ir patīkami, ka viņi bauda dzimtenes maizi. Taču latvieši dzīvo gandrīz visās pasaules valstīs, bet mums nav neviena latviešu veikala ārpus Latvijas. Vismaz es tādu ārzemēs nekur neesmu atradis.

Bet Stendera ziepju veikali?

Jā, viņi ir malači, bet es te domāju tieši pārtikas veikalus. Mēs tomēr esam pakūtri uz tirgošanos – Latvijā ražo daudz kvalitatīvu preču, ko vajadzētu piedāvāt starptautiskiem tirgiem, lai to latviešu sentimentu pārnestu arī uz vietējo publiku. Mēs būtu gatavi iesaistīties, ja kādam ārzemēs būtu uzņēmība veidot mazus uzņēmumus. Katrā valstī atradīsies sava publikas daļa, kas labprāt gribētu to, ko ēdam mēs, jo Latvijas pārtikas produkti ir ļoti augstvērtīgi un kvalitatīvi.

Tās kvalitātes zīmes – zaļo karotīti vai margrietiņu – var nopirkt, neko negarantējot...

Muļķības! Var jau nopirkt jebkurš, bet šīm zīmēm ir savi standarti, kas jāievēro – karotīte nozīmē, ka izmantotas vietējās izejvielas, bet margrietiņa, ka nav izmantotas E vielas.

Vai, cenām augot, nebaidies nonākt tuvu bankrotam?

Tas ir nepareizi uzstādīts jautājums – mēs neesam izolēti no ārpasaules, jāskatās globāli: visur pārtikai aug cenas neticamā ātrumā. Eiropa kaut ko tādu nav piedzīvojusi gadu desmitiem, un cilvēki pamatoti ir šokā. Kur mēs ejam, rādīs laiks. Es nezinu. Bet domāt nākas daudz vairāk, pārvērtējot visus ražošanas izdevumus – jācenšas ekonomēt, lai pārdzīvotu šo laiku.

Uz neaizsargātajiem strādniekiem?

Uz viņiem neko daudz nevar un nedrīkst atļauties taupīt, jo nav tādas iespējas, vienkārši jāpārskata, cik drīkst investēt attīstībā un ko varbūt uz brīdi vajag atlikt.

Tev nekad nav gribējies izveidot biznesu, kas ļautu nonākt miljonāru sarakstā?

Es nezinu, vai gribētu. Vismaz ar maizes ražošanu Latvijā tik tālu nevar aizvilkt.

Savā Lāču uzņēmumā tu esi vienīgais saimnieks un īpašnieks. Vai nekad neesi domājis rast sev biznesa kompanjonus?

Varētu jau piesaistīt, bet – kāda jēga no tāda kompanjona?

Lielākas izaugsmes iespējas, apgrozījums, peļņa...

Domas ir bijušas ļoti dažādas, un ir tikai pareizi laiku pa laikam visu pārskatīt.

Un pie kādiem secinājumiem tu nonāc – vai labāk tā, kā ir?

Vai tad tas ir slikti?! Kāpēc latviešu uzņēmumi būtu kādam jāpārdod, kāpēc mēs paši savu biznesu nevaram vadīt? Māksla nav radīt uzņēmumu, bet gan to noturēt, teiksim, desmit vai, kā mūsu gadījumā, piecpadsmit gadus.

Kā tu augustā atzīmēsi Lāču piecpadsmito jubileju?

Ar darbiniekiem iedzersim šampanieti, uztaisīsim baļļuku.

Kā tu vispār svini dzīvi? Vai arī svētkus pavadi latviskā garā?

Tie tradicionālie godi – Jāņi, Lieldienas vai Ziemassvētki – pamatā ir darba svētki. Jāstrādā līdz pēdējam, un tikai pašā, teiksim, Līgo vakarā drusku var pataisīt jandāliņu, bet tad nakts otrā pusē jau jāstājas pie cepšanas. Pats alkoholu nelietoju, tādēļ miegs diemžēl dabiski iestājas, neko tur nevar padarīt. Dažreiz gan novelku līdz rītausmai, nav tik briesmīgi. Viss atkarīgs no kompānijas.

Bet tortēs taču konjaciņu ielejat, ko?

Varbūt nākotnē arī liksim klāt, tas nemaz nav slikti, jo alkohols ir labs konservants, arī rūgtums saldumiem piestāv. Var jau maizei spirtu liet klāt, tad tā labāk rūgst...

Vai filoloģija joprojām ir tev tuva?

Tikpat tuva kā visiem normāliem cilvēkiem. Savulaik filoloģiju studēju, bet tad pienāca laiks izvēlēties – mācīties vai attīstīt savu biznesu. Viss, neko nevarēja darīt.

Tātad – tu izvēlējies naudu.

Maizes cepšana nav nekāds naudīgais bizness.

Tad kāpēc maize?

Tāpēc, ka man tas darbs patīk. Patīk maize un emocionālā vide ap to.

Kas tās par emocijām?

Maize ir garīgs produkts.

Jūs tur ceptuvē korāļus dziedat, vai?

Cilvēkiem maize nav konfekte, ko vienkārši apēd.

Saprotu, tā ir eņģeļu barība...

Mums ir Eņģeļu maize, ko cepam Ziemassvētkiem. Bet maize, manuprāt, vispār ir saistīta ar garīgo dimensiju, jo tā cilvēkiem nes pozitīvas emocijas, stiprina labas domas. Maize sakārto tās lietas, par kurām cilvēki paši bieži vien neaizdomājas.

