Foto

Sākam biznesu: tuvojas atklātnīšu biznesa ražas laiks

Inita Šteinberga, speciāli DB,03.12.2013

Jaunākais izdevums

Uzlieku labu mūziku, izkārtoju priekšā papīrus, un iedvesma nāk, tā sākas atklātnīšu mākslinieces Unas Austrumas darba diena. Darbošanos šajā jomā pavisam nopietni Una sākusi šovasar jūnijā.

Pāraug hobiju

Viņa gatavo dažādas apsveikuma kartītes, ielūgumus, galda kartes u.c., tostarp ir gan tādas, kas ir individuāls roku darbs, gan drukātas, gan tikai kā dizaina paraugi pārdošanai elektroniskā formātā.

Ar atklātnīšu gatavošanu viņa aizrāvusies jau agrāk, ar dažādu dizainu izstrādi reklāmas aģentūrā saistīts bijis arī viņas iepriekšējais darbs. Pamazām viņa sapratusi, ka šajā radošajā jomā jūtas vislabāk, visbrīvāk. Tas esot no darba veidojies hobijs, kas pārvērties par darbu.

Tiklīdz māksliniece pievēršas saviem papīra darbiem, viss izdodas, veicas. Turklāt gatavošanas process viņai sagādā lielu prieku.

Una secinājusi, ka arvien vairāk cilvēku atkal vēlas kaut ko romantisku, personisku un mīļu. Viens no veidiem, kas šādu sajūtu sniedz, ir atklātnīšu, ielūgumu sūtīšana.

Vērtējot pieprasījumu, iespējas un savus tālākos plānus, Una izlēmusi tuvākajā laikā paplašināt savu biznesu. Tiek meklētas telpas, apzināti draugi – domubiedri, ar kuriem kopā varētu darboties. Telpām ir ļoti liela nozīme, tām jābūt labā vietā, kur daudz ļaužu, jo darbnīcā plānots gan strādāt, gan izrādīt un tirgot darbus, gan rīkot mācības, darbnīcas lieliem un maziem.

Māksliniecei arī pašai būtu tīkamāk strādāt, ja apkārt varētu izvietot savus radītos darbus. Una nākotnē vēlētos tā sakārtot darbu, lai vairāk laika atliktu tieši elektronisko dizaina paraugu gatavošanai.

Vajadzīgs pedantisms

Pirmie vairumā gatavotie produkti bijuši ielūgumi. Vasarā ir kāzu laiks, kad ļaudis parasti sūtot ielūgumus. Katrs izvēloties pēc savas gaumes un rocības, mīļākajās krāsās. Citugad tikšot vairāk piestrādāts izlaidumu laikam, jo šogad atklātnītes piedāvātas jau pašā izlaiduma laika beigās. Vien dažas skolotājas apsveiktas ar individuāla dizaina kartītēm.

Una uzskata, ka arī to gatavošanai vajadzīgs īpašs talants un tas ir pedantiskums. Ilgākā un grūtākā darba daļa esot tieši precīzu sagatavju izgriešana un savienošana. Dažādas lentītes, puķītes un citus dekorus var izvietot brīvāk. Māksliniece atklāj, ka pat visprecīzākajai atklātnītei esot kāds mazs slīpumiņš, bet tas tiekot pieļauts, jo galu galā – lai jūt, ka tas ir roku darbs. Pati pedantismu mantojusi no vectēva. No otra vectēva – čaklumu, kas dīvainā kārtā izpaužoties tieši atklātnīšu gatavošanas jomā.

Kad paraugs izstrādāts, materiāli sagādāti un sagataves gatavas, tad darbs sokoties raiti. Taču īpaši sasteigt neko nevarot, jo katram darbiņam jāvelta uzmanība. Tādēļ arī ar roku darinātajām atklātnītēm nekāda lielā cenas nolaišana, gatavojot vairumā, nevarot būt, kā tas ierasts, pasūtot drukātus variantus tipogrāfijā.

Pēc izglītības Una ir baltu filoloģe, folkloriste. Folkmūzika, etnomūzika, Dziesmusvētku enerģētika ir tā, kas noskaņo uz īstā viļņa. Pašai māksliniecei ir interesanti veidot tematiskas kolekcijas. Piemēram, valsts svētkos 18. novembrī Saules muzejā bija patriotisku atklātnīšu izstāde. Tā tapusi, iedvesmojoties no skaņdarba Saule, Pērkons, Daugava.

