Latvijas IKP aizvadītajā gadā, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, bija piecas reizes mazāks par mūsu tuvāko kaimiņu - Skandināvijas valstu IKP, kaut dabas resursi viņiem apmēram ir tie paši. Kas ir atšķirīgs mūsu ekonomikās?
Somijā privātajā sektorā strādā 60% zinātnieku, publiskajā sektorā 40%, bet Latvijā šī proporcija ir 8% pret 92%. Savukārt OECD statistika par uzņēmējdarbību liecina, ka 70% inovatīvo produktu un pakalpojumu, kas nonāk tirgū, tiek radīti uzņēmumos, kuriem ir pašiem savas pētniecības laboratorijas un pētnieki, tiem sadarbojoties ar zinātniskajām institūcijām.Valsts attīstības stratēģiskajos dokumentos ir proklamēta Latvijas virzība uz zināšanu ekonomiku, augstas pievienotās vērtības produktu eksportu un inovācijām. Taču valsts pārvaldē ar viena gada fiskālo fokusu ir nepietiekami izdarīts, lai veidotu pilnvērtīgu inovāciju sistēmu, vienlīdz attīstot visus piecus nepieciešamos elementus - likumdošanu, labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi, izglītību, zinātni un finansējuma pieejamību.
Viens no prioritārajiem pasākumiem būtu turpināt apgūt ES līdzekļus, kas var risināt esošo situāciju. Viena no programmām, kas jāuzsver, ir kompetences centru programma, kas ar savu 55 milj. Ls budžetu (un pēctecību četru gadu garumā ir viens solis inovāciju sistēmas veidošanas virzienā, jo iekļauj sevī četrus no nepieciešamajiem elementiem - uzņēmējdarbību, finansējumu, zinātni un daļēji arī likumdošanu.
Jāņem vērā, ka atklātā konkursā 2010. gadā no deviņiem pretendentiem, tiesības veidot kompetences centru ieguva seši Latvijas nozaru projekti, ko atbalstīja nozaru asociācijas: Mežu nozares kompetences centrs, Farmācijas un ķīmijas kompetences centrs, Transporta mašīnbūves kompetences centrs, Informāciju tehnoloģiju kompetences centrs, Elektronikas un satelīttehnoloģiju kompetences centrs, kā arī Bioenerģētikas, biotehnoloģijas un vides kompetences centrs. Tas nozīmē, ka ir sagaidāms nozīmīgs rūpniecisko pētījumu skaita pieaugums 2012. līdz 2015. gados un attiecīgi - jaunu eksportspējīgu produktu un tehnoloģiju ražošana.