Vai, ēdot maizi, tevi skārusi apgaismība?

Neesmu nekāds gaišreģis vai pareģis. Kad jūs apēdat labu produktu, tas var būt kāds auglis vai īstas maizes šķēle, rodas emocionāls pacēlums – bauda. Un mans mērķis ir šo baudu virzīt pozitīvā gultnē. Vēl bez garīgā aspekta pastāv arī fizioloģiskais, jo tiek sakārtots zarnu trakts – maize stabilizē arī gremošanas procesus.

Laikam pats esi ļoti ēdelīgs...

Man garšo labi paēst.

Vai pats gatavo?

Nē. Ēdu ārpus mājas – mums uzņēmumā ir pašiem sava kvalitatīva ēdināšana. Man ar to pietiek, paēdu tur gan brokastis, gan pusdienas un bieži vien arī vakariņas.

Tu tur kā no rīta, tā sakot, celies, tā vakarā velies?

Ne ceļos tur, ne veļos. Man Rīgā ir dzīvoklis.

Ko par tevi stāsta biogrāfija, ar ko saistās spilgtākās pagātnes atmiņas?

Ar laukiem. Nāku no Rīgas rajona Babītes pagasta Lāču mājām, kur, kopš sevi atceros, tika cepta maize. Tas ir pie Tīreļu purva, kur notika Ziemassvētku kaujas – kad Jukums Vācietis tās plānoja, manās dzimtas mājās atradās armijas štābs. Esmu audzis kā visi lauku bērni – zaļā pļavā. Jāstrādā bija daudz, sviedri jālej, un tas nebija ne pasaules gals, ne nelaime. Bija jākopj lopiņi, jāvāc siens, bet man tas viss patika. Neko sliktu neatceros! Nāku no samērā plašas ģimenes, kopā bijām četri bērni. Mana māsa ir mirusi, bet viens no brāļiem studē un nodarbojas ar savu biznesu.

Cik spēcīga tevī ir dzimtas asins balss?

Man ir tādas stundas, ko vēlos pavadīt kopā ar citiem, un savējās – tikai pašam sev. Taču lielāko daļu laika aizņem bizness.

Kā tu sevi atalgo pēc garām darba stundām?

Man patīk no pasaules drusku atvienoties.

Kā tas izskatās – guli eksotiskā pludmalē vai vēro gleznas?

Cilvēkam nav svarīgi, kur viņš atrodas, jo var aizbraukt uz tālām zemēm un justies ļoti vientuļi. Jauna vide uzliek jaunus pienākumus, un tu nevari atslēgties. Tāpēc cilvēki brauc uz mīļām un tuvām vietām.

Kur tev tādas vietas ir?

Nekur īpaši tālu, pietiek izbraukt ārā no Rīgas, pie dabas vai aiziet uz kinoteātri, paskatīties kādu komēdiju. Un nav arī obligāti jābūt vienam, lai varētu atslēgt domāšanu. Bet smadzenēm ir jādod atpūta, tāpēc regulāri jāpārslēdzas uz atšķirīgām frekvencēm.

Par ko tev visvairāk sanāk kreņķēties?

Bizness nav kreņķīga štelle, tas ir nepareizs pieņēmums. Kreņķi rodas neizdarīta darba rezultātā. Un tur nevienam neko nevar pārmest, tikai izvērtēt, ko darīt tālāk. Protams, gadās arī neparedzētas situācijas, tās vienkārši pašam jāieprogrammē kā neizbēgamība. Jautājums tikai, kā uz tām reaģēt. Tas ir arī personības līdzsvarotības jautājums.

Uz kādiem vaļiem tu balsti savu līdzsvara izjūtu?

Uz pieredzi un zināšanām. Nevaru gan apgalvot, ka esmu daudz pieredzējis, taču ar visu cenšos tikt galā pats.

Kam tev ir un kam – nav žēl tērēt personīgos līdzekļus?

Nepiederu pie tiem, kuri šausmīgi tērē savus līdzekļus. Man nav žēl nopirkt grāmatu, kas ar katru gadu kļūst arvien dārgāka. Bet žēlums rodas, kad nopērc kādu lietu vai produktu un vilies tā kvalitātē vai garšas īpašībās, kad jūti – esi samaksājis nepareizi. Vēl man žēl tērēt alkoholā un cigaretēs, nespēju saskatīt šo izstrādājumu vajadzību.

Kāda ir tava literatūra, kurai nav žēl noziedot kādu negulētu nakts stundu?

Mana mīļākā literatūra ir par to, kā taisīt biznesu, par tirdzniecību un mārketingu. Izlasu pāris grāmatu un salīdzinu, jo viens raksta, piemēram, ka galvenais ir pārdošana, otrs – mārketings. Katrs autors aizstāv savu patiesību.

Parasti dzīvē neviena teorija nedarbojas, tai ir savi likumi...

Tomēr drusku pēc tām teorijām ir jāvadās. Katram periodam ir savas vajadzības, un tām tiek piemērota arī attiecīgā teorija. Bet, lai katrs domā pats, neesmu gatavs tagad sniegt gatavu biznesa recepti. Pateikt, vai cilvēkam ir dotības biznesā, no malas nevar, to tikai katrs pats var saprast – strādājot. Tāpēc daudzās Eiropas valstīs darbojas tā sauktie mazā biznesa inkubatori. Valsts piešķir līdzekļus cilvēkiem, kuri izrādījuši savu iniciatīvu un vēlas uzsākt privāto biznesu. Tādā veidā valsts pilsoņiem dod iespēju mainīt domāšanu un no patērētājiem kļūt par devējiem sabiedrībai. Lai varētu taisīt savu biznesu, jāiemācās domāt citās kategorijās, tas ir jauns atbildības līmenis. Un cilvēki ir spējīgi mainīties, tāpēc jau tā dēvētās vecās Eiropas valstis iegulda viņos naudu.

