Vairākas aviokompānijas jau drīzumā varētu celt aviobiļešu cenas un sākt ieviest degvielas piemaksas lidojumos no Rīgas.
To Db prognozē vairāki avionozares eksperti, uzsverot, ka cenas varētu celt t.s. klasiskās aviokompānijas. Galvenais iemesls šādai rīcībai ir strauji augošās naftas cenas pasaulē, kas pēdējā gada laikā vairāk nekā divas reizes ir sadārdzinājušas avio degvielas cenu. Pērnajā gadā aviokompānijas par tonnu aviodegvielas vēl maksājušas 700 ASV dolārus, bet šobrīd cena ir pieaugusi līdz 1450.
Pirmās - klasiskās
Pirmās aviokompānijas, kas varētu ieviest degvielas piemaksas un celt biļešu cenas, būšot t.s. klasiskās aviokompānijas - pirmkārt cenas celšoties tālajos lidojumos un starpkontinentālajos reisos, kuros garāku lidojumu dēļ degviela veido daudz būtiskāku izmaksu daļu nekā tuvajos un reģionālajos reisos. Pirmā aviokompānija jau ir zināma, kas ievieš degvielas piemaksas - Db rīcībā no lasītāja nonākusi Nīderlandes aviokompānijas KLM elektroniskā vēstule, kurā tā informē klientu, ka no 10. jūlija ievieš lielas degvielas piemaksas vidējos un tālajos lidojumos. Db, kā potenciālais ceļotājs, piezvanot uz tūrisma kompānijas T.U.I biļešu rezervācijas centru, saņēma apstiprinājumu KLM nodevas ieviešanai, kas palielinās aviobiļešu cenu vidēji par 120 eiro (jeb 84 Ls). Ar citām klasiskajām avio- kompānijām, kas lido uz Rīgu, Db sazināties neizdevās, tomēr sagaidāms, ka arī tās drīzumā varētu rīkoties līdzīgi. Tādējādi biļešu cenas daudzos tālajos lidojumos varētu pieaugt pat par vairākiem simtiem eiro.
Cenas sola turēt
Abas lielākās aviokompānijas Rīgas lidostā, kas pārvadā lielāko daļu no Rīgas lidostā apkalpotajiem pasažieriem - Ryanair un airBaltic sola, ka biļešu cena nākotnē netiks celta. «Mēs nemaz nevaram atļauties palielināt biļešu cenu, jo tas momentā atsauksies uz pieprasījumu - samazināsies pasažieru skaits,» norāda airBaltic prezidents Bertolts Fliks. Tiesa, tūrisma birojos izskanējusi informācija, ka biļešu cenas varētu kāpt arī airBaltic. «Ryanair nekad neieviesīs degvielas piemaksas un necels biļešu cenas degvielas dēļ,» uzsver Ryanair pārstāvis Vilhelms Hamiltons. Viņš norāda, ka kompānijā ieviests stingrs taupības režīms un tiek meklētas arvien jaunas iespējas, kā ietaupīt līdzekļus un noturēt pašreizējo cenu līmeni. Līdzīgi rīkojas arī citas zemo izmaksu aviokompānijas. Rīgas gadījumā attiecībā uz lidojumiem uz Eiropu problēma ir tā, ka mūsu lidosta atrodas salīdzinoši tālu, līdz ar to ilgo lidojumu dēļ sāpīgāks ir arī aviodegvielas cenu kāpums. B. Fliks ir pārliecināts, ka ilgtermiņā degvielas cenu kāpums nekaitēs aviokompānijām, kas spēs sakārtot izmaksu jautājumus. «Galvenā problēma ir tā, ka aviodegvielas cenu kāpums ir ļoti straujš. Ja tas notiktu lēzenāk, tad aviokompānijas varētu pielāgoties,» norāda B. Fliks.
easyJet neapmierināti
Neoficiāli avoti, kas saistīti ar Rīgas lidostu, Db norādīja, ka šobrīd ļoti neapmierināta ar finanšu rezultātiem maršrutā uz Rīgu ir britu zemo izmaksu aviokompānija easyJet. Tiek pat pieļauts, ka aviokompānija no Rīgas varētu aiziet, jo tā šobrīd pārskata visus savus maršrutus un pēta, kādus rezultātus uzrāda katrs virziens. Db gan neizdevās gūt apstiprinājumu šādai informācijai kompānijā. easyJet reģionālais direktors Džons Kolsats norāda, ka nevar komentēt šādu informāciju. Vienlaikus viņš uzsver, ka aviokompānija noteikti nevienā no saviem maršrutiem necels biļešu cenu.
Sagaida bankrotu vilni
Pārmaiņas avionozari noteikti skars. Neskatoties uz skarbajiem taupības pasākumiem daudzās aviokompānijās, Rīgā lielākās strādājošās kompānijas neplāno strādāt ar lielu peļņu. Ryanair šogad, visticamāk, strādāšot «pa nullēm», bet airBaltic prognozē nelielu peļņu. Abas kompānijas negrasās atteikties no izaugsmes plāniem Rīgā un citur Eiropā, jo krīzes apstākļi esot vispiemērotākais laiks, lai iekarotu tirgu. Jau ziņots, ka šobrīd valdošā krīze nozarē pasaulē jau prasījusi «pirmos upurus» ? bankrotējušas 25 aviokompānijas, un to skaits turpina pieaugt. V.Hamiltons un Dž. Kolsats prognozē, ka līdz ziemai Eiropā būs bankrotējis ievērojams skaits aviokompāniju, un brīvās nišas varētu aizņemt tirgus dalībnieki, kas izdzīvos. ?Plānus gan negrasās koriģēt Rīgas lidosta, kura tuvākajos gados iecerējusi vērienīgu paplašināšanos un apkalpoto pasažieru skaita trīskāršu palielināšanos.