Līgumu par Rail Baltica finansēšanas un izpildes modeli parakstījušas astoņas no deviņām iesaistītajām Baltijas valstu iestādēm, izņemot Lietuvas dzelzceļa kompāniju Lietuvos geležinkeliai, aģentūrai LETA pavēstīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail pārstāvji.
«Projekta finansēšanas un izpildes modeļa parakstīšanas process ir gandrīz noslēdzies. Lai to pabeigtu pilnībā, nepieciešams pēdējais paraksts no Lietuvos Geležinkeliai, ko iekšēju lēmumu pieņemšanas procedūru dēļ būs iespēja veikt tuvāko dienu laikā,» pauda RB Rail.
Lietuvos geležinkeliai ģenerāldirektora vietnieks Alberts Šimēns ziņu aģentūrai BNS sacījis, ka līguma projektu pagaidām nav apstiprinājusi uzņēmuma valde, tikmēr uzņēmuma valdes priekšsēdētājs, Lietuvas satiksmes ministra vietnieks Sauļus Girdausks norādījis, ka vienkārši tiek gaidīts, kamēr no Baltkrievijas atgriezīsies uzņēmuma ģenerāldirektors Stasis Dailīdka, kuram būtu jāparaksta līgums.
Savukārt pats Dailīdka aģentūrai pa tālruni no Minskas paziņojis, ka līgumu parakstīs, ja uzņēmuma juristi tajā neatklās nekādus trūkumus.
«Neparakstīšu, kamēr nebūs juristu atzinumu (..). Kad viss būs kārtībā, tad arī parakstīšu, taču, ciktāl man zināms, līguma oriģinālu saņēmām tikai šodien, bet līdz tam bijām redzējuši tikai atsevišķus papīrus. Mums jāzina, ko mēs parakstām,» viņš piebildis.
No Lietuvas puses līgumu parakstījušas Satiksmes ministrija un Lietuvos geležinkeliai meitassabiedrība RB statyba, kam pieder trešā daļa kopuzņēmuma akciju.
Aģentūra LETA jau rakstīja, ka visu Baltijas valstu pārstāvju starpā ir panākta vienošanās par līgumu, kas definēs RB Rail un nacionālo ieviesējorganizāciju trijās Baltijas valstīs - Rail Baltica Estonia, Igaunijas Tehniskā regulatora, Rail Baltica Statyba, Lietuvos Geležinkeliai AB, SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas - lomas iepirkumu procesos, tomēr tehniski līgumu ne visu deviņu iesaistīto līgumslēdzēju pārstāvji ir parakstījuši, un šis process turpinās.
RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa iepriekš atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.
Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumus, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.
Kā ziņots, 30.septembris bija nospraustais termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta Rail Baltica finansēšanas un izpildes nosacījumiem.
Šogad 7.septembrī RB Rail padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta Rail Baltica realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās - iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.
Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar RB Rail centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga RB Rail un kas tiek veikti pēc RB Rail izstrādātiem iepirkuma principiem.
Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja - ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.
Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par Rail Baltica darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī RB Rail valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.