Savās atbildēs esi bijis visai izvairīgs, kāpēc?

Negribu pozicionēt sevi kā kaut kādu brīnumbērnu vai ģēniju. Tā tas nebūt nav.

Kā tu pats sevi redzi?

Katram cilvēkam ir lietas, ko viņš dara sliktāk, vai ne? Bet ģēnijam taču it visā vajadzētu būt labam.

Nē! Ģenialitāte atrodas ārpus laba un ļauna, tas ir spēks, pār kuru cilvēkam nav teikšanas. Dažreiz tas noved līdz plānprātībai...

... un tomēr – paldies Dievam par ģēniju klātbūtni, citādi mēs visi būtu daudz nabagāki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai turpinātu attīstību, viena no populārākajām maizes ceptuvēm a/s Lāči iecerējusi aktivizēt darbu eksporta tirgos. Šogad kompānija uzsākusi toršu un kūku cepšanu, kas vēl viena no papildu nozarēm, ļaujot attīstīties ceptuvei, kas atzīmē 15 gadu pastāvēšanu.

Lāču saimnieks Normunds Skauģis pastāstīja, ka darbs eksporta valstīs tiks atktivizēts, bet pagaidām viņš neatklāja sīkākas nianses, kurās valstīs tas notiks. Tāpat tikšot intensificēts Lāču internetveikala darbs, kas pagaidām dažādu apstākļu dēļ esot atstāts novārtā. Viens no iemesliem – pieaugušas piegādes izmaksas, ko ietekmējusi dažādu resursu sadārdzināšanās ne tikai Eiropā, bet arī citviet. Ar internetveikala starpniecību Lāču produkciju iespējams iegādāties vairāk nekā 200 valstīs.

Vietējā tirgū ekonomiskajai situācijai pasliktinoties, nedaudz sarucis pieprasījums pēc Lāču maizes, jo pircēji arvien rūpīgāk izvērtē savus pirkumus, tomēr skaitļi neesot dramatiski. Uzņēmuma produkcija ir padārga, tāpēc patlaban tiek nopietni domāts, kā to padarīt lētāku, atklāja Lāču ceptuves ražošanas vadītājs Jānis Dāvids.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Patriotiskākie uzņēmēji – Vilnītis, Skauģis un Ķirsons

,28.11.2008

a/s Liepājas papīrs prezidents Jānis Vilnītis, SIA Lāči īpašnieks Normunds Skauģis un SIA Lido īpašnieks Gunārs Ķirsons.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji par patriotiskākajiem uzņēmējiem atzinuši a/s Liepājas papīrs prezidentu Jāni Vilnīti, SIA Lāči īpašnieku Normundu Skauģi un SIA Lido īpašnieku Gunāru Ķirsonu.a/s Liepajas papirs prezidentu Jani Vilniti, SIA Laci ipašnieks Normunds Skaugis un SIA Lido ipašnieks Gunars Kirsons.

Db jau ziņoja, ka no šī gada 14. oktobra līdz 18. novembrim interneta vietnē www.latvijaspatrioti.lv norisinājās balsojums par patriotiskāko uzņēmēju. Uzņēmēju titula Latvijas patriots saņemšanai kopumā tika izvirzīti 120 cilvēki.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) 15. gadadienas svinīgajā pieņemšanā Latvijas patriotiskākajiem uzņēmējiem balvas šodien pasniedza Ministru prezidents Ivars Godmanis. Latvijas patriotiskāko uzņēmēju noteikšanu organizēja LDDK sadarbībā ar Izdevniecību Dienas bizness, augstskolu Turība un LR proklamēšanas deviņdesmitgades rīcības komiteju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Strādājis Big Blue un Big Board, Normunds Šaumanis tagad ir pats sava IT uzņēmuma īpašnieks, direktors un apkopējs vienā personā.

Par Big Blue un Big Board sarunvalodā mēdz dēvēt attiecīgi IBM un Ņujorkas Fondu biržu. Pirmais ir lielākais uzņēmums pasaulē informācijas tehnoloģiju jomā, kurā strādā gandrīz 400 tūkstoši darbinieku. Otrais — pasaules lielākā fondu birža pēc veikto darījumu apjoma.

IBM Latvia Normunds Šaumanis pievienojās deviņdesmito gadu vidū, drīz pēc datorzinātnes studiju beigām Mičiganas Valsts universitātē. Tobrīd IBM paplašināja savu darbību Latvijā, un, pieņemot darbā, Amerikas izglītība un angļu valodas zināšanas tika uzskatītas par lielu priekšrocību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Latvija var!

Latvija var! No zemākā punkta

Jana Gavare Krista Vāvere, Labvakar,18.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas mēbeļu ražošanā palikuši vairs tikai nedaudzi. Eksportuzņēmuma Wenden Furniture vadītājs Normunds Brēmers pilnīgi noteikti ir paredzējis izdzīvot.

