Lai uzņēmums šobrīd spētu efektīvi turpināt savu darbību, jākoncentrējas uz darbiniekiem, kuri spēj saglabāt optimismu un pozitīvu attieksmi. Savukārt vadītājam šobrīd ārkārtīgi svarīga ir spēja būt harizmātiskam līderim, lai spētu aizraut darbiniekus ar jaunu vīziju, iedvesmot un saliedēt savu komandu.
Parasti personības iezīmes un psiholoģiskais noskaņojums tiek uzskatītas par otršķirīgiem vai pat nebūtiskiem faktoriem uzņēmuma spējā gūt panākumus. Tiek uzsvērtas tā saucamās cietās jeb hard lietas kā finanses, procesi, IT risinājumi vai juridiskie aspekti. Neapšaubāmi tam ir liela nozīme, tomēr tieši tagad, kad uzņēmumi stāv uz robežšķirtnes - būt vai nebūt, vadītāju personība un darbinieku attieksme nosaka to, kādas sekmes būs organizācijai.
Lielākajā daļā uzņēmumu darbinieki šobrīd izjūt spriedzi, nomāktību un nedrošības sajūtu. Ne vadītāji, ne darbinieki nezina, vai uzņēmums izdzīvos. Tādēļ neviens nav drošs, vai rīt netiks atlaists no darba. Šī nedrošība demotivē, cilvēki jūtas nomākti un uztraukti, tādējādi arī viņu darbs nav produktīvs.
Visbeidzot, it kā otršķirīgais emocionālais faktors un atmosfēra uzņēmumā kļūst izšķiroši. Tas ietekmē pārdošanas sekmes, darba izpildes rezultātus un organizācijas efektivitāti kopumā. Iedomājieties pārdošanas konsultantu, kura uzdevums ir aktīvi pārdot uzņēmuma pakalpojumu vai preci. Vai depresīvs pārdevējs var sasniegt augstus pārdošanas rezultātus un gūt panākumus? Kā nomākts vadītājs var iedvesmot un saliedēt savu komandu?
Vadītāja uzdevums krīzes situācijā ir kontrolēt uzņēmuma finansiālo situāciju, samazinot izdevumus, pieņemot nepopulārus lēmumus un atlaižot darbiniekus. Tie ir emocionāli smagi lēmumi, kas nomāc un sarūgtina, bet tajā pašā laikā vadītāja misija ir iedvesmot un radīt pozitīvu attieksmi. Galu galā vadītājs organizācijā ir viens, jo viņam nav līdzās citu viņa līmeņa vadītāju, ar ko dalīties un pārrunāt grūtības, lai atrastu labāko risinājumu.
Gluži kā Raiņa Kalnā kāpējs:
„ . . . Tad kļūsi vientulīgāks gads pēc gada,
No tevis atšķelsies pēc drauga draugs...
... Bez gala klusums sirdi tevim žņaugs ..."
Pati vēl nesen piedzīvoju darbinieku atlaišanas situāciju, kurā izjutu diezgan bezpalīdzīgu stāvokli. Tas ir smagi. No vienas puses, no visas sirds vēlējos šos cilvēkus atstāt uzņēmumā, no otras - es nevarētu viņus atalgot un nodrošināt ar darbu.
Šajā brīdī aptvēru, kāda milzīga nozīme šādā situācijā ir atrast kādu, kam vari uzticēties, kas nedod gudrus padomus, tomēr profesionāli palīdz Tev nonākt pie labākā risinājuma. Tāds situācijai atbilstošs, neatkarīgs skats no malas (ko mēdz dēvēt arī par koučingu jeb konsultāciju, kad speciālists uzņēmuma vadītājam palīdz formulēt jaunos mērķus un atrast veidus, kā tos sasniegt), iespējams, manā pieredzē ir bijis labākais risinājums. Pašai praktizējot un izmantojot citu kouču (šīs pieejas konsultantu) palīdzību, ik reizi pārliecinos par pieejas efektivitāti, kad esi nokļuvis strupceļā un neredzi alternatīvus risinājumus.