Aviopasažieriem Eiropas Savienībā ir noteiktas tiesības gadījumos, ja tiek atcelti reisi, vai arī tie kavējas. Šīs tiesības attiecas uz regulārajiem reisiem, čārterreisiem un uz zemo cenu aviokompānijām.
Reisa atcelšanas gadījumā, pasažieriem pienākas finansiāla kompensācija. Tomēr tā nepienākas gadījumos, kad lidojums ir atcelts ārkārtēju apstākļu dēļ, kā arī, ja par reisa atcelšanu ir ticis paziņots 14 dienas pirms izlidošanas. Kompensāciju neizmaksā arī tad, ja maršruts mainīts bez lielām atkāpēm no sākotnēji paredzētā laika.
Kā Db.lv apstiprināja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), pasažieriem ir iespējas saņemt gan finansiālu kompensāciju, gan biļetes cenas atmaksāšanu gadījumā, ja aviokompānija nav sniegusi laicīgu paziņojumu par reisu atcelšanu (14 dienas) vai nav notikuši ārkārtēji apstākļi.
Kompensācijas apmēri tiek aprēķināti no paredzētā lidojuma attāluma - 250 eiro par visiem īsiem lidojumiem 1,5 tūkstošu kilometru vai mazākā attālumā, 400 eiro par lidojumiem ES iekšienē vairāk nekā 1,5 tūkstošu kilometru attālumā un par visiem citiem lidojumiem 1,5 tūkstošu līdz 3,5 tūkstošu kilometru attālumā. Ar kompensāciju aprēķināšanu un piešķiršanas kārtību var iepazīties PTAC interneta vietnē klikšķinot šeit.
Tāpat pasažieriem ir tiesības saņemt atbalstu – bezmaksas ēdienu un atspirdzinājumus, veikt divus telefona zvanus, nosūtīt divas faksa ziņas vai elektroniskās vēstules.
Gadījumā, ja reisu iespējams nodrošināt tikai nākamajā dienā, pasažieriem ir tiesības saņemt bezmaksas naktsmājas.
Ja reiss tiek atcelts, kavējas ilgāk par divām stundām, vai arī tiek atteikta iekāpšana, lidsabiedrībai ir pienākums izsniegt rakstveida paziņojumu, kurā izskaidroti noteikumi par kompensāciju un sniedzamo atbalstu. Tāpat jānorāda kontaktinformācija iestādei, kurā vērsties savu tiesību aizsardzībai.
Ilgstošas kavēšanās gadījumā var pieprasīt naudas kompensāciju par biļeti, bet tikai gadījumā ja pasažieris izlemj nelidot.
No aviosabiedrībām var prasīt arī atbildību par zaudējumiem, kas radušies reisu kavēšanās dēļ (ierobežota līdz 4,8 tūkstošiem eiro), par bagāžas bojājumiem vai pazaudēšanu (ierobežota līdz 1,2 tūkstošiem eiro) un par fizisku traumu vai nāvi nelaimes gadījumā. Tomēr aviosabiedrībām šādas atbildības nav, ja tās ir veikušas visus pamatotos pasākumus, lai izvairītos no zaudējumiem, vai arī tām nebija iespējas veikt šādus pasākumus.
Tomēr minētās tiesības ir spēkā tikai tādā gadījumā, ja rezervācija ir apstiprināta un pasažieris ir ieradies uz reģistrāciju laicīgi (kā norādīts biļetē vai ne mazāk kā 45 minūtes pirms norādītā izlidošanas laika).
Ar sūdzībām vai pretenzijām, pasažieri var vērsties aviosabiedrībā vai pie ceļojuma organizētāja. Ja aviokompānija nepilda savas saistības, Latvijā iespējams vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Db.lv jau vēstīja, ka Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic otrdien atcēlusi reisus no un uz Briseli, Berlīni, Stokholmu, Tallinu un Viļņu, bet pirmdien airBaltic atcēla reisus no un uz Briseli, Berlīni, Tallinu un Viļņu. Kompānija nekomentēja savas rīcības motīvus.
Avoti: EK noteikumi par aviopasažieru tiesībām Eiropas Savienībā, Rīgas Lidosta