Mēbeļu ražošanas uzņēmumā Jaunpiebalgā Normunds sācis strādāt jau 17 gadu vecumā, galdniecības arodskolas mācību prakses laikā. Viņa pirmais darbs bija dēlīšu krāmēšana no vienas kaudzes otrā. «Arodskolas laikā rūpnīcā pavadīju visas vasaras un prasīju arvien sarežģītākus uzdevumus. Man jau tolaik bija tikai viena doma — gribēju kļūt par šī uzņēmuma direktoru. Pēc sešiem gadiem par to arī kļuvu. Esmu apliecinājums tam, ka cilvēks dzīvē var izdarīt jebko.»

70 % no šodienas jauniešiem, kuri izvēlas studēt uzņēmējdarbības vadību, nav tam piemēroti, uzskata uzņēmējs. «Kad beidzu vidusskolu, viens no maniem dzīves skolotājiem man jautāja, ko es grasos mācīties tālāk. Teicu, ka varētu stāties juristos vai ekonomistos, vai vadības zinībās. Viņš saka: juristus zinu, ekonomistus zinu, vadību nezinu — vai nu cilvēkam ir dotības un viņš var būt vadītājs, vai nevar. Iemācīties to nevar, tāpat kā dziedāt vai zīmēt. Par direktoru kļuvu bez kādām vadības zināšanām. Tā ir tikai dzīves skola.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Lāču saimnieks: vieta, kur varētu atbrīvot darbaspēka resursus, ir valsts pārvalde

Dienas Bizness,04.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim maizes ceptuvē Lāči darbaspēks nav importēts, taču, ja šāda nepieciešamība radīsies, situācija būs jārisina un cilvēki no kaut kurienes būs jāimportē.

Tā intervijā žurnālam Playboy norāda ceptuves Lāči saimnieks Normunds Skauģis, kurš atzīst, ka Latvijas iedzīvotāju skaita samazināšanos uzņēmums izjūt gan patēriņa, gan darbaspēka resursu samazināšanās ziņā.

«Viena vieta, kur varētu atbrīvot darbaspēka resursus, ir sen nereformētā valsts pārvalde. Tur 30 procentus darbinieku mierīgi varētu atlaist, nekas nenotiktu. Viņi nonāktu darba tirgū, pārkvalificētos un samazinātu valsts izdevumus. Ik pēc laika valsts pārvaldē ir jāveic audits: kāpēc mums 2014. gadā ir tāda valsts pārvalde, kādiem mērķiem, vai mums tur tiešām ir nepieciešams tik daudz cilvēku?» runājot par darbaspēkau Latvijā, saka Skauģis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Normunds Skauģis: vajadzētu ievest darbaspēku uz noteiktu laiku

Sandra Dieziņa,25.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lāči pērn atvēruši vairākus veikaliņus, kas sekmējis ieņēmumu pieaugumu

Dažādu apstākļu dēļ pagājušais gads nebija viegls, bet kopumā savus plānus izpildījām un rezultātus sasniedzām, laikrakstam Dienas Bizness stāsta SIA Lāči saimnieks Normunds Skauģis.

Jaunus veikalus šogad uzņēmums pagaidām neplāno atvērt, jo jātiek galā ar esošajiem. Viena no lielākajām problēmām ir darbaspēka trūkums. N. Skauģis uzskata, ka jāsakārto esošā sistēma, lai varētu ievest darbaspēku uz noteiktu laiku.

«Svarīgs jautājums ir bezgalīgās slimības lapas. Tik daudz, cik cilvēki slimo pēdējos gados, – nezinu, vai Lāči būtu attīstījušies, ja tā būtu agrāk. Tā nav tikai mūsu uzņēmuma problēma, tā ir arī citos uzņēmumos. Algas ir legālas, tātad bezdarbnieka pabalsts ir stabils. Kāpēc lauku cilvēkam jānāk cept maizi, ja viņš pa vasaru var saņemt pabalstu un iet lasīt sēnes un ogas, un pelnīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Izcepta līdz šim lielākā Zaļās karotītes torte

,12.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc biedrības Mārketinga padome pasūtījuma izcepta īpaša Ziemassvētku torte, kas šodien tiks pasniegta daudzbērnu ģimenēm, kuras viesosies pie Valsts prezidenta rīkotajā svinīgās egles iedegšanā pie Rīgas pils. Tā būs līdz šim lielākā un smagākā Zaļās karotītes torte.

Ingūna Gulbe, biedrības Mārketinga padome direktore: "Zaļās karotītes tortes cepšana Ziemassvētkos ir mums jauna tradīcija. Šī torte ir īpaša, jo cepta no Zaļās karotītes produktiem, kas nozīmē augstu kvalitāti un izcilas garšas īpašības. Tā apvieno visus Zaļās karotītes produktu ražotājus no dažādiem Latvijas reģioniem un to ieguldīto darbu kvalitatīvu un labu produktu audzēšanā un ražošanā. Valsts prezidents Valdis Zatlers ir Zaļās karotītes patrons. Tādēļ arī nolēmām šo Zaļās karotītes torti, kas tapusi pēc īpašas receptes, pasniegt daudzbērnu ģimenēm Valsts prezidenta rīkotajā svinīgās egles iedegšanā pie Rīgas pils."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lāčiem par klientu mazāk; Gapoņenko boikotēs uzņēmuma produkciju

Dienas Bizness,28.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc tam, kad ceptuves Lāči vadītājs Normunds Skauģis publiski pauda savus uzskatus par ideju krievu valodai piešķirt otras valsts valodas statusu, biedrības «Par godīgumu un taisnīgumu» vadītājs Aleksandrs Gapoņenko nolēmis boikotēt Lāču produkciju.

