Latvijas uzņēmums SIA Farcore Finance izstrādājis tehnoloģiju Walmoo, kas ļauj atbrīvoties no daudzajām veikalu lojalitātes kartēm, apmainot tās pret «gudro» uzlīmi uz telefona.
«Visi gaida, kad būsim gatavi parādīties publiski. Pirmajam ir visgrūtāk, taču kādam tas būs jāuzsāk un ir daudz piemēru, ka pirmie paliek atmiņā vislabāk, piemēram, SMS credit pirmie piedāvāja mini kredītus un visi to atceras. Mēs gribam būt pionieri šajā lauciņā,» tā Guntis Čoders, Walmoo (SIA Farcore Finance) līdzīpašnieks. Walmoo ir mobilā lojalitātes, komunikācijas un identifikācijas platforma, ar ko iecerēts izskaust plastikāta klientu kartes - cilvēks var iztukšot maku un daudzu plastikāta klienta karšu vietā lietot vienu uzlīmi, kuru noskenējot tiek apliecināts, ka tas ir viņš.
Walmoo darbojas uz NFC (Near Field Communication) tehnoloģijas, kas ir līdzīga kā uzlīmēm uz mūzikas diskiem un drēbēm veikalos, kuras, ejot cauri drošības vārtiem, pīkst. Piemēram, arī E-talons strādā, izmantojot NFC tehnoloģiju. Lai gan šī tehnoloģija pastāv jau vairākus gadus, potenciāls saskatīts tikai pavisam nesen, un pēdējos divos gados tādi milži kā Paypal, Visa un Google ir ķērušies klāt šim jautājumam. Arī mobilo telefonu ražotāji sāka ražot telefonus, kur ir iestrādāta šī tehnoloģija, tomēr pagaidām 99,9% cilvēkiem nav šādu tālruņu.
«Pagaidām mums kaut kā jāiztiek, tāpēc līmēsim uz telefona uzlīmīti. Tā nav obligāti jālīmē uz telefona - to var turēt makā utt. Identifikators ir čipiņš, kas iestrādāts uzlīmē,» stāsta Guntis. Šo uzlīmi cilvēks reģistrē internetā, izveidojot savu profilu un krājot klientu kartes, kuponus, biļetes - visu, ko pērk vai kam piesakās, glabājas on-line. Piemēram, ar šo tehnoloģiju veikalā, noskenējot uzlīmi, tirgotājs identificē, ka tas tiešām ir viņu klients Uldis vai Indra, un piešķir atlaidi, uzlīmi u.tml. Tāpat, nopērkot kino biļeti on-line, tas tiek piereģistrēts lietotāja profilā un kino vairs nav jādrukā biļete - pietiek vien noskenēt uzlīmīti pie ieejas. «Viss, kas glabājas makā, ir saliekams uzlīmē un informācija glabājas internetā,» skaidro Guntis.
Vēl pagājušā gada augustā, kad šī ideja ieguva konkrētu apveidu un Guntis iestājās Nordea Biznesa skolā, viņam bijusi pārliecība, ka uzņēmums piedāvās norēķinu iespējas ar īsziņu palīdzību.
«Zinājām, ka tā ir novecojusi pieeja, un, paskatoties, kas notiek pasaulē, secinājām, ka ir citas iespējas - NFC. Pērn sāka darboties Paypal, Google Wallet un Mokipay Lietuvā un visi, izņemot lietuviešus, piedāvā risinājumu telefonā. Lielajiem uzņēmumiem ir daudz naudas un viņi var atļauties strādāt piecus gadus uz priekšu, jo zina, ka tad būs pietiekami daudz cilvēku, kas tehnoloģijas lietos. Mēs gribam radīt risinājumu šim brīdim, kuru ar laiku var pielāgot situācijai un nākotnē pāriet uz risinājumu bez uzlīmītes. Vienubrīd pat nedaudz nobijāmies - kā mēs tādi maziņi līdīsim tādā nozarē, kur jau darbojas tādi milži kā Google un Paypal un tērē tam miljonus. Taču Ričards Brensons ir teicis, ka tad, ja uzskati, ka vari izdarīt labāk nekā citi, tad vienkārši ņem un dari! Attīstījām savu ideju un šobrīd Walmoo nav līdzinieku,» apgalvo Guntis.