Dažādu ielūgumu gatavotāju ir daudz, spriež Una un vērtē, ka viņas ielūgumi un piedāvājums kopumā nav tas lētākais, taču viņa vēlas saglabāt kvalitāti.

Zināšanas, darbs un instrumenti ir tas, kas vajadzīgs, lai taptu labs produkts, pārliecināta Una.

Patlaban nopelnītie līdzekļi galvenokārt tiek ieguldīti jauna aprīkojuma iegādē, kas palīdz dažādu elementu griešanā, ļaujot paātrināt procesu un radīt plašāku piedāvājumu. Piemēram, smalku zariņu, taurenīšu, sniegpārsliņu formas. Gatavos elementus var savienot dažnedažādi. Ar rokām darinātās atklātnītes tiekot radītas arī vienā eksemplārā, ja ir pasūtījums. Dažu īpašu darbu varot izgriezt ar nazīti. Piemēram, pats neparastākais bijis pasūtījums gatavot īpašu, telpisku bildinājuma apsveikumu.

Tuvojas ražas laiks

Šis būs pirmais Ziemassvētku laiks ar pirmajiem lielākajiem pasūtījumiem. Naudas ziņā svarīgākie klienti, protams, ir uzņēmumi. Tiem tiek piedāvāti dažādi dizaini. Drukājamos var pasūtīt vēlamajā daudzumā un iegūt dažu dienu laikā. Populāra arī Ziemassvētku un citu svinamu reižu dizaina parauga iegāde, kuru internetā var aizsūtīt klientiem.

Tā kā šāds prieks nemaksā daudz, tādus izvēlas mazie uzņēmumi un aizmāršīgie, kas attapušies pēdējā brīdī pirms svētkiem, kad taustāmu sveicienu aizsūtīt par vēlu.

Pareizi un laicīgi būtu, spriež māksliniece, ja Ziemassvētku atklātnītes pasūtītu jau septembrī oktobrī, taču tad daudzi pat dzirdēt vēl ziemas vārdu negribot, kur nu vēl pētīt paraugus.

Top latviskais stils

Una arvien turpina papildināt savas zināšanas gan tieši atklātnīšu gatavošanas kursos, gan konsultējoties un mācoties pie profesionāliem māksliniekiem.

Apsveikumu, ielūgumu gatavošanas kursu esot daudz, skaidro Una, un vēl viņai ir daudz ko mācīties no pieredzējušiem meistariem, kas pārzina dažādas tehnikas. Pie māksliniekiem vērtīgi apgūt kompozīciju, krāsu mācību, jo šīs likumības darbojas, gan gleznu gleznojot, gan atklātnīti gatavojot. Vērtīga esot arī iespēja reizēm kādam parādīt savu veikumu, lai izsaka domas, pakritizē.

Atklātnīšu darināšanai ir dažādi stili. Una tos izmēģinājusi un strādā, jo uzskata, ka divriteni no jauna izgudrot nevajag. Pasaulē, piemēram, ir populāri tā dēvētie scrap-booking, vintage. Taču tas, kas der amerikāņiem, kur šāds mākslas veids īpaši populārs, neder latviešiem, pārliecinājusies māksliniece. Tādēļ viņa patlaban ir sava individuālā stila meklējumos. Kāds tas būs, vēl grūti pateikt, bet pamatnostādnes ir tādas, lai apsveikums vai ielūgums mazliet līdzinātos plakātam. Lai tajā būtu arī kāda doma, ideja nolasāma, ne tikai glīti izkārtoti dažādi elementi. Lai nebūtu pārspīlējumu. Latviešiem patīkot lakoniskas kompozīcijas, bet ar rozīnīti. Arī krāsu izvēlē dominē maigie pasteļtoņi, violetais, sudrabs. Atklātnītes esot Unas veids izteikties mākslā latviski.