Runājot par to, ar kādām metodēm patlaban tiek aizstāvēti Krievijas iedzīvotāji un krievu valoda, Gapoņenko laikrakstam Вести Сегодня norādīja, ka perspektīvas joprojām ir Vladimira Lindermana aizsāktas idejas, piemēram, aicinājumi boikotēt Krievijas pilsoņiem un krievu valodai nedraudzīgu organizāciju un uzņēmumu preces un pakalpojumus.

«Piemēram, firma Lāči paziņoja, ka krievu valoda nav valsts valodas cienīga – es vairs nepērku viņu produktus. Manam piemēram nav aizliegts sekot arī citiem. Lai jūt savu paziņojumu cenu!» norāda Gapoņenko.

Iepriekš N. Skauģis plašsaziņas līdzekļiem esot izteicies, ka krievu valoda nekad nekļūs par Latvijas otro valsts valodu. Lāču vadītājs arī piekrīt tiem, kas uzskata, ka uz raksts krievu valodā – veikalā vai aptiekā – ir zaimošana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Lāči turpina izaugsmi, sasniedzot 4.5 milj. Ls apgrozījumu

Sandra Dieziņa,31.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maizes cepšanas uzņēmums SIA Lāči pērno gadu pabeidzis ar 4,5 miljonu Ls apgrozījumu.

Tas ir par pusmiljonu Ls vairāk, nekā gadu iepriekš. Komentējot finanšu rezultātus, SIA Lāči saimnieks Normunds Skauģis skaidro, ka to izdevies panākt ar labu darbu un summējot vairākus faktorus, tostarp jaunu produktu ieviešanu. 2013. gadā tiek plānots neliels kāpums, jo, kā atzīst N. Skauģis, «lai arī ekonomika nedaudz iet uz augšu, tas, kas nonāk patērētāju maciņos, neļauj cerēt uz grandiozu patēriņa pieaugumu».

Jāatgādina, ka 2011. gadā SIA Lāču apgrozījums bija 4 miljoni Ls, bet 2010.gadā apgrozījums sasniedza 3,2 miljonus latu.

Uzņēmums 2011.gadā strādāja ar 44 736 latu peļņu salīdzinājumā ar 229 000 latu zaudējumiem 2010.gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Jaunu tirgu apguve tikai bezkontakta veidā

Māris Ķirsons,30.11.2020

“Jaunu, tālu zemju klientu pašlaik nav, jo lielākoties viņiem ir savs problēmu loks,” pašreizējo situāciju atklāj iekārtu ražošanas SIA Peruza valdes loceklis Roberts Dlohi.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējiem jaunā Covid realitāte nozīmē jaunu tirgu apguvi tikai bezkontakta veidolā un būtiski apgrūtina jaunu pircēju piesaisti ārzemēs.

Koronavīrusa izplatības ierobežošanai ieviestie piesardzības pasākumi ceļošanai būtiski apgrūtina jaunu pircēju piesaisti ārzemēs, jo attālinātās iespējas pilnībā nespēj aizstāt klātienes vizītes, tādu ainu rāda DB aptaujātie uzņēmēji.

“Ikvienu jaunu sadarbības partneri jācenšas pārbaudīt, cik vien tas iespējams, jo ar nezināmiem klientiem sadarbību neuzsākam, tāpēc ka krāpniecības uzplūdi ir viļņveidīgi,” situāciju skaidro maizes un konditorejas izstrādājumu ražošanas un tirdzniecības SIA Lāči īpašnieks Normunds Skauģis. Viņš norāda, ka vienīgais izņēmums ir tie potenciālie un līdz šim nezināmie darījumu partneri, kuri ir gatavi samaksāt 100% avansu par izvēlēto preci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Graudu cenas kāpums noteikti ietekmēs maizes cenu, taču pagaidām ir pāragri prognozēt gan graudu, gan miltu un maizes cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deviņu Vecrīgas krogu īpašnieki izveidojuši Vecrīgas Godīgo krodzinieku apvienību un popularizēs savu darbību internetā.

Apvienībā iesaistījušies deviņi dalībnieki - restorāni Steiku haoss, KID*, Lidojošā varde, Kaļķu vārti, Balzama bārs, Zilā govs, 4 Rooms, Fīlings un spēļu zāle Melnais kaķis. Apvienība reģistrēs preču zīmi Touristfriendly un izveidos arī mājas lapu. Apvienības krogos izvietos informāciju par citām tūristiem drošām izklaides vietām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto stāsts

Kā top?: Lāču īstā rupjmaize

Gunta Kursiša,27.06.2014

«Rupjmaize ir pamatīgs un diezgan cimperlīgs produkts. Nav tādu lietu tās sagatavošanas procesā, ko varētu izdarīt pavirši – tūlīt maizes kukulītī tas būs redzams. Svarīgi ir visi darbi,» tā, izrādot maizes ražotni Lāči, Db.lv stāstīja uzņēmuma vadītājs Normunds Skauģis.

Attēlā - maizes meistars sagatavo kukulīti likšanai krāsnī.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā īstā rupjmaize neiznīks, un to apliecina stabilais pieprasījums mazajās maizes ceptuvēs, kuru akcentē arī maizes ceptuves Lāči saimnieks Normunds Skauģis.

Šonedēļ rubrikā Kā top? portāls Db.lv piedāvā aplūkot, kā top īstā rupjmaize Lāču maizes ceptuvē.

