Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild Māris Bebris, Riga Master Workshop (RMW) īpašnieks. Riga Master Workshop ir viena no lielākajām klasisko auto darbnīcām Baltijā un Skandināvijā ar teju desmit gadu pieredzi tirgū. Apmēram 85% darba tiek eksportēts – klientu loks ir ļoti plašs, sākot no Krievijas un Rietumeiropas līdz pat Singapūrai un Austrālijai. Papildu restaurācijai RMW piedāvā arī auto uzglabāšanu nesezonā jeb tā dēvēto «ieziemošanu», tāpat arī spēkrata sagatavošanu rallijiem un tehnisko atbalstu to laikā, konsultācijas par iegādi, sertifikāciju utt.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Man ļoti lielu gandarījumu sagādā apziņa, ka esmu pielicis roku teju kultūrvēsturiskas vērtības saglabāšanā. Jāatceras, ka par klasiskiem auto uzskata tos, kas tika ražoti līdz 80tajiem gadiem – un šādu auto vairs nebūs, to skaits turpinās samazināties.
Līdzīgu motīvu vadīts es iegādājos savu pirmo restaurējamo oldtaimeri, atradu meistarus un biju nolēmis to pēc atjaunošanas pārdot. Tā vietā aizdevāmies uz lielāko klasisko spēkratu izstādi Vācijā, atrādījām savu darbu un sapratām, ka ir tirgus potenciāls. Varētu teikt, ka tas bija aizmetnis hobijam, kas pārtapa par biznesu.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Priecē, ka Latvijas restaurācijas speciālisti spēj sacensties ar pasaules lielākajiem auto restaurācijas nozares pārstāvjiem un bieži tos pat pamācīt. Apbēdina, ka šobrīd Latvijā klasisko un retro auto nozarē trūkst sistemātiskuma.
Piemēram, Eiropas Savienībā FIVA, kas ir vēsturisko spēkratu federācija, ievēro Turīnas hartu, kas klasiskā auto īpašniekam paredz gan privilēģijas, gan pienākumus. Piemēram, īpašniekam, kura dzelzs rumaks iegūst noteiktas kategorijas klasiskā auto statusu, būs nodokļu atlaides utt., bet tajā pašā laikā būs noteikti pienākumi. Proti, nedrīkst oldtaimeri apzināti bojāt, pārbūvēt kā labpatīk, drīkst nobraukt noteiktu kilometru skaitu gadā, jo galu galā tas ir kultūrvēsturiskais piemineklis.
Latvijā no šā visa ir tikai statusa piešķiršana un nodokļu atlaides, no auto īpašniekiem pienākumi netiek prasīti. Turklāt sertifikācija ir samērā formāla un gausa.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Priecē, ka spējam konkurēt un būt labākie restauratori reģionā. Ar kvalitāti un rūpīgu darbu esam iekarojuši Rietumeiropas tirgu. Ja konservatīvais Vācijas klasisko automobiļu entuziasts izvēlas Latvijas restauratorus, tad tas ir gandarījums.
Varbūt mazliet bažīgu dara tas, ka mums kā darba ņēmējiem nākotnē varētu būt zināms darba roku trūkums. Tādēļ īpašu uzmanību pievēršam jauno restauratoru apmācībai, lai mācās šobrīd no pieredzi ieguvušajiem un lai veidotu amatu prasmju pēctecību.
- Vai ir kādas kļūdas, kuras nevarat piedot Latvijas vadītājiem – līdzšinējiem/esošajiem?
Es ļoti labi saprotu, ka valsts vadītājiem ir daudz un dažādas prioritātes, tomēr arī auto restaurācijas un auto būves industrijai ir jautājumi, kas jāatrisina. Viens būtisks jautājums ir šī sertifikācija un procesa atbilstība starptautiskajiem standartiem.
- Vai darbinieku trūkumu izjūtat?
