Nozaru kompetences centri nespēj sākt pielietojamo pētījumu veikšanu, jo to īstenotāji lielākoties ir valsts zinātniskās iestādes, kas vienlaikus ir arī šo centru dibinātājas, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas bizness.
«No pasaules pieredzes aizgūtā ideja par kompetences centru izveidi arī Latvijā ir vērtējama pozitīvi. Jo šādu centru darbības mērķi ir paaugstināt komersantu konkurētspēju, veicinot pētniecības un rūpniecības sektoru sadarbību pētījumu, jaunu produktu un tehnoloģiju attīstības projektu īstenošanā, kas savukārt pozitīvi ietekmē tautsaimniecības attīstībā kopumā,» DB norāda Lattelecom Technology izpilddirektors Rinalds Sproģis. Tomēr reizēm visu jauno ideju un ieceru realizācija neveicas tik sekmīgi, kā sākotnēji domāts. «Līdzīgi ir ar kompetences centriem, kuru vajadzību un projektu realizācijas tempus bieži vien palēnina Latvijā sastopamā sarežģītā un laikietilpīgā birokrātija,» DB sacīja R. Sproģis. Latvijā kopumā ir nodibināti seši kompetences centri, kuros ir apvienojušies radniecīgu nozaru uzņēmumi un zinātniskās institūcijas, lai turpmākajos gados varētu veikt rūpnieciskos pētījumus. Kompetences centru izveides priekšnoteikums bija vismaz vienas pētnieciskās institūcijas un trīs uzņēmumu apvienošanās, izveidojot tos sešās Latvijas tautsaimniecībai nozīmīgās sfērās: farmācijā un ķīmiskajā rūpniecībā, informācijas un komunikāciju tehnoloģijās, meža nozarē, elektrisko un optisko iekārtu ražošanā, vides, bioenerģētikas un biotehnoloģiju nozarē, kā arī transporta mašīnbūves nozarē.
«Jā, šobrīd ir problēmas saistībā ar valsts atbalsta programmu «Kompetences centri»,» DB apliecina Farmācijas un ķīmijas kompetences centra vadītājs Vitālijs Skrīvelis. Tās ir saistītas ar plānotajiem iepirkumiem un Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Jau vēstīts, ka centru veidošanai un pētniecībai līdz 2015. gadam no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) ir pieejami 37,37 milj. Ls. Šobrīd Finanšu ministrija (FM) saistībā ar plānotajām iepirkumiem redz interešu konflikta riskus, uz kuriem, iespējams, varētu norādīt ES audita pārstāvji. Proti, FM uzskata, ka kompetences centra dibinātāji nevar uzvarēt viens otra iepirkumā. Piemēram, ja kompetences centrs vēlas pasūtīt Grindeks interesējošu pētījumu Latvijas Organiskās sintēzes institūtā, tad, ņemot vērā to, ka Grindeks un Latvijas Organiskās sintēzes institūts ir Farmācijas un ķīmijas kompetences centra dibinātāji, šādu iepirkumu nedrīkst slēgt, jo FM tajā saskata interešu konfliktu, lai gan Latvijas Organiskās sintēzes institūts ir šajā jomā valsts vadošais institūts Latvijā.