Iveta Piternika ādas somas šuva jau pirms 20 gadiem; tagad viņa šai nodarbei ir pievērsusies ar jaunu sparu.
«Visas sievietes manā ģimenē ir nodarbojušās ar šūšanu. Arī mani agrā bērnībā vecmāmiņa iemācīja šūt ar veco Singer šujmašīnu. Es joprojām ar to strādāju,» stāsta Iveta Piternika, ādas somiņu Mint somas radītāja. Pirms 20 gadiem viņa pirmo reizi pamēģināja šūt ādas izstrādājumus un toreiz somiņas pamanīja kāda paziņa, kura dzīvoja Zviedrijā. Ar viņas iesaistīšanos somu šūšana izveidojās par biznesu. «Es šuvu, viņa pārdeva. Ar Zviedrijas cenām un Latvijas izmaksām tas mums abām bija veiksmīgs bizness. Tā es kādus trīs gadus nostrādāju tikai Zviedrijas tirgum, jo tur bija pieprasījums,» teic Iveta. No šī laika viņai «pielipis» skandināvu atturīgais stils, jo, ja nebūtu šī perioda, viņas somas būtu stipri kruzuļainākas – romantiskais stils vairāk atbilst Ivetas būtībai. Tagad viņa stilus kombinē.
Pēc tam Iveta ar somiņām «iepauzējusi», kad radās iespēja sākt darbu aviokompānijā. Gandrīz 20 gadus viņa veltījusi darbam šajā nozarē. Pirms kāda laika bija jāizdara izvēle – palikt vai aiziet –, un Iveta nolēma pievērsties kaut kam radošākam. «Neviļus, kārtojot māju, atradu ādas apstrādes darbarīkus, no kuriem visu šo gadu laikā nebiju atbrīvojusies. Uzšuvu dažas somas un biju stipri pārsteigta, ka man pazīstamās sievietes tās novērtēja un bija ieinteresētas. Tas deva pārliecību, ka laikam atkal jāšuj somas,» stāsta Iveta.
Tikai āda
Ivetas specializācija ir aplokšņu jeb clutch tipa somiņas. «Es sapratu, ka jātaisa kaut kas oriģināls, lai manas somas izceltos citu vidū. Clutch tipa somas tagad ir modē, un visas sevi cienošas kompānijas tās ražo,» viņa stāsta. Lai atšķirtos, viņa piedāvā somas ar dekoratīvu «jostiņu».
Iveta strādā tikai ar ādu. «Man patīk strādāt ar ādu, un es negribu atteikties no šī materiāla. Es nevēlos šūt somas no cita materiāla, jo neatmaksājas ieguldīt tik daudz laika un enerģijas produktā, kas ar savu kalpošanas laiku ātri beidz dzīvi,» viņa saka.
Esot daudzi klienti, kas iegādājas somu, jo patīk – nav svarīgi, ka tā ir dabīgā vai mākslīgā āda. «Viena daļa ļoti novērtē to, ka izmantoju dabīgo ādu, priecājas par tekstūru, smaržu. Tās parasti ir vecākās paaudzes klientes, kas novērtē šo materiālu. Savukārt jaunām meitenēm bieži vien nav svarīgi, no kāda materiāla soma ir šūta. Tāpēc ar vienu produktu jātrāpa abām cilvēku grupām,» saka Iveta.
Zaļā domāšana kļūst aktuālāka. Vaicāta, vai šī tendence ietekmē viņas darbu, Iveta teic, ka sievietes, kam patīk āda, no tās neatsakās. «Tāpat lopi tiek kauti un āda kaut kur tiek izmantota, turklāt ādas somas kalpo krietni ilgāk nekā māk- slīgā materiāla somiņa, ko nevarēs nodot mantojumā meitai. Saudzīgi apejoties, Mint somiņu var saglabāt arī mazmeitai,» uzskata Iveta. Ja nevienam vairs nebūs vajadzīgas ādas somas, viņa meklētu citu nodarbošanos, nevis pārietu uz citu izejmateriālu.
Latvijas sievietēm
Šobrīd Iveta koncentrējas uz klientēm Latvijā. «Man gribētos maksimāli ilgi noturēties Latvijā. Tajā laikā, kad strādāju Zviedrijā, tas bija veiksmīgs periods, bija viegli. Tagad es gandrīz eju grūtāko ceļu un sāku biznesu šeit un tā, kā tas jādara – pats iepazīsti tirgu, klientu utt. Protams, Latvija ir mazs tirgus, pirktspēja ierobežota un visvieglākais būtu uzreiz meklēt citus tirgus. Taču man gribētos radīt somas tieši Latvijas sievietēm. Arī tādēļ, lai saglabātu personisko saikni, es bieži pati braucu pie klientiem un redzu sievieti, kura nopērk manis šūto somu,» viņa stāsta.
Iveta vienreiz ir piedalījusies Kalnciema ielas tirdziņā, bet saprata, ka šis produkts nav īsti piemērots šāda formāta tirdzniecībai. «Cena ir nedaudz par augstu, lai somu nopirktu, atnākot uz tirdziņu. Taču tas ir labs mārketinga kanāls – uzreiz pēc tirdziņa uzrunāja vairāku veikalu pārstāvji, kas vēlējās ar mani sadarboties,» viņa teic.
Mint somas galvenokārt tiek tirgotas internetā. Iveta teic, ka ar tirdzniecību veikalos īpaši neaizraujas, jo tie uzliek savu uzcenojumu un tad cenas dēļ somas kļūstot mazāk pieejamas. «Protams, veikaliem sava eksistence ir jāatpelna un viņi liek diezgan lielu uzcenojumu. Soma veikala plauktā ir teju divreiz dārgāka, nekā es to gribētu. Es vēlētos, lai Latvijas sievietes saprot, ka šīs somas ir šūtas tieši viņām. Es labprāt ieklausos ieteikumos,» viņa spriež.
Tāpēc Iveta savas somas pilnveido, piemēram, sākumā viņa bija domājusi, ka iekškabatai jābūt tikai tik lielai, lai pietiktu vietas kredītkartei, bet klientes teica, ka vajag lielāku un ar rāvējslēdzēju. Vaicāta, cik daudz var ļauties klientu prasībām, Iveta atklāj, ka paklausa situācijās, kad nodomā – kāpēc man pašai tas neienāca prātā?
Plānu ir daudz
Mint somas darbojas gandrīz gadu. «Man liekas, ka šis laiks ir bijis ļoti veiksmīgs. Esmu pārsteigta par pozitīvo novērtējumu savam darbam no klientu puses,» teic Iveta.
Viņa gribētu paplašināt savu darbību un piedāvāt arī vīriešu somas. Tas gan būtu sarežģītāk, jo sieviešu somas Iveta šuj pēc izjūtām un savas saprašanas par to, kādai jābūt somai. Vīriešu somas varētu tapt līdzīgi, vienīgi nav zināms, vai viņas gaume sakrīt ar vīriešu domām par to, kādai jābūt somai. Tāpat ir iecerēts šūt lielākas sieviešu somas un mazas somiņas kāzām.
Tālākos plānos ietilpst izveidot Mint somas publiski pieejamu darbnīcu, kas būtu apvienota ar veikalu un kur cilvēki varētu gan nopirkt šīs somas, gan redzēt, kā tās top, pārliecinoties, ka somas šuj tepat Latvijā.