«Rudzu maizes tirgus pašlaik ir stabils - nepaliek ne lielāks, ne mazāks,» Db.lv stāstīja maizes ceptuves Lāči saimnieks Normunds Skauģis, norādot, ka rupjmaize ir produkts, kura tirdzniecības apjomi nav atkarīgi no sezonas. Īstā rupjmaize ir visvairāk ceptā un pārdotā maize Lāčos. Šī maize tiek cepta dažādu izmēru kukulīšos, tāpat to izmanto, gan gatavojot grauzdiņus, gan rīvmaizi.

Kopumā Lāčos ik dienas tiek uzceptas piecas sešas tonnas dažādu veidu maizes. Visas sastāvdaļas, izņemot sāli un cukuru, tiek pirktas Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceptuve Lāči sadarbībā ar mākslinieci Margaritu Stārasti izstrādājusi bērniem domātu produktu līniju – sviesta cepumus bērniem Knīpucis.

Lai jaunie cepumi nonāktu līdz pircējiem, to tapšanā ieguldīti 30 tūkstoši latu, taču nenovērtējams arī esot ieguldījums, ko devusi māksliniece, uzskata Lāču saimnieks un maizniekmeistars Normunds Skauģis.

Jaunajo cepumu Knīpucis sastāvā izmantots saldkrējuma sviests, olas, milti cukurs, dzērvenes.

«Pēdējos gados arvien vairāk veikalu plauktos redzami produkti, kas saistīti ar dažādiem ārzemju tēliem un varoņiem. Īpaši tas vērojams bērnu produktu segmentā. Tie ir tālu no latviskām vērtībām un līdz ar to rodas jautājums – vai vietējie ražotāji nespēj likt pretī kaut ko savu? Ne tikai produktu izskats, nosaukums un noformējums nav atbilstošs latviskajam – mums ierastajam, arī šo produktu sastāvos redzam bērnu organismam nevajadzīgas izejvielas – dažādus aromatizētājus, krāsvielas, stabilizētajus, uzlabotājus, konservantus,» stāsta Normunds Skauģis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lāči ir viena no retajām maizes ceptuvēm, kas mūsdienās cep maizi no dabīgām izejvielām, izmantojot roku darbu un senas cepšanas tradīcijas. Lai pircējiem būtu vieglāk to atšķirt, ir radīts marķējums – margrietiņa, kas simbolizē, ka produkts ir dabīgs un nesatur uzlabotājus, Db.lv informēja SIA Lāči mārketinga vadītājs Atis Blinds.

„Ar šo marķējumu mēs gribam vērst uzmanību un arī pierādīt, ka var cept maizi bez mākslīgiem stimulatoriem un sasniegt to, ka tā ir patīkami mīksta ar izcilām smaržas un garšas īpašībām. Ja to mēs bijām panākuši pirms tam ar rudzu maizēm, tad tagad esam arī pārņēmuši seno laiku īpašos paņēmienus un to darām ar kviešu maizēm,” atzīst SIA Lāči īpašnieks Normunds Skauģis.

Maizes ceptuve Lāči tikko ir sākusi ražot dabīgu kviešu baltmaizi un divu veidu sēklu maizes – tumšo un gaišo. Izstrādājot šīs trīs maizes, visu pamatā ir sarežģīti un ilglaicīgi raudzēšanas paņēmieni, kas dod šiem produktiem papildus pievienoto vērtību – B, E un PP grupas vitamīnus un šķiedrvielas, kas labāk izmantojamas cilvēka organismā un piedalās gremošanas trakta sakārtošanā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Lāčos ceps lielāko maizes klaipu

Sandra Dieziņa,09.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atzīmējot SIA Lāči pilngadību, piektdien, 12. augustā, maizniekmeistars Normunds Skauģis ceps lielāko rudzu maizes kukuli, kura svars plānots 60 kg.

Tas būšot līdz šim lielākais izceptais rudzu maizes klaips Latvijā. Plašākai sabiedrībai milzu klaips tiks izrādīts svētdien, 14. augustā, kad Lāčos notiks dzimšanas dienas svinību pasākums. «Ideja par lielākā rudzu maizes klaipa cepšanu Lāčos ir jau kādu laiku. Nolēmām to realizēt uz Lāču pilngadības svinībām, godinot 18 gadskārtu kopš Lāču uzņēmums darbojas. Lielo klaipu cepsim klona krāsnī un tas, kā visi rudzu maizes klaipi, tiks gatavots ar rokām un krāsnī ielikts un izņemts izmantojot tam speciāli gatavotu milzu lizi,» stāsta saimnieks Normunds Skauģis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Reputācijas topa līderi - Laima, LMT un Statoil

Dienas Bizness,09.06.2011

(no labās) Indra Ozola NP Foods mārketinga vadītāja, LMT prezidents Juris Binde un SIA Latvija Statoil izpilddirektors Sandi Šteins

Foto: Kristians Putniņš, Dienas Mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vislabākā reputācija Latvijas uzņēmumu vidū ir saldumu ražotājam AS Laima, mobilos sakaru operatoram SIA Latvijas Mobilais Telefons (LMT) un degvielas tirgotājam SIA Statoil Latvia, liecina žurnāla Lietišķā Diena un sabiedrisko attiecību aģentūras Nords Porter Novelli veidotais Uzņēmumu reputācijas tops 2011.

Ceturto vietu izcīnijusi SIA Spilva, piekto - AS Swedbank, sesto - AS Aldaris, kam seko SIA Rimi Latvia, SIA Lattelecom, AS Dzintars un VAS Starptautiskā lidosta Rīga.

