Lietuvas aviokompānija flyLAL ar agresīvu cenu politiku nolēmusi ielauzties Latvijas aviotirgū, tādējādi saasinot konkurenci.
Aviosabiedrība flyLAL-LithuanianAirlines, jau sākot ar 30. martu, uzsāks lidojumus no Rīgas uz Viļņu, tādējādi piedāvājot Latvijas klientiem plašas iespējas caur Viļņas lidostu nokļūt 14 dažādos galamērķos Rietumeiropā, kā arī Maskavā un Kijevā. Lielākā daļa galamērķu tieši pārklājas ar Latvijas aviokompānijas airBaltic reisiem, radot tiešās konkurences apstākļus starp abām aviokompānijām. Abām aviokompānijām jau ir sīvas konkurences apstākļi Viļņas lidostā, kur airBaltic 2006. gadā izspieda Lietuvas nacionālo aviokompāniju no līderpozīcijām. Vēl 2005. gadā Lietuvas aviokompānija pārvadāja 40.4% visu Viļņas lidostas pasažieru, bet airBaltic vien 25%, savukārt jau 2006. gadā attiecība bija 28.7% pret 32.49% par labu airBaltic. 2007. gadā šī starpība pieauga - 36.1% pret 27.6% par labu airBaltic. «Varbūt par ne visiem 100%, bet nosacīti to, protams, varat saukt arī par mūsu atbildes gājienu,» ienākšanu Rīgā komentē flyLAL ārējo sakaru direktors Ļutaurs Tarabrins (Liutauras Tarabrinas).
Ar pieticību nesirgst
Vienlaikus gan tiek uzsvērts, ka aviokompānijas mērķis nav tirgus pārdale, bet jaunu klientu piesaiste, kas līdz šim cenu dēļ neesot varējuši atļauties aviolidojumus uz daudziem galamērķiem Eiropā. Tas būs lielā mērā iespējams arī tāpēc, ka flyLAL no Viļņas lidostas saņēmusi 80% atlaidi lidostas maksām tranzīta pasažieriem, tādējādi ievērojami samazinot izmaksas lidojumiem no Rīgas uz Viļņu un tālāk. airBaltic no jebkādiem komentāriem par Lietuvas aviokompānijas plāniem Latvijā atsakās. Savukārt otras lielākās aviokompānijas Rīgas lidostā Ryanair pārstāvis Vilhelms Hamiltons Db norāda, ka īru aviokompāniju nemaz nesatrauc leišu ieceres un plāni. «Labāk paskatīsimies uz viņu finansiālo darbību - vai viņi maz varēs to pavilkt. Ryanair ir zemākās cenas un precīzākais lidojumu grafiks. Mums nemaz nav jāsatraucas par viņiem, jo skaidrs ir, ka Ryanair tāpat būs priekšā,» pārliecināts ir V. Hamiltons. flyLAL kopš uzņēmuma privatizācijas 2005. gadā strādājusi ar ievērojamiem zaudējumiem, tomēr tie ar katru gadu samazinās. Tā 2006. gadā aviokompānija strādāja ar 2.4 miljoniem latu zaudējumu, bet 2008. gadā tiek plānots jau strādāt ar peļņu. flyLAL iepriekš jau bijušas «saķeršanās» ar airBaltic par it kā negodīgo reklāmu Google meklēšanas sistēmā, kā rezultātā flyLAL neesot guvis 1 miljonu latu peļņu - ierakstot flyLAL nosaukumu Google meklētājā, lietotāji esot nokļuvuši airBaltic mājaslapā. Tāpat Lietuvas aviokompānija iepriekš bija izteikusi gatavību iegādāties airBaltic valstij piederošās 52.6% akciju. Uzņēmums pat ar oficiālu vēstuli vērsās pie satiksmes ministra Aināra Šlesera, tomēr bez rezultātiem. Aviokompānijai ir agresīvi plāni attiecībā uz Palangas lidostu, no kuras aviokompānija plāno attīstīt aviosatiksmi, līdzīgi kā airBaltic to dara Liepājas lidostā.
Grib strauji augt
flyLAL ir izvirzījusi mērķi kļūt par visstraujāk augošo aviosabiedrību Baltijas valstīs. Latvijā flyLAL plāno iegūt ievērojamu tirgus daļu, piedāvājot lētākos lidojumus uz populārākajiem lidojumu galapunktiem Eiropā. Regulārie lidojumi un plašais avioreisu piedāvājums no Rīgas, Tallinas un Viļņas gan rietumu, gan arī austrumu virzienā ļaušot flyLAL iekarot līderpozīcijas Baltijas reģiona aviopārvadājumu tirgū, sola leiši. Jau šogad Lietuvas aviokompānija Latvijā cer piesaistīt 90 000 pasažieru, norāda flyLAL ģenerāldirektors Tads Pukšta (Tadas Pukšta). Salīdzinājuma airBaltic Rīgas lidostā 2007. gadā pārvadāja 1.42 miljonus pasažieru. Vasaras aviopārvadājumu sezonā kompānija piedāvās lidojumus uz 14 Eiropas pilsētām. Lidojumi līdz mērķiem Rietumeiropā un Austrumeiropā notiks caur Viļņas starptautisko lidostu. Pasažieri no Rīgas uz Viļņu tiks nogādāti četras reizes dienā darbdienās, vienreiz dienā sestdienās un divreiz dienā svētdienās. Lidojumiem uz Kijevu, Maskavu, Barselonu un Malagu cenas būs, pieejamas no Ls 45, bet parējos galamērķos cenas būs sākot no 19 Ls, ieskaitot nodokļus. T. Pukšta sola, ka atšķirībā no citām aviokompānijām solītās cenas arī tiks saglabātas, tuvojoties lidojumam.
Lielas investīcijas
2008. gadā flyLAL attīstībā kopumā plāno ieguldīt 137 miljonus eiro. Aviosabiedrība plāno dubultot savu lidmašīnu skaitu, t.i., 2008. gadā pasažieru pārvadājumus veiks 16 lidmašīnas - 12 Boeing lidmašīnas, tai skaitā divas Boeing 757 un četras SAAB 2000 lidmašīnas. flyLAL uzņēmuma vadītājs Tads Pukšta uzsver, ka flyLAL-Lithuanian Airlines var izvirzīt ambiciozus mērķus, pamatojoties uz drošu tehnisko bāzi. «Mūsu īpašā priekšrocība konkurences cīņā ir labākais lidmašīnu tehniskās apkopes centrs Baltijas valstīs. Visām 16 lidmašīnām jābūt labākajā tehniskajā stāvoklī. Mēs jau 17 gadus izmantojam Boeing lidmašīnas un piedāvājam lidmašīnu apkopes pakalpojumus pat citu valstu aviosabiedrībām,» atklāj T.Pukšta.
airBalticneklusē
Zināms, ka agresīvu attīstības politiku turpina arī airBaltic. Vasaras lidojumu sezonā, kas sāksies 2008. gada 30. martā, airBaltic papildinās savu maršrutu tīklu ar jauniem galamērķiem Vidusjūras, Skandināvijas un Austrumu valstu virzienā un būtiski palielinās lidojumu skaitu vairākos pašreiz populāros maršrutos. 2008. gada vasarā airBaltic plāno atklāt lidojumus no Rīgas uz Venēciju (Itālija), Nicu (Francija), Olesunnu (Norvēģija), Billundu (Dānija), Sočiem (Krievija), Erevānu (Armēnija), Kišiņevu (Moldova), Almatu (Kazahstāna), Kuopio (Somija). No Viļņas plānots atklāt trīs jaunus maršrutus - uz Parīzi (Francija), Simferopoli (Ukraina) un Odesu (Ukraina). Pieaugot pasažieru pieprasījumam, airBaltic plāno palielināt lidojumu skaitu maršrutos no Rīgas uz Berlīni (līdz 3 reizēm dienā), Parīzi (7 reizes nedēļā), Romu (5 reizes nedēļā), Oulu (4 reizes nedēļā), Viļņu (līdz 4 reizēm dienā), Tbilisi (5 reizes nedēļā), Odesu (7 reizes nedēļā), Liepāju (17 reizes nedēļā), kā arī citos maršrutos. Savukārt no Viļņas tiks palielināts lidojumu skaits uz Milānu (5 reizes nedēļā), Berlīni (5 reizes nedēļā).«2008. gada vasaras sezonā mēs turpināsim paplašināt savu maršrutu tīklu Austrumu valstīs, savukārt Skandināvijā pievērsīsimies reģionu centriem, jo galvaspilsētu maršrutos jau esam pārliecinoši nostiprinājušies. Mēs arī priecājamies atklāt jaunus maršrutus Vidusjūras reģionā, jo Baltijas iedzīvotāji varēs ātri un ērti nokļūt vietās, kur ir vairāk saules, skaistas pludmales un pievilcīgas atpūtas iespējas,» iepriekš norādīja airBaltic prezidents un izpilddirektors Bertolts Fliks.
2008. gada vasaras sezonā airBaltic no Rīgas veikto lidojumu saraksts tiks papildināts ar 9 jauniem maršrutiem un kopumā sasniegs jau 48 galamērķus. No Viļņas airBaltic piedāvās 3 jaunus galamērķus, veicot lidojumus jau uz 22 pilsētām. 2007. gada vasaras sezonā airBaltic no Rīgas atklāja 11 jaunus maršrutus, savukārt no Viļņas ? 7 maršrutus.