«Mani Ziemassvētki nav sarkani ar zeltu, bet balti, pelēki, tumšī zili, brūngani, tādi, kā tos atceros no bērnības, kad vectēvs zvaigžņotās naktīs kamanās vizināja caur piesnigušu mežu,» savu iedvesmas avotu atklāj Una.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zīmola Flōs radītāji Rūdolfs Baltiņš un Kristīne Niedrāja rada kartītes ar ziediem – sezonas laikā ievāktiem, saplacinātiem un herbārija formā pielīmētiem pie atklātnītes

«Šis nav apzināts biznesa projekts, bet tas nav arī hobijs. Kad radās ideja taisīt kartītes, bija skaidrs, ka tas jādara mērķtiecīgi. Tā kā mums pamatnodarbošanās ir cita – Kristīne ir keramiķe, bet es esmu scenogrāfs –, tas viss attīstās lēnām, turklāt herbāriju nevar ievākt, kad vien gribi, un kartīšu sagatavošana prasa laiku,» stāsta Rūdolfs. Viņš arī atzīst, ka nav sarežģīti izstrādāt vienu produktu, bet, ja gribas paplašināt sortimentu, jāsāk kaut ko saprast no biznesa pamatiem. Pagaidām viņi nav gājuši uz semināriem par uzņēmējdarbību, bet šobrīd ir skaidrs, ka tas būs jādara, jo viņiem nav ne ekonomikas, ne biznesa izglītības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paralēli svešvalodu apmācībām bērnudārzos SIA ABC Valodu skola īpašniece Lilija Jansone sākusi nodarboties ar sajūtu un emociju kartiņu izgatavošanu

Lilija ir paplašinājusi savu uzņēmējdarbību un šobrīd ražo arī apsveikumu kartītes ar zīmolu Kortit. Tām ir Lilijas pašas veidots dizains; tās ir ar kaķiem, zaķiem, bruņurupučiem, žirafēm un citiem dzīvnieciņiem. Kortit sortimentā ir gan apsveikumu kartītes ar cipariem, kas apzīmē gaviļnieka gadu skaitu, gan pateicības kartītes u.tml. «Tās ir sajūtu un emociju kartiņas,» saka Lilija. Sākumā viņa tās piedāvājusi pastkartes formātā, bet tagad – kā atklātnītes. Pirmās kartītes bija mandalu stilā un ar dažādiem cilvēkiem svarīgiem atslēgvārdiem, bet laika gaitā sortiments papildināts ar bērnišķīgākām kartītēm. Šobrīd kartiņas nopērkamas tikai vienā veikalā – Sajūtu aleja. «Vēl jāpiestrādā pie mārketinga,» saka Lilija. Nākotnē viņa vēlas attīstīt to tirdzniecību Latvijā un ārvalstīs, kā arī interneta vietnē Etsy, kur uzņēmums tās piedāvās iegādāties arī citās valodās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Lietus ietekmē Ziemassvētku vecīšu darbu

Ilze Šķietniece, speciāli DB,23.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rūķupes Ziemassvētku vecītim, kas jau ilgus gadus darbojas Pāvilostas novada Ziemupē, uzradušies kolēģi, kas ciemiņus gaida Latgalē un Vidzemē. Lai arī aktivitātes tiek piedāvātas jau laicīgi, interese nav tik liela kā gribētos. To ietekmē lietainais un drūmais laiks.

Svētkiem velta muzeju

Ziemassvētku vecīša rezidencei Raunas novada Drustu pagasta Pļavnās šī būs tikai otrā darbības sezona. Pērn tā pēdējos sagatavošanās darbus pabeidza īsi pirms atklāšanas. Biedrības Ziemassvētku vecīša rezidence valdes priekšsēdētājs Igors Āboliņš stāsta, ka ideja izaugusi no personīgas aizraušanās, veidojot kolekciju par Ziemassvētku un Jaunā gada tēmu.

"Sākumā no miskastes paglābu ļoti daudzas atklātnītes, kas veltītas Ziemassvētkiem un Jaunajam gadam. Sāku krāt," viņš atceras. Pēc tam radās interese, kādēļ Ziemassvētku vecīti dēvē tieši tā, kurā laikā tas aizsācies un kad šis svētku simbols pārtapis par Salatēvu. Pircis preses senus izdevumus, kas izdoti decembrī. Palēnām klāt nākuši rotājumi un viss pārējais.

Komentāri

Pievienot komentāru