Uzņēmums ar straujāko reputācijas izaugsmi šā gada topā - SIA Palink (IKI), bet uzņēmums ar straujāko eksporta potenciāla izaugsmi – AS Latvijas Finieris.

Nords Porter Novelli valdes priekšsēdētājs Aigars Nords: «Sešu gadu laikā kopš Uzņēmumu Reputācijas Topa pētījuma uzsākšanas, topa līderu pulks palicis salīdzinoši nemainīgs, tomēr tikai 5 uzņēmumi – Laima, Latvijas Mobilais Telefons, Aldaris, Swedbank un RIMI – topa pirmajā desmitniekā noturējušies visā tā pastāvēšanas laikā. Un tā nav nejaušība. Šie uzņēmumi skaidri iezīmē minimālo «korporatīvās mīlestības» komplektu, kas nepieciešams vidējam latvietim.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Prognozē vietējo ražotāju preču mazināšanos lielveikalos

Madara Laicāne, Sandra Dieziņa, Db,02.10.2008

Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais: «Ar tiem sadarbības partneriem, ar kuriem līgums nav parakstīts, sarunas tiek turpinātas un ceram, ka izdosies noslēgt līgumus jau tuvākajā laikā.»

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražotāji uztraucas, ka līdz ar Konkurences likuma grozījumu stāšanos spēkā, veikalos varētu samazināties vietējās produkcijas klāsts, tirgotāji norāda, ka neaizvietojamu preču nav, raksta laikraksts Dienas bizness.

Pēc N. Skauģa paustā, ir jāskatās, vai turpmāk tirgotāji necentīsies sašaurināt sortimentu, tirgojot preces numur viens, ko visvieglāk pārdot, bet pārējās atstājot aiz borta. Ja preču apjoms tiek sašaurināts, plaukti var palikt tukšāki, taču par tiem jebkurā gadījumā jāmaksā un tad jāskatās, kas notiek īres tirgū, teica maizniekmeistars. Viņaprāt arī jāvērtē, kuri tirgotāji strādā visefektīvāk. «Šobrīd neviens ražotājs nav ieinteresēts pacelt cenu savam produktam, bet cīnās par to, lai izdzīvotu,» tā N. Skauģis. Bažas par to, ka ar laiku varētu sašaurināties sortiments un tādējādi mazākos ražotājus no veikalu plauktiem izspiestu lielrūpnieki, kas var tērēt ievērojami lielākus līdzekļus reklāmai, pauda Mālpils piensaimnieks valdes priekšsēdētājs Rolands Jomerts. «Tas ir tikai laika jautājums, kad mazajiem tas vadzis lūzīs. Paredzu, ka sortiments saruks, jo to uzspiedīs lielveikali,» tā R. Jomerts. Viņa vadītais uzņēmums vēl nav pārslēdzis visus līgumus ar tirgotājiem, jo viss vēl ir procesā un turpinās strīdīgo jautājumu saskaņošana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zaļās karotītes uzraudzības nodošanā PVD nozares eksperti saskata vairākas bīstamības.

Maizes ceptuves Lāči saimnieks Normunds Skauģis uz izmaiņām skatās skeptiski. «Nodot jau var šīs funkcijas un pēc tam nolikt kādā atvilknē vai skapī. Viss ir atkarīgs no tā, vai šī ideja tiks atdzīvināta un iedoti līdzekļi. Mēs esam ieinteresēti, lai caur šo zīmolu veicinātu patēriņu un realizāciju. Ja tas netiks darīts, tad varam tikai izteikt līdzjūtību,» tā N. Skauģis, kura uzņēmumā ražotā rupjmaize vairākkārt saņēmusi Tautā mīlētākā Zaļās karotītes produkta atzinību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kampaņa Nepērc Svešu līdz šim izmaksājusi 15 tūkst. Ls

Sandra Dieziņa,07.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kampaņas Nepērc svešu sākotnējās izmaksas ir 15 tūkst. Ls - par to Db.lv informēja viens no kampaņas iniciatoriem Latvijas Zivrūpnieku savienības prezidents Didzis Šmits.

Šobrīd kampaņā apvienojušies jau 17 ražotāji, galvenokārt pārtikas nozares uzņēmēji, bet kampaņā iesaistījusies arī Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR).

Kampaņai nepieciešamos līdzekļus sedz kampaņas dalībnieki.

Viens no kustības mērķiem ir panākt, lai 2014. gadā «Nepērc svešu» kļūst par dzīvesveidu. Paredzēts, ka kampaņas dalībnieki tuvākajā laikā apvienosies biedrībā.

«Aicinu katram būt sējējam katru dienu, lai pēc gadiem sabirst zelta graudi savejiem,» tā N. Skauģis.

Kampaņas līdzautors Ēriks Stendzenieks atzina, ka ļoti svarīgs kampaņas aspekts ir «neļauj ierēdnim pirkt svešu».

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Skauģis: darām visu, lai noturētu pircēju

,23.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maizes ceptuve SIA Lāči šo gadu paredz pabeigt ar nedaudz mazāku apgrozījumu, kā pagājušajā gadā.

Apgrozījums saruks, ņemot vērā iedzīvotāju pirktspējas kritumu un vidējās cenas samazinājumu, skaidro Lāču saimnieks Normunds Skauģis. Jāatgādina, ka pērn Lāči apgrozīja 3.4 miljonus Ls, kas bija par 5.6 % vairāk nekā gadu iepriekš.