Pagaidām vēl nē, bet tuvākajā laikā, mainoties paaudzēm, mēs varētu saskarties ar šo izaicinājumu. Esošā situācija izglītības nozarē ir tāda, ka Latvijā jaunajiem censoņiem nav iespējas iegūt zināšanas par auto restaurāciju un ap to saistītiem procesiem. Tie, kas vēlas savu karjeru saistīt ar klasisko auto restaurāciju, dodas izglītoties uz Rietumvalstīm, piemēram, Vāciju vai Lielbritāniju, kur ir specializēti kursi un mācību programmas. Protams, var gadīties tā, ka šie cilvēki vairs neatgriežas, jo prasmīgas rokas vienmēr būs pieprasītas.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Darbiniekus, kas vēlas strādāt Riga Master Workshop raksturo – pacietība, mērķtiecība, spēja iedziļināties, rūpība un atbildība par paveikto darbu. Šīs rakstura īpašības ir pamatnoteikumi, lai paveiktais darbs būtu augstvērtīgs un kvalitatīvs.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Ražošanas jaudu palielināšana līdz 10 restaurācijas projektiem gadā. Restaurēt arvien interesantākus un eksotiskākus klasiskos auto no visas pasaules. Nākamā gada martā noteikti dosimies uz lielāko klasisko auto izstādi Techno Classica Essen Vācijā, lai ar augstvērtīgu darbu nestu Latvijas un Rīgas vārdu pasaulē.
Viens no nākotnes plāniem ir pārcelt uzņēmuma darbību uz piemērotākām telpām, piemēram, uz pirmskara laikā celtu depo, kas mūsu uzņēmumam piešķirtu to īsteno auru. Šajā depo zem viena jumta mēs gribētu apvienot visas tās darbnīcas, kas ir iesaistītas spēkratu restaurācijā, jo līdzās mašīnbūves speciālistiem procesā ir iesaistīti arī hromētāji, krāsotāji, lakotāji, galdnieki, ādas izstrādājumu ražotāji utt. Auto restaurācija ir ļoti daudzpusīga, ja šo nozari attīsta kā tādu, tai līdzi augtu arī citi amatniecības virzieni.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Algotu darbu savā karjerā neesmu strādājis nevienu dienu. Pabeidzot mācības RTU, ar draugu nodibinājām Latvijas-Ukrainas kopuzņēmumu, kas nodarbojās ar dažādu metāla izstrādājumu ražošanu un izplatīšanu.
Vēlākos gados pievērsos lauksaimniecībai – pārraudzīju briežu un liellopu audzēšanas biznesu. Ar laiku to papildināja arī lauksaimniecībai izmantojamo zemes resursu apgūšana un lietderīga izmantošana.
Teju pirms desmit gadiem sāku aizrauties ar klasiskajiem auto, to restaurāciju līdz kādu dienu, pēc pirmās Techno Classica Essen izstādes, sapratu, ka šo hobiju var apvienot ar uzņēmējdarbību.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums?
Uzņēmuma nosaukums ir ilga un radoša darba rezultāts. Vēlējos, lai nosaukums atspoguļo vietu, kur darbs tiek veikts, darbības jomu un nozari. Tā arī radās Riga Master Workshop.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Riga Master Workshop līdz šim vērtīgākā restaurētā automašīna ir 1943.gada Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina. Savulaik ir saražots vien 100 šādu auto, vērā ņemams fakts, ka šis ir viens no retajiem civilo auto modeļiem, kas ražots kara laikā.
Par šo restaurēto Alfa Romeo klīst interesanta leģenda. 1943.gadā pēc Ādolfa Hitlera pavēles īpašā operācijā tika atbrīvots gāztais Itālijas diktators Benito Musolīni. Pateicībā Musolīni uzdāvināja Hitleram četrus Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina modeļus, kurus tālāk nodeva augstākajam Reiha aviācijas ešelonam. Pastāv iespēja, ka Riga Master Workshop atjaunotais oldtaimeris ir viens no šiem auto. Šis ir vienīgais zināmais šāda modeļa restaurācijas gadījums un Alfa Romeo muzejs šim automašīnas modelim noteica vērtību pusmiljona eiro apmērā.
