Mūsdienās papildu saziņas funkcijām telefons iegūst arī norēķinu ierīces vaibstus, taču pagaidām maksājuma kartes vietā «pīkstināt» viedtālruni vēl nav norma.
«Gandrīz visām bankām ir bezkontakta kartes, vairākas bankas ir izveidojušas savus maciņus, ar kuriem var norēķināties arī ar telefonu. Nākamais risinājums būtu telefonu ražotāju maciņi – Apple Pay vai Samsung Pay,» saka Zanda Brīvule-Jansone, norēķinu karšu sistēmas operatora Worldline Baltics vadītāja. Fiziskajā pasaulē, iepērkoties veikalos, Apple Pay un Samsung Pay būs viena no vairākām bezkontakta norēķinu metodēm, un šajā vidē nebūs lielas starpības, vai maksāt ar telefonu vai karti. Viņas skatījumā, visbūtiskāk situācija mainīsies virtuālajā vidē, kad ar Apple Pay vai Samsung Pay varēs norēķināties arī e-komercijā. «Tās transakcijas būs tikpat drošās kā fiziskā vidē apstiprināti maksājumi ar PIN kodu,» viņa norāda.
Bankas Citadele valdes loceklis un privātpersonu klientu apkalpošanas direktors Vladislavs Mironovs stāsta, ka bankas pakāpeniski nomaina klientiem izsniegtās kartes uz tādām, kurās ir arī bezkontakta maksājumu risinājums. Uzlabojas arī infrastruktūras pieejamība, un šobrīd ar bezkontakta risinājumiem var norēķināties jau diezgan plaši. «95% Citadeles maksājumu termināļi pieņem bezkontakta norēķinus,» viņš saka. Vērojot tirgu, banka saprata, ka vienoties ar lieliem spēlētājiem kā Apple Pay varētu būt sarežģīti, jo kompānijai ir sava attīstības stratēģija un tā skatās uz lielākām valstīm. V. Mironovs lēš, ka Apple Latvijā varētu būt aptuveni 20% tirgus daļa un tāpēc tas varētu nebūt tik nozīmīgs spēlētājs maksājumos ar mobilo tālruni, tādēļ, lai arī aktuāla lieta, risinājums nedotu lielu pienesumu biznesā. «Mēs izvēlējāmies Android telefonus, jo tā varam nodrošināt 3/4 tirgus, bet pārējiem piedāvāt uzlīmes un aproces. Kad cilvēks nevēlas nēsāt līdzi karti, var maksāt ar telefonu, aproci vai uzlīmi,» viņš norāda.
Zem desmit eiro
Šobrīd Citadele klientu vidējā summa norēķiniem ar aproci ir ap 6 eiro, uzlīmei – ap 7 eiro, telefonam – 9 eiro. Maksājumus ar telefonu, aproci vai uzlīmi vēl nevarot saukt par normu, bet klientu īpatsvars, kuri izmanto maksājumu iespējas ar telefonu, aproci vai uzlīmi, stabili aug. Maksājumu skaits, kas veikti, kad šī funkcija tika ieviesta 2017. un 2018. gadā, pieauga pat 52%, bet šī gada pirmajā ceturksnī – vēl par trešdaļu. V. Mironovs teic, ka vairāki tūkstoši klientu šādus maksājumus regulāri izmanto ikdienā. Cilvēkiem, aktīvāk izmantojot šo iespēju, aug vidējā pirkuma summa. Sākumā bija bailes norēķināties ar bezkontakta tehnoloģijām, arī limits bija mazāks.
Pērn jūlijā Swedbank Latvijā sāka nodrošināt iespēju veikt apmaksu tirdzniecības vietās ar Android viedtālruņiem, un līdz šim brīdim ir veikti vairāk nekā 260 tūkstoši Swedbank klientu maksājumi ar mobilo telefonu. «Redzam, ka ar katru mēnesi šādi veikto darījumu skaits pieaug, turklāt arvien biežāk lietotāji izvēlas veikt maksājumus ar telefonu par nelieliem pirkumiem, ko apliecina arī veikto pirkumu vidējās summas samazināšanās pēdējā pusgada laikā no 8,3 eiro līdz 7 eiro,» saka Mihails Čebotars, Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs.
Šobrīd maksājumus ar telefonu, aproci vai uzlīmi vēl gan nevar saukt par normu, un tam par iemeslu ir pieradums. «Ieradums «pīkstināt» karti lielāku tempu uzņem tikai pēdējā pusgadā. 2017. gada vidū tikai starp 10 un 20% klientu izmantoja bezkontakta funkciju, bet šī gada sākumā īpatsvars starp mūsu klientiem, kas izmanto jauno X karti, sāk tuvoties 49%. Iepriekšējām kartēm mūsu portfelī pieaugums nav tik ievērojams un ir virs 20%, bet tieši X kartei, ko pozicionējam aktīvajiem iedzīvotājiem, jau 49% izmanto bezkontakta funkciju un novērtē to,» teic V. Mironovs.
Visu rakstu lasiet 11. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!