N. Skauģis paredz, ka nākamgad būs vēl grūtāk, jo «pirktspēja turpinās samazināties». Pirmais ceturksnis jau tradicionāli pārtikas nozarē ir klusāks periods un tas varētu atstāt iespaidu uz visu gadu kopumā. Lai spriestu par atsevišķiem nozares spēlētājiem un to izredzēm, būtu jāvērtē saražotie apjomi, spriež uzņēmējs. Tomēr vērojama tendence, ka cilvēki izvēlas arvien lētākus produktus un līdz ar to iegūst industriālie produkcijas ražotāji. Lāči jau optimizējuši izmaksas un pārskatījuši produkcijas cenas un tagad tiek gaidīta pircēju reakcija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lāči atrod jaunu nišu maizes segmetā

,29.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maizes ceptuve Lāči atradusi jaunu pieeju, kā šo produktu pasniegt, palīdzot cilvēkiem rūpēties par veselīgu uzturu, Db.lv informē uzņēmuma mārketinga vadītājs Atis Blinds.

„Esam radījuši speciālu iepakojumu, kā maizi pasniegt pavisam jaunā veidā, proti, divšķēļu iepakojumā, lai to var lietot kā dabīgu un veselīgu pārtikas produktu ātrai enerģijas uzņemšanai ikdienas lielajā steigā. Tas ir daudzas reizes veselīgāk nekā apēst kādu citu ātro uzkodu, kas ir salīdzinoši trekni produkti, kas var saturēt lielu daudzumu E piedevas. Arī šokolādes izstrādājumi tiek izaicināti konkurēt ar mūsu jaunajiem produktiem,” atzīst SIA Lāči īpašnieks Normunds Skauģis.

Šādā speciālā iepakojumā sākumā tiks piedāvātas trīs veidu maizes: gaišā augļu maize, tumšā augļu maize un valriekstu maize. Visiem šiem produktiem ir augsta uzturvērtība, kas rada sāta sajūtu, tie satur 23-26% žāvētu augļu un riekstu, B un PP grupas vitamīnus un šķiedrvielas, kas veicina gremošanas trakta darbību, uzlabo zobu un smaganu veselību un novērš aptaukošanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Šodien laikrakstā

Skauģis: patēriņu varam audzēt ar vietējo patriotismu

Andrejs Vaivars, DB,12.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvenais aspekts, uz kura rēķina varam pieaudzēt iekšējo patēriņu, ir vietējais patriotisms, patērējot tos produktus, ko tepat uz vietas saražojam, jo tad nauda nonāk pašmāju ekonomikā, tā intervijā žurnālam Lietišķā Diena norāda uzņēmuma Lāči saimnieks, Uzņēmumu reputācijas topa uzvarētājs Normunds Skauģis.

«Ja veikala plauktā ir pašmāju tomāts un importa, jāsaprot, ka, pērkot vietējo produktu, mēs dodam darbu šejienes strādājošajiem, un viņiem būs nauda, ar ko iet uz veikalu,» atzīst maiznieks.

Viņš arī pauž viedokli, ka, ja reiz iedzīvotāju skaits samazinās, attiecīgi mazākām jākļūst arī valsts pārvaldes izmaksām. «Ja Latvijā būtu tikai viens miljons iedzīvotāju, valsts aparāta izmaksas arī tad būtu tikpat lielas, kā šobrīd? Tas nav pareizi! Šādā veidā ir jāskatās daudzas lietas, saprotot, kā varam mainīties, un ko varam darīt citādāk. Visās valstīs šobrīd skatās, kā būt efektīvākiem – arī mums tas ir jādara,» tā N. Skauģis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar krīzi «gastronomānija» Latvijā ir stipri sarūkusi, un patlaban plauktos palikuši tie produkti, kuri tiešām ir vajadzīgi, intervijā žurnālam Klubs stāsta maizes ceptuves «Lāči» īpašnieks Normunds Skauģis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāks privāto zīmolu īpatsvars lielveikalu plauktos strauji samazina ražotāju oriģinālpreču piedāvājumu.

To Dienas Biznesa rīkotajā konferencē Veselīga konkurence - attīstības pamats norādīja Konkurences padomes (KP) vecākā ekonomiste Skaidrīte Ābrama. KP prognozes liecina, ka mazumtirgotāju koncentrēšanās turpināsies un paredzams iepirkumu varas pieaugums. Tāpat sagaidāms lielāks privāto zīmolu īpatsvara pieaugums lielveikalos, kā arī ražotāju zīmolu kopēšana, kas var samazināt pieprasījumu pēc ražotāju oriģinālprecēm.

KP sniegtie dati liecina, ka 2009. gadā salīdzinājumā ar 2008. gadu atsevišķos tīklos pat vairāk nekā trīskāršojies mazumtirgotāju privāto zīmolu preču īpatsvars kopējā preču klāstā. Turklāt daudzās valstīs jau parādās tā saucamie trešās un ceturtās paaudzes privat label (privāto preču zīmju) - augsti kvalitatīvas, ekoloģiskas un citādi augstvērtīgas preces, kuru vidū mēdz būt gan inovatīvi produkti, gan ražotāju zīmolu kopijas, kas situācijā, kur kopējais patēriņš nepalielinās, samazina pieprasījumu pēc attiecīgajām ražotāju oriģinālprecēm. Latvijā ražotāji vēl nav vērsuši uzmanību uz šo problēmu, bet potenciāli arī tas var radīt konfliktu mazumtirgotāju un piegādātāju attiecībās tuvākajā nākotnē, prognozē KP.

Komentāri

Pievienot komentāru