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Restaurētu un unikālu automašīnu iegāde ir ļoti laba investīcija. Restaurētas automašīnas peļņas procents, pieaugot auto vērtībai, ir lielāks nekā bankā.
Ārzemēs šim mērķim pieejami līzingi un visa veida apdrošināšanas. Pie mums tāda situācija nav. Ja jūs aiziesiet uz banku un teiksiet, ka vēlaties līzingā iegādāties 50.gada automašīnu, banka, labākā gadījumā, kredītā izsniegs pāris tūkstošus eiro. Vācijā līzingu šādam nolūkam dabūt nebūtu problēma, jo ir zemi riski. Ar šādām retro automašīnām ikdienā nepārvietojas un iekļūt satiksmes negadījumos ir ļoti maza iespējamība. Šīs mašīnas, lielākoties, arī nezog, jo tās pēc tam nevar pārdot. Šie faktori veido drošas investīcijas priekšnoteikumus.
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Esmu patīkami pārsteigts par klasiko automašīnu tirgu pasaulē, kas ir augošs – palielinās gan auto vērtība, gan izsoļu rezultāti. Piemēram, nesen pieredzējām jaunu rekorda cenu klasiskā auto iegādē. Augustā izsoļu nams Bonhams pārdeva sportisko 1962. gadā ražoto Ferrari 250 GTO Berlinetta par 30 miljoniem dolāru.
Tāpat katru gadu arī šajā nozarē ir savas tendences un «mode». Pirms diviem gadiem klasisko auto īpašnieki vēlējās, lai veicam pilnu restaurāciju un nolietotās detaļas aizstājam ar jaunām. Šobrīd klasisko auto nozares trends ir atstāt pēc iespējas vairāk orģinālo detaļu, lai saglabātu autentiskumu un gadu gaitā iegūtos sīkos defektus.
- Kurš ir Jūsu mīļākais ēdiens un dzēriens?
Priekšroku dodu augstvērtīgam un labi pagatavotam steikam. Novērtēju arī noturēta konjaka garšu.
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Ja klasisko auto uzskatām par personību, tad pamatīgu mācību un pieredzi ieguvu Alfa Romeo 6c2500 Sport Pininfarina restaurācijas projekta gaitā. Pamatīgu ietekmi ir atstājusi izlasītā literatūra, konspektēto materiālu skaits un restaurācijā ieguldītās vairāk nekā 4000 darba stundas.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Priekšroku dodu izbraucienam ar klasisko auto. Tās sajūtas, ko sniedz brauciens ar tikko restaurētu auto, nav iespējams īsi aprakstīt. Tas ir piedzīvojums un patīkams satraukums, ka teju pirms pusgadsimta ražots auto spēj iekļauties mūsdienu satiksmē. Iebraucot pilsētā, vienaldzīgo nav. Visbiežāk cilvēku sejas atplaukst smaidā un prātā nospiežas LIKE poga. :)
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Stāsts ir par Alfa Romeo 6C2500 Sport Pininfarina. Klients no Čehijas, kurš unikālo auto bija iegādājies ebay izsolē, Kalifornijā, jautāja, vai Riga Master Workshop var restaurēt šādu automašīnu. Viņš parādīja divas fotogrāfijas. Es, protams, teicu, ka mēs to varam, uz ko mehāniķis saķēra galvu un teica, ka tas nav iespējams. Mans uzstādījums bija – ja kāds cilvēks kaut ko ir izgatavojis, tad to var atkārtot.
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Piekrītu teicienam: «Dari to, kas tev visvairāk patīk, aizrauj un rezultāts neizpaliks. Arī finansiālais.» To arī novēlu ikvienam DB.lv lasītājam.
#2/8
Noslēdzām Mercedes 300SE 1964 restaurāciju ar fotosesiju Ķīpsalā. Jau pēc 5 stundām auto devās ceļā pie īpašnieka.