«Sagatavotie likuma grozījumi ir solis atpakaļ, neļaujot mūziķiem saņemt atlīdzību par tādu pamatlietu kā mūzikas publisku atskaņošanu, vienalga - vai tas ir radio vai jebkura cita ierīce,» norādīja Pīters Litems (Peter Leathem), Lielbritānijas mūzikas licencēšanas kompānijas Phonographic Performance Limited (PPL) direktors.
«Pelnīt ar mūziku ir riskants darbs arī vislabākajos laikos un Lielbritānijā mēs esam stingri pastāvējuši uz savām pozīcijām – ir tikai taisnīgi, ka izpildītājiem un tiem, kas iegulda savu darbu mūzikas radīšanā, ir jāsaņem samaksa, kad tiek izmantoti viņu ieraksti. Te nav nekāda atšķirība no citiem pakalpojumu sniedzējiem, un būtiski ir atzīmēt ievērojamos ieguvumus, ko bizness var iegūt no publiskas mūzikas atskaņošanas,» papildina P. Litems.
Savukārt biedrība Aepo-Artis, kas pārstāv 31 izpildītāja kolektīvā pārvaldījuma organizācijas Eiropā, izteikuši gatavību apspriest sagatavotos likuma grozījumus «ar cilvēkiem Latvijā, kuri ir atbildīgi par valsts likumdošanas grozīšanu vai atjaunināšanu», norādīja biedrības ģenerālsekretārs Ksavjers Blanks (Xavier Blanc). Līdz šim biedrība Aepo-Artis iepazinusies ar izvirzītajiem likuma grozījumiem un norādījusi uz esošām nepilnībām. Tā, piemēram, biedrības prāt, «ierosinātais formulējums «publiskais izpildījums» būtu pretrunā ar esošajiem Eiropas un starptautiskajiem instrumentiem un radītu konfliktus attiecībā uz valsts starptautiskajām saistībām. Piemēram, nosacījums, ka izpildījums tiek uzskatīts par publisku tikai tad, ja tas tiek izmantots «ar nolūku gūt komerciālu labumu», vai arī atsevišķu radioraidījumu izslēgšana no publiskā izpildījuma sektora, ir acīmredzami pretrunā ar esošajiem starptautiskajiem noteikumiem,» uzskata biedrības pārstāvji.
Zviedrijas izpildītāju vārdā «satraukumu pauž un stingri iebilst pret ierosinātajiem grozījumiem Latvijas Autortiesību likumā» Zviedrijas Mākslinieku un Mūziķu interešu organizācija (SAMI). «Ja ierosinātie likuma grozījumi stāsies spēkā, desmitiem tūkstošu izpildītāju zaudēs nozīmīgu savu ienākumu avota daļu, kā rezultātā tiks katastrofiski sabojāti - ja ne pavisam sagrauti - mūsu kopējie sasniegumi,» uzskata SAMI pārstāvji.
«Šajos laikos, kad lejupielāde ir aizvietojusi fiziskās preces pārdošanu, atlīdzība no blakustiesībām ir diezgan nozīmīgs mākslinieku ienākumu avots,» norāda Rights Agency Limited direktors Demians Palli (Damian Pulle). Viņaprāt, «ir dabiski, ka organizācijas, kuras nav maksājušas iepriekš, pretosies jebkādām prasībām. Šī pretestība līdz ar visiem argumentiem pret nepieciešamību maksāt par mūzikas izmantošanu ir pretrunā ar mākslinieka un mūzikas ieraksta producenta tiesībām uz labklājību. Jautājums ir vienkāršs – ja ir kāds labums, tad kāpēc šī labuma lietotājam būtu tas jāizmanto uz tā radītāja rēķina?» norāda D. Palli no Rights Agency Limited (Coldplay, Keane, Placeo, Curve, Take That, Radiohead, Depech Mode, Selīnas Dionas, Tīnas Tērneres u.c. partneris).
Jau vēstīts, ka ar likuma grozījumiem varētu noteikt, ka radio programmu atskaņošana nav uzskatāma par publisku izpildījumu, līdz ar to tā sauktā radio klausīšanās nodeva nebūtu jāmaksā. (links)
Savukārt sabiedrībā sašutumu ir izraisījuši vairāki ar autortiesību organizācijām saistīti notikumi, piemēram, Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūras/ Latvijas Autoru apvienības (AKKA/LAA) noteiktā 120 Ls maksa par mūzikas spēlēšanu labdarības pasākumā audžuģimenēm, paziņojumiem, ka mūzikas atskaņošanai licence ir nepieciešama jebkurā darba vietā, atlīdzību piemērošana datu